justeringsskruv, team sekundär? hjälp!

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
tjenare, saknar en justeringsskruv till min team sekundärvariator och undrar ifall man kan ta en vanlig skruv eller om det måste vara från åf?
Dvs om det är någon speciell funktion som skruven fyller eller om det är en vanlig. Ser den ut som L-skruven som används för att byta rem?
Skotern är en Lynx re 600 ho-07

Mvh robin.:bigsmile:
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
du menar skruven för att sjustera remhöjden? gänga upp till en skruv med vettig gänga istället för tumskiten
 
R

RevMan

gänga upp funkar inte. det finns två allternativ. antingen sätter man dit en "vanlig" skruv med rätt gäng eller så sätter man in en riktig insatsgänga typ time sert eller liknande.
Vet inte hur noga det är med balansen dock.
orginalskruver är så offantligt dyr så det är ingen mening att ens fundera.
glöm inte muttern.
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
kollade med motorhuset idag, skruven 60 kr och muttern 60 kr. Inte billigt direkt men hur ofta handlar man såna?? på min saknades den när jag köpte skotern (beg).
Är detta en svag punkt på team-sekundär?
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
precis men saknades också märkte det nu, lite sent kanske, detta efter att ha avverkat 2 remmar på 60 mil!! :(
men det var ju inte så himla dyrt!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: justeringsskruv, team sekundär? hjälp!

gänga upp funkar inte. det finns två allternativ. antingen sätter man dit en "vanlig" skruv med rätt gäng eller så sätter man in en riktig insatsgänga typ time sert eller liknande.
Vet inte hur noga det är med balansen dock.
orginalskruver är så offantligt dyr så det är ingen mening att ens fundera.
glöm inte muttern.
varför skulle det inte fungera att gänga en metrisk gänga av lämplig storlek när det orginal är gängat direkt i godset vad jag kan minnas? visst en insatsgänga är starkare men har ju svårt att se att det skall vara nödvändigt däremot är org lite rundad på spetsen vad jag minns
 
R

RevMan

Orginal från BRP kostade mycket mer äm 60kr när jag kollade sist, motorhuset kanske har annan leverantör eller så har BRP kanske sänkt priset, hursomhelst så slipper man strulet om man köper orginal. Var bara försiktig när du drar åt den så håller den.

kanske fungerar att borra ur hålet och gå up till en M8 men den blir då onödigt stor, orginal är väl 1/4"
Det jag menade var rent generellt att det inte bara är att dra nya gängor utan då måste man gå upp till nästa dimension.
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
priset jag angav var original Polaris, kan hända att samma grejer kostar olika från olika märken, antar att det är samma skruv/mutter i alla fall, kan ju vara ett tips i så fall att handla "Polaris-skruv" :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Det sköna är ju att slippa ha insexnyckel i tumstorlek och en 11:ans nyckel? med för att kunna sjustera remhöjden ute i naturen. Klart att man läre gå borra rätt hål för gängtappen men det trodde jag var underförstått. Finns ju sånna där stoppskruvar eller vad dom kan kallas med M gänga och mm insexfattning en sånn M8a blir ju marginellt större ändå.