justering av variatorer F7 -06

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Har en f7:A -06 ,där mattan rullar för mycket vid tomgång,hur gör jag för att få till detta,jag vet att den ska rulla lite om man håller upp den men inte så att man far iväg.Har inte så stor erfarenhet o kunnande ,skulle vara glad för lite hjälp.:confused:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: justering av variatorer

Har du rätt rem för maskinen?
Hur ligger remmen på sekundären?
Ligger remmen i botten på primären?
Kan du, för hand och då skotern står stilla, dra remmen bakåt - så att den "slirar" i variatorerna?
 

Racegubbe

Välkänd medlem
28 okt 2006
114
0
6
Ångermanland
Sv: justering av variatorer

Har en ny orginal rem,rengjorda variatorer Det blev så när jag bytte rem,och rengjorde skivorna Har bytt till ett black magic kitt före det,det var en annan som gjorde det. Har centrum justeringen(den vita plast som är ingängad) på sekundären,det sitter några bricker på den,nån funktion för detta.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: justering av variatorer

Har en ny orginal rem,rengjorda variatorer Det blev så när jag bytte rem,och rengjorde skivorna Har bytt till ett black magic kitt före det,det var en annan som gjorde det. Har centrum justeringen(den vita plast som är ingängad) på sekundären,det sitter några bricker på den,nån funktion för detta.
Förmodligen har din sekundär varit "shimsad" för en gammal, sliten rem och när du då hänger på en ny rem så är den väl så pass myche bredare att det drar runt.
Prova ta bort ett "shims" från sekundären så sjunker remmen en bit - och förhoppningsvis ska det fungera bättre då.

Kuriosa:
På variatorer för kedjehusmodellerna ska man lägga till shims för att sänka remmen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: justering av variatorer

Ska pröva med det,och ett stort TACK för din hjälpsamhet och stora kunnande:hello:
Kul att någon uppskatta det!

Jag var kanske lite diffus om vilka shims det gällde, och det är ju såklart de som sitter på hylsan som man skruvar lös först av allt.
Vad kan de vara - 30x35x1 mm och zinkeloxerade (gula)?