Justering Yamaha sekundär variator

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
På min Yamaha X-ride 2013 ser det ut som sekundär variatorn står på läge 3.
Ser ut som man kan välja 0,3,6 eller 9.
Vad konkret händer om jag ändrar till t ex läge 9?
Såg på min kompis XTX 12a så var den på 6 an.
Provade min primär fjäder starttryck 35 kg i hans Yamaha som är nerdrevad 2 kugg.
Kändes som hans XTX hade högre inslagsvarv o ryckigare start än min.
2700 rpm mot 3300 rpm.
Han funderar på köpa em primärfjäder med 25 kg, någon som provat?
Försökt läsa tidigare trådar men blir inte riktigt klok på hur man ställer in ex 60 eller 90 grader eller hur stor/liten skillnad det gör.
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Har bytt primärfjäder på min xtx mot en 25kg blir klart mindre nervös! Ang. sekundären så följer jag denna tråd!
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Variatorskivan har 3st. motsvarande hål märkta 1, 2, 3. För att spänna fjädern till 70° som är std. på xtx (hittade ej spec. på ttx) så sätter man fjädern i hål 6 i helix och hål 1 i skivan och får då 6+1 =70° önskar man mer backshift kan man öka på till tex. 6+2 =80°
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Blir kontentan att ha ett högre gradtal som om man har sportläget i på en automatlåda i en bil?
Högre rpm och aggressivare växling?
Har inte kollat vad min x-ride 153 har för läge i variatorskivan, men om min skoter har läge 3 i helixen och XTX har läge 6 orginal så kanske min är ändrad.
Skulle vilja få den att växla tidigare/vid lägre varv då en ganska ung kille mest kör den.
Vet inte vilken ändring som behövs då men misstänker ett variatorkitt kanske?
Lägre sluttryck på primärfjädern kanske fungerar för att få den snällare.
 
Reactions: j84

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Ja typ.. blir ju lite sportigare och växlar upp senare, tvärtom vad du är ute efter låter det som? Men sitter den i hål 3 på helixen nu så betyder det 60° som mest (3+3). Jag tror inte det är ngn. vits att släppa ner den ngt. mera iom. att den kanske inte orkar hålla emot då? Testa istället en primärfjäder med lägre starttryck med samma sluttryck om toppvarvet ligger bra nu? (Ca.8800rpm.)
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Nu är mätartavlan på Nytron under all kritik, men tycker mig se att den varvar över 9000 rpm ganska ofta.
Har bytt primärfjäder till en med 35-109kg tryck.
Kn racing där jag köpte ser inte ut att ha någon med mindre start och sluttryck inne iaf.
Bör kanske hitta en med 25-99 kg tryck men var?
För visst ska den varva mer med ett högre sluttryck?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Byt rullar istället till 14,5mm och kör med original fjädern.
Lägre och mjukare inslag och lägre toppvarv om den varvar 9000.
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Menar du ex vis det knracing säljer för ca 1000kr?
Ger högre remtryck för bättre acceleration.
Den större diametern höjer varvtalen som gör att du kan åka med klickjustering i en lägre position enligt knracings hemsida.

Deras är 14,8 mm med 9 mm pinne.

Låter tvärtom iaf med 14.8mm rullar.
Hur stora är orginalrullarna?
Provar bifoga en bild så jag vet att vi pratar om samma typ av rullar.
 

Attachments

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Menar du ex vis det knracing säljer för ca 1000kr?
Ger högre remtryck för bättre acceleration.
Den större diametern höjer varvtalen som gör att du kan åka med klickjustering i en lägre position enligt knracings hemsida.

Deras är 14,8 mm med 9 mm pinne.

Låter tvärtom iaf med 14.8mm rullar.
Hur stora är orginalrullarna?
Provar bifoga en bild så jag vet att vi pratar om samma typ av rullar.
Dom med clickerfunktion är till tra variatorn på brp maskiner. Verkar sitta 15,6 mm. rullar i din maskin så mindre rullar kommer mkt. riktigt att minska både inslagsvarv och toppvarv precis som en mjukare fjäder gör. Rullarna kostar dock lite mera men 14,5 rullar går att hitta beg. iom att dom sitter både i gamla 2takts viper samt i apex.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det du läst gäller TRA variatorn (Skidoo Lynx)
Men deras rullar för Yamaha stämmer med vad Mr-twostroke skriver ovan.

*några sekunder sen med mitt svar ;)*
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ett annat alternativ är att köpa en pirat repsats för primären för 755:- (välj Apex/Venture lite, för 14.5 rullar) då får du alla bussningar, pinnar, plastbrickor, skruv och mutter samt rullar.
Jag vet inte hur bra dom håller men jag har provat montera i min maskin (bussningen till locket var iaf. Skräp.)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Original går väl på ca 320-50.
Fördelen är också att den slår in mycket mjukare, och lättare att smyga med.
För ebrs motorbroms reducerings systemet jobbar lite skumt vid dessa varvta 3500-4000.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Ja varning för piratdelar!! Testat pirat till polaris p85 och dom rullarna var rena skräpet iaf. Var dock många år sen.. hur verkar yamaha piratrullarna hålla Danne?
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Blir nog byta till mindre rullar.
Tips på ställe att köpa dom?
Repsatsen eller begagnade är ett alternativ om orginal är för dyra.
Misstänker att det är ganska lätt att byta rullar.
Vill kunna ändra till orginal för grabbveckan o fjällen också
Men kom gärna med en recension av "piratrullarna".
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Misstänker att man kommer att uppleva slöare vid lössnökörning, speciellt om toppvarven minskar.
Sedan komma bort från övervarven då det går lätt.
Har nog problem att hänga med då kompisarna kör nya Summitar o Polaris.
Tanken var att göra den snällare för att mina barn kommer att köra en hel del.
Även då man kör vid kusten med barnen vore en lugnare gång att föredra.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Varför inte bästa från båda världarna, mjukt inslag och rätt toppvarv.
Som sportsterdanne säger borra ur yttersta niten så får du tillbaka toppvarvet.
Med mjukare inslag gräver den inte ner sig lika lätt när du skall smyga igång i lössnö.