Kärvande insexbult

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej igen!

Jag har plockat loss sekundäraxeln, då den är aningen böjd. (Både bromsskivan och sekundärvariatorn skevar lite grann. det är inte mycket, men jag har skaffat en ny axel.

Nu är det så att insexbulten som håller fast lagerhållaren på variatorsidan på axeln sitter som berg. sen verkar den vara i storlek insex 3,5. då 3 är för liten och 4 på tok för stor. Om den nu kärvar så vill jag inte riskera att dra den rund inuti. Någon som har några knep för att få loss den?

Lagret vill jag behålla då det är som nytt. och någon lagerhållare extra har jag inte, och lär inte få tag på denna vecka.


//Dennis
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Hej igen!

Jag har plockat loss sekundäraxeln, då den är aningen böjd. (Både bromsskivan och sekundärvariatorn skevar lite grann. det är inte mycket, men jag har skaffat en ny axel.

Nu är det så att insexbulten som håller fast lagerhållaren på variatorsidan på axeln sitter som berg. sen verkar den vara i storlek insex 3,5. då 3 är för liten och 4 på tok för stor. Om den nu kärvar så vill jag inte riskera att dra den rund inuti. Någon som har några knep för att få loss den?

Lagret vill jag behålla då det är som nytt. och någon lagerhållare extra har jag inte, och lär inte få tag på denna vecka.




//Dennis
passar inte nån mm så är det tumnycklar som gäller. skaffa en nyckel som passr och värm lagerbocken med gasollåga så losnar den säkert lätt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om du inte tycker om sot och överhängande risk för brand/brännskador på närliggande komponenter så anser jag personligen att värmluftspistol och några minuter fungerar då många, många småskruvar på skotern.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Det är TUM (Amerikansk maskin=tum) på insexbulten, och vad gäller Loctite så släpper den vid 150-175 grader så att värma med varmluftspstol räcker, gasol är både dumt och onödigt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är TUM (Amerikansk maskin=tum) på insexbulten, och vad gäller Loctite så släpper den vid 150-175 grader så att värma med varmluftspstol räcker, gasol är både dumt och onödigt.
Amerikansk maskin = Imperial Units
men även
Amerikansk maskin = Metric Units


Ivf om man har en modern AC så är motorns skruvar i japanska millimeter, men resten av skotern i helvetes-tum eller motsvarande mm.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo insexnyckeln var i tum, köpte en sats idag, och även en mindre blåslampa, då det var billigare än varmluftspistol, den jag skulle låna var borta. Skruven är lossad, och lika så ringen den låste fast med, men själva ringen som lagret sitter på sitter som i berget, så lagret har jag fortfarande inte fått loss, har lagt det i ett bad med diesel och motorolja över natten och går ned till grannen i morgon och lånar skruvstädet och en rörtång, så ska jag se om jag får loss resten.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag fick till allt igår, och satte ihop nya axeln och det är en enorm skillnad, på sätt jag inte ens trodde på. den går bättre, orkar mer, bränner ingen rem, och drar mycket mindre soppa. trodde inte att en skev sekundäraxel kunde göra sån skillnad.

Angående ringen som själva lagret satt fast på så lät jag axeln ligga i ett dieseloljebad under natten, sen satte jag en hylsa över axeln, mot ringen och knackade lite försiktigt. då släppte den och gick dra av för hand.

tur att montering alltid är lättare än att ta isär sånt som är gammalt och kärvar. Nu är det roligt att köra gammel-raticen igen.

tack för alla tips och råd. Detta är ett kanonforum!


//Dennis