Justera Toe out?

urkel

Medlem
18 mar 2007
6
0
1
justera toe out

Hur justerar man toe out på en -96 xcr? Gör man det under motorn eller ute vid skidan? Om man gör detta under motorn måste man ju bort med grenrören?! Kan någon vänlig människa redogöra detta för mig, steg för steg? :confused:
 
R

Robin

Vid skidan är ju lättast, spelar ingen större roll vilken du använder men det är lättast att fixa det vid skidan.

Se till att ha helt raka skidor och styret sen mäter du så att toe out är ca 0.6-1cm 20cm framför centrum på skidan.

Sen är det bara att justera på och när du fått det som du vill skruvar du tillbak allt.

//Robin
 
R

Robin

Sv: justera toe out

du behöver inte göra 2 trådar om samma sak även om jag vet att du vill ha snabbt svar.
(ser att du är ny på forumet så försök läs forumreglerna)

Men jag har iaf svarat på din fråga i Polaris avdelningen.

//robin
 

urkel

Medlem
18 mar 2007
6
0
1
Tack Robin. Jag lossar alltså kulleden vid skidan samt låsmuttern och gängar in/ut kulleden i "röret"? ´Jag antar att jag kollar att Kullederna har lika mycket "utstick" på båda skidor när jag är klar?
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
1.Kontrolldrag alla bultar i framvagnen

2.Ställ maskinen på ett hårt underlag och ställ styrstången rak

3.Drag samman skidspetsarna försiktigt med ett gummirep, så att eventuellt glapp försvinner, "(det är för att det minsta måttet aldrig ska bli midre än toe out.)"

4.Lägg 2 stycken, ca 3 meter långa rör eller plankor, mot hela ytterkanten på mattan så att det sticker ut lite framanför skidspetsen.

5.Mät sedan avståndet mellan skidan och röret / plankan ca 20-25 cm framanför och bakanför vridpunkten

6.Lossa och vrid sedan styrstagen tills skidorna är parallella.

7.Vrid sedan styrstaget så att det blir en toe-out, den optimala inställningen är 3 till 4 mm. Denna inställning förhindrar att skidorna hugger och kastar efter hårda spår.

8.Upprepa inställningen på den andra sidan

9.Glöm inte att lägga på ny lock-tite på gängorna och drag åt alla bultar.

Polaris brukar rekomendera 3-6mm toe out