kända och okända fel RAVE 800 H.O -04

Hloddovic

Aktiv medlem
1 okt 2012
84
0
6
Örnsköldsvik
är i färd med att köpa en till synes fräsch skoter av en bekant, vilka saker bör jag kolla lite noggrannare innan jag räcker över pengen så att säga? vet att veven ska vara relativt nyfettad, insugsgummina skall bytas, det vet jag redan. men har dom några andra saker man bör se upp med? och hur ofta bör man fetta veven?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Efter 300-500 mil bör man se över och fylla på nytt fett. Under förutsättning att tätningarna är ok, annars kan det behövas mycket tidigare än så.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
veven är ett problem, magnapullen, packboxarna, kolvar o ringar, har han haft den sen ny,hur långt har den gått, eftersom det är en bekant så borde det gå att komma överens om det händer något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har just skruvat isär några 800 ho. En sak som jag tycker är dumt förutom fettfyllda lager är vart oljemunstycket sprutar in olja. Det går rakt in nere i vevhus vilket innebär att kolven får duscha i rent bränsle in från förgasare.

Jag skulle sänkt oljepumpen en aning eller rättare sagt ställt den så skotern drar 2% som brukar vara lämpligt. Och dessutom sopat i 0,5-1% olja i tanken. Då slipper kolven sköljas av rent bränsle och jag tror kolvar o cylindrar håller i all evighet då.

300-500 mils fettbyte /koll är lämpligt och det gäller man kör Rotax fett och fyller i exakt mängd!
 

Hloddovic

Aktiv medlem
1 okt 2012
84
0
6
Örnsköldsvik
den har gått ca 550 mil, han är andre ägaren, men knappt kört den senaste åren, vet att han fettat om den iaf en gång sen han köpte den. vilka packningar och vad annat får man byta då man river motorn för att kolla den?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
De flesta packningar/tätningar bör bytas om du delar vevhuset för att inspektera vevaxeln. Det känns som dumsnålt att inte samtidigt byta packboxarna på båda sidor.
Är aldrig kolvarna bytt så skulle jag göra det samtidigt.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
veven är ett problem, magnapullen, packboxarna, kolvar o ringar, har han haft den sen ny,hur långt har den gått, eftersom det är en bekant så borde det gå att komma överens om det händer något.

Kolvar och ringar är väl sällan ett problem nu för tiden !?
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
nja beror på om dom är bytta någon gång, på min har 2 kolvringar farit samma sida (MAG) olika kolvar, kolvarna är bytt 3 ggr 120 mil 740 mil 1190 mil har gått 1386 mil nu.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tycker det låter som du klarat dig rätt bra, nästan 500mil på singelring är ju inte fy skam :)
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
jag är nöjd, alla säger att jag måste haft en av dom mest problemfria 800or för det verkar vara mycket strul med dom men mycket beror nog hur man kör o sköter om grejjerna sen finns det alltid måndagsex jag fick väll ett fredagsex. kör på esterolja som köps i finland finns kanske i sverige med, har inte kollat så noga har en väldigt ren förbränning o smörjer bra, luktar lite mycket, för mycket säger frun så skoterkläderna stannar i garaget.