Kåpsläp, storlek?

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Som sagt, vad behöver man för storlek på ett kåpsläp för att rymma en skoter + pulka? Exempelvis en freeride och brännapulka?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.850
99
48
Skellefteå
Den frågan ställde jag också för drygt 10 år sedan, nu skulle jag behöva fråga, för 4 skotrar då? I mitt fall med facit i hand så köp en större vagn än du tror du kommer att behöva. Ang din fråga, lite drygt 4m x 1.85. Men då är det trångt.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jag har en summit 146" och brännapulka i en inline XL vagn 185x427 , den går in ifall man tar av pakethållaren på pulkan , dom står tajt men det går , en barnskoter får också plats framför pulkan om man ställer den på draget .
Skulle jag köpa vagn idag så skulle jag ta en som är längre än så och även bredare , bredden gör nog mkt på hur lätt det går att lasta
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Ok tack för svar! Problemet är ju såklart begagnatpriserna, hittar för tillfället nån enstaka 185*427 som ligger inom budget, och då med nån skavank på kåpan.

Och då måste man skruva av pakethållaren på pulkan för att rymmas? Smidigt med kåpa men billigt att slänga på skoterkapellet i ett öppet släp...Grubblingarna goes on. Sen ska jag inte sticka under stolen att det är lite bekvämare att handskas med ett mindre öppet släp vid andra sysslor än att ligga å blåsa efter motorväg.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag kör med ett 152x500 släp med kåpa.
Går att få på en 155"+brännapulka med lite pyssel.

Skulle jag inte kört denna vagn hade jag nog valt ca 185x445.
Inte nå bredare än så.

En annan stor fördel med kåpa är att man kan lasta vanlig packning på vagnen. När vi åker till stugan, 2 vuxna + 2 barn skulle vi aldrig få in all packning + mat för en knapp vecka i bilen. Så att kunna lasta på vagnen är en nödvändighet...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jag är inte helt 100 om det är en freeride som ska på pga bredden , detta är vad jag lastar på min summit xm 146 och brännapulka , sen en barnskoter och annan packning brukar också få åka med :) enklast är nog att låna en vagn och provlasta då det ändå är en bra slant man ska lägga .


Ok tack för svar! Problemet är ju såklart begagnatpriserna, hittar för tillfället nån enstaka 185*427 som ligger inom budget, och då med nån skavank på kåpan.

Och då måste man skruva av pakethållaren på pulkan för att rymmas? Smidigt med kåpa men billigt att slänga på skoterkapellet i ett öppet släp...Grubblingarna goes on. Sen ska jag inte sticka under stolen att det är lite bekvämare att handskas med ett mindre öppet släp vid andra sysslor än att ligga å blåsa efter motorväg.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Jag har i dagsläget ett släp som är 1.70x3.60 och då får jag skruva isär pulkan i molekyler när vi ska till fjälls. Nästa blir en fogelsta s2240 (2.20x4.02) eller 4p 445. Otroligt smidig lastning med s2240n

Glömde skriva att kåpa är ett måste då det saltas så fruktansvärt mycket här i trakterna..
 

storoxen

Medlem
8 feb 2012
40
0
6
Köpte mig en 4p 445 med kåpa för 2 år sen och tycker det är det minsta som vi behöver. Åker med 1st lång 365 och 1st kort 307 samt packpulka eller barnskoter vi slipper skruva sönder en massa vilket är kung .