Käkar tändstift!

Hej! Vi har nyss köpt en ny skoter,en Lynx Super touring 600 -03:a.Den har gått 35 mil nu och det har redan gått åt 3! tändstift. Vi har klagat hos försäljaren och fått nya stift. Han säger att det kan vara för att den håller på och "ställer in" sig nu vid inkörningen. Har även frågat andra om vad det kan vara för fel. En trodde att det var en liten kran till förgasaren eller nåt som var fel inställd. 2000 köpte vi en ny Lynx touring 500 lc och den har det aldrig gått nåt stift på (förrutom när vi skulle byta in den såklart!).Någon som har nån förklaring till detta med stiften?//Elin
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
HEJ !

Det är inget att oroa sig för, maskinen går
för fett vilket löser sig efter ca 10tim
körning då tändningsspärren släpper

Försök att inte köra den på tomgång för länge - då minskar du risken
 

proxy

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Vad jag kan förstå så äter dom nya lynxarna tändstift...

iof så tror jag inte att den kommer att sluka lika många stift när du passerar 50mil (eller 10H) då inkörnings dioden brunnit av..


Hoppas att det är fler som har tips ang detta ämne för det är tydligen ett problem hos Lynx.. Min bror har en -03 Ranger 600 lika motor som sitter i touringen och efter 50 mil blev det bättre men några stift har nog blivit bytt efter dom 50 milen oxå...

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...vad händer med tändstiften egentligen?
Den enda anledningen till att ett tändstift är "slut" brukar ju vara att elektroderna bränns bort, de skarpa hörnen rundas av osv med tiden.


 

proxy

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Jag har tyvärr inge bra svar tror inte att han har kollat upp stiften utan bytt och kört vidare... Men stiften blir svartare än natten iaf... Men som sagt va så efter inkörnings milen så har det inte hänt så ofta.. Den har dock en förmåga att gå på en burk i bland men efter att man draget ur skoter så tänder den på bägge igen...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
När jag hade problem med min wildcat så blev det en beläggning på porslinet runt mittenledaren och då gick gnistan längst med beläggningen och liksom bakåt in i själva stiftet.
Anledningen till att det blev så på min var en annan, men att stiften blir svarta tyder ju på att samma sak händer med lynxarna...

Att få bort beläggningen kan vara ganska svårt men om man har en blästerpistol kan man stoppa in stiftet i munstycket och blåsa på någon sekund, då blir dom som nya!
 

Dr Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Släng NGK stiften på tippen och köp Champion istället, min skoter började gå mkt bättre och "käkar" inte stift längre. MVH Danne
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Mar-03 kl 06:37 PM (CET)]Känner till detta med stiften, men undrar varför alla promt ska sälja NGK när det finns bättre. NGK hittar man över allt men de andra stiftena hittar man ingen stans VARFÖR???
Champion hittar man på statoil.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Se till att få den nedbestyckad. Till att börja med från 500 till 480 på huvudmynstycken och från 20 till 17,5 på lågfart. Jag är säker på att den slutar käka stift då, dessutom drar den mindre soppa och går betydligt bättre. Det går troligen att bestycka ned mycket mer men be din handlare om råd, de borde veta.
Vet inte varför Lynx envisas med att dränka sina maskiner... De flesta kan bestyckas ned rejält.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Den "lilla kranen vid förasaren" är för att stänga av förvämningen till förgasarna. Den skall allltid vara öppen utom vid extremt varmt väder, typ flera plusgrader.
(Allltid stavas allltid med tre l.)

 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
På Supertouringen sitter NGK BR9ECS original. Dessa har elektrodavståndet justerat från start och det skall inte ändras. ECS-stiften är också hållbarare än vanliga ES.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
har du provat köra med lägre värmetal. som det verkar nu blir inte stiften nog varma för att kunna bränna bort sotavlagringar.

o varför säger man käkar stift. stift som sotat igen går alldeles utmärkt att använda igen om man bara bränner bort sotet med tex en gassvets
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Som någon nämde så kan handlaren bestycka ner den enligt det som nämdes, sen kan man ta bort brickan under nålen och byta ut den mot en som är hälften så tjock.
Be sedan handlaren justera oljepumpen därför att de är inställda på lite mer förbrukning från fabrik under inkörning.
Hjälper inte detta så kan man sprova att skruva in bränsleskruvarna ett 1/2 varv, om det då uppstår problem med att motorn rusar så får man skruva tillbaka den lite.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-03 kl 11:14 AM (CET)]Har alltid kört på NGK: MC Cross: Honda , kawa , KTM , Husqvarna , BÅT (Mercury 135 Black max , Yamha (80 Hp)(Johnson 75 Stinger)(Johnson 55)(Volvo penta 45) Skotrar Ac , Polaris Och aldrig några problem.Oftast beror det på felbestyckningar
dvs:eek:peratörs relaterade fel, klart som fan att bestyckningen är åt skogen om stiften är svarta ! Rätta mig om jag har fel det verkar som att rotax är känsligast på stiften samt att starta. :)
mvh: Bosse........
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det verkar vara vanligt att 3-cylindriga rotaxmotorer har lätt för att sota igen tändstiften. Men jag misstänker att orsaken till det oftast är att tändsystemet ger för svag gnista pga dålig kontakt i skarvarna mellan spolarna på tändplattan och kabelstammen som går ut. Prova att dra isär kontaktdonet mellan tändplattans kabelstam och CDI-modulen, ohmmät spolarna på tändplattan och jämför med vad som står i specen. Vanligtvis brukar det vara ca 75 - 250 ohm i den ena spolen och 2-5 ohm i den andra, men det varierar på olika modeller. Om det är dålig kontakt får man mycket högre resistans som dessutom inte är stabil utan ändrar sig om man ruskar om motorn eller drar några tag i snöret (ha INTE mätinstrumentet inkopplat då!).
 

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
som jag har hört det från En som har kört skotercross och jobbar på en skoterverkstad och har gjort i många år är ngk stifften bättre. största skillnaden märker man på en lite äldre maskin.