Kåbdalis Backcountry Challenge

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
"Deltagande sker i lag om minst 2 pers."

Bara för att det inte ska vara ett fullständigt plagiat?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Bra idéer är till för att stjälas....
Ser det som en positiv del i skoterutvecklingen. Även fast det aldrig kommer att hända, men tänk va grymt att få se det här som WRC rally touren, men istället kör Burandt och Co kör backcountry orientering i de mest extrema miljöer runt om i världen. Skulle sitta som klistrad!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
"Deltagande sker i lag om minst 2 pers."

Bara för att det inte ska vara ett fullständigt plagiat?
Det är väl jättebra att det blir fler sådana tävlingar runt om i Sverige? Finns nog en marknad för sådana tävlingar i Jämtland, södra Lappland och norra Lappland utan att det blir någon konkurrens mellan dem.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Desto fler det blir kanske media får upp ögonen, och får media upp ögonen så blir intresset större.

Tänk så roligt om det blir en serie.

Så det inte bara det är de som åker på hemmaplan som tar hem det varje gång.

För övrigt är jag anmäld till båda:)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
"Deltagande sker i lag om minst 2 pers."

Bara för att det inte ska vara ett fullständigt plagiat?
Nu håller jag då inte med. Reservation för felläsning från min sida.

Ja varianten med lag är en skillnad. Bägge har sina för och nackdelar.

Att alla GPS punkter/kontroller presenteras direkt vid start är en annan stor skillnad. Att det dessutom inte finns samma krav på att ta dom i ordning. Det är endast 10st plastser som man ska ha besökt innan målgång. Dvs man kan via strategi välja alternativa vägar.
Detta ser jag som ett jätte plus till Kåbdalis varianten.

För just att så många ska "samma" väg ser jag som största bristen i Arjeplogs koncept. Fungerade säker bra med den begränsade mängd delatagare dom hade ifjol. Men ju fler ju sämre..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att det dessutom inte finns samma krav på att ta dom i ordning. Det är endast 10st plastser som man ska ha besökt innan målgång. Dvs man kan via strategi välja alternativa vägar.
Detta ser jag som ett jätte plus till Kåbdalis varianten.
Det måste vara den absolut bästa varianten.
Vet att jag påpekade det till Arjeplogs-gänget förra året.
Ska alla ta i samma ordning blir det en enda lång led att följa för de som är en bit bak i fältet.
Man lär ha huvudet med sig mer också när kontrollerna får tas i valfri ordning, ta smarta vägval som sparar tid.
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
29
Sikfors, Piteå
Bara jag som är lite smått passiv till att ha det i kåbdalis den 17e Januari? Må hända att jag är pessimistiskt inställd. Men betvivlar att det kommer vara nån snömängd att hurra för :(
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bara jag som är lite smått passiv till att ha det i kåbdalis den 17e Januari? Må hända att jag är pessimistiskt inställd. Men betvivlar att det kommer vara nån snömängd att hurra för :(
Det är nästan en månad tills det är dags.
Det kan hända mycket.
Skulle börja vara orolig när det är en vecka kvar och fortfarande dåligt med snö...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hoppas fler har lust att anordna och gärna då med gps punkter som man får ca 15-30 min innan start för att hinna snabbplanera färdväg.
Det är nog ingen dum ide´
Tror det minskar fördelen för lokala åkare som känner markerna väl.
Känner man till ett område väl så räcker det att slå en kort blick på kartan, sen vet man vart och hur man ska åka.
En som inte känner till området måste titta en stund för att kunna välja en bra väg, så jag tror det skulle bli mer rättvist att få kontrollpunkterna en stund före start.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Enligt en kollega som körde så var det så. Mata skogsväg och sen låg kontrollerna några hundra meter in från vägen. Självklart så var det ortsbor som vann, som hade koll på vägarna :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Snygg film.
Anläggningen och arrangemangen där var mycket bra gjorda.

Men håller med om beskrivningen om "väg och led race" är mycket mer talande än backcountry åkning.
Som banan var lagd hade det nog kunnat vara fördelagit att köra ledräser och sedan göra som något lag gjorde gå sista svårare bitarna till vissa kontrollerna.

Var ett väldigt stort område att förflytta sig i där terrängen till stor del var relativt tät skog.
Så kunskap om var stigar, vägar och annat speciellt det som kanske inte finns på kartor är ytterst värdefull på väldigt många av kontrollerna. Så lokalkännedom var helt klart viktigt.
Vissa delar av banan hade bra och intressant körning. Så även en del områden runt vissa kontroller.

Nu hade arrangören ambitionen att göra en bana inget eller få lag skulle klara hela. Men känns som det hade blivit fel utmaning.

Så hade man minskat ner hela området och lagt mer kontroller offpist så det funnit mer merväde i att köra utanför väg och led. Hade detta kunnat bli så mycket bättre.

Så det kan nog bli bra. Även om det var ett område jag inte riktigt såg storheten i körmässigt av det jag så. Fanns ljusglimtar men har varit på klart mycket bättre ställen körmässigt.