Köp av arctic cat xf / m

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Hej, som titteln lyder har jag tänkt köpa en crossover maskin, och det blir då antingen xf high country -16 eller m8 141"
Men då undrar jag för det första

Vad är skillnad på en xf hc och en xf hc sp?

Kan det vara mer värt att köpa en xf hc sp?

Nästa fundering är, vad är skillnaden på en xf 8000 hc 141 från 16
Och en m8000 141 från 16

Jag vet själv att xf år 16 fick den nya kortare tunneln
Hur är det med m8? Har den fortfarande orginaltunneln?

Hur är det med drevningen på båda skotrarna?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nu kan jag inte allt i huvudet men stora skillnader a mellan 2016 xf hc och m8 141 är 36 framvagn, 66mm matta och fast styrstång på m8an. Medan det sitter 57as matta, 40 tums framvagn och teleskopstyrstång på hc. Den maskinen med tillägget Sp är den svarta om jag inte missminner mig? Där sitter det float 3or med evolkammare i framvagn en medan de andra har vanliga float 3or.
Det är skillnaderna jag kommer på rak arm. Är ju väldigt lika maskiner, m8an är väl ovanligaste då jag tror man endast tog in den i ett fåtal ex.
 

DarkRavev

Medlem
16 dec 2019
16
1
3
31
Klöverträsk
Nu kan jag inte allt i huvudet men stora skillnader a mellan 2016 xf hc och m8 141 är 36 framvagn, 66mm matta och fast styrstång på m8an. Medan det sitter 57as matta, 40 tums framvagn och teleskopstyrstång på hc. Den maskinen med tillägget Sp är den svarta om jag inte missminner mig? Där sitter det float 3or med evolkammare i framvagn en medan de andra har vanliga float 3or.
Det är skillnaderna jag kommer på rak arm. Är ju väldigt lika maskiner, m8an är väl ovanligaste då jag tror man endast tog in den i ett fåtal ex.
Ok! Så en hc sp har bättre fjädring.
Du råkar inte veta om det är någon skillnad på skotermattan på xf hc och hc sp eller drevningen
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Det vet jag ej, mattan är jag rätt säker är samma, 57 mm. Drevning, variatorsetup är troligen samma det får du kolla sprängskisser isåfall.