Köp av Rev 600/800

Q7_lynx

Medlem
13 nov 2007
20
0
1
Hej! Hade tänkt att köpa en Rev 600 eller rev 800 i vinter. Vilken ska jag välja? Är det som jag hört att Rev 800 dom är så klumpiga, otympliga och drar så mycket bensin ?

Vad finns det för några för och nackdelar på 600 respektive 800?

*Är SDI nått att ha?
Jag åker mest och leker och kör på led.

MVH
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
SDI skulle jag valt före förgasare, utan tvekan! Mycket fin och jämn gång, känns mer driftsäker, besinsnålare, dock mycket elektronik, men maskinerna är så pass nya så än så länge borde de inte vara något problem är min åsikt!
 
4

426H

Om du tycker det är värt att betala mellanskillnaden i pris för dom 20 hk som skiljer så köp 800:an.
Vikt och bensinförbrukning vid ledkörning är ingen skillnad, åtminstone inte om man jämför sdi och 800 power tek som kom 05 tror jag.
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Om du tycker det är värt att betala mellanskillnaden i pris för dom 20 hk som skiljer så köp 800:an.
Vikt och bensinförbrukning vid ledkörning är ingen skillnad, åtminstone inte om man jämför sdi och 800 power tek som kom 05 tror jag.
800 drar betydligt mer än 600 sdi?
 
4

426H

800 drar betydligt mer än 600 sdi?
I jämn ledfart drar båda extremt lite faktiskt. 1,6-1,8 liter/mil. Klart det går att få 800:an att dra mer, tex om man ligger fullt i ospårat, men vid låg belastning är 800 Powertek förvårnansvärt snål på soppan.
 
4

426H

Okej, men vid blandad drar sdin 1,6 - 1,8 i alla lägen måste 800 teoretiskt sätt dra mer!
Ja, det är väl möjligt men jag tror att eventuella skillnader i förbrukning mellan dessa motorer är så liten att det inte borde påverka varför man väljer den ena eller andra. Detta baserar jag på egna erfarenheter av 800:an och det jag läst i tidningar om 600:an (och 800:an). Så här skriver tex snowmobile i nr 5 förra året:

"Det är ingen överdrift att påstå att PowerTEK 800 som funnits några år tillhör en av världens bästa skotermotorer. Grymt med effekt, skrämmande bränslesnål, fullt i klass med 600SDI, och ett härligt register"
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Ja, det är väl möjligt men jag tror att eventuella skillnader i förbrukning mellan dessa motorer är så liten att det inte borde påverka varför man väljer den ena eller andra. Detta baserar jag på egna erfarenheter av 800:an och det jag läst i tidningar om 600:an (och 800:an). Så här skriver tex snowmobile i nr 5 förra året:

"Det är ingen överdrift att påstå att PowerTEK 800 som funnits några år tillhör en av världens bästa skotermotorer. Grymt med effekt, skrämmande bränslesnål, fullt i klass med 600SDI, och ett härligt register"
exakt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Powerteken går skapligt billigt, drar under 2 liter vid lugn ledkörning. har aldrig fått min att ta över 3 liter även om det bara är bus... Normalt ligger den mellan 2-2.5...
600 sdi:n går jäkligt fint men 800:an är brutalare...
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Ja, det är väl möjligt men jag tror att eventuella skillnader i förbrukning mellan dessa motorer är så liten att det inte borde påverka varför man väljer den ena eller andra. Detta baserar jag på egna erfarenheter av 800:an och det jag läst i tidningar om 600:an (och 800:an). Så här skriver tex snowmobile i nr 5 förra året:

"Det är ingen överdrift att påstå att PowerTEK 800 som funnits några år tillhör en av världens bästa skotermotorer. Grymt med effekt, skrämmande bränslesnål, fullt i klass med 600SDI, och ett härligt register"
Okej! jag ger mig! haha, vart riktigt förvånad!:p kanske blir 800rev nästa vinter igen då, men hade en renegade 800 04 förut, den drog ca 2,5 konstant, men kan juh vara p.g.a den också är längre om man jämför med en kort 600 sdi 05 som jag haft.