justera sekundärvariator f7 -05

zleeepy

Medlem
29 jan 2010
6
0
1
Hej

Jag har nyss köpt en f7:a -05 och är mycket nöjd med den=)

Det är bara det att remmen tjuter på tomgången, typ hela tiden.
Känns som att den är lite för spänd, men jag vet inte hur man justerar isär skivorna på den här konstiga sekundär variatorn=P

Kan någon förklara hur man gör för att prova justera isär skivorna lite på DD sekundären?

Sedan har jag en till fråga, har jag förstått det rätt om man bara vrider in plattan som sitter innanför locket på sekundären för att spänna fjädern?

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Vet inte om det är samma anordning på f7an som f6an men isf så tar du bara bort mittbulten på sekundären och tar bort chimshållaren. Sen är det bara ta bort en bricka från hållaren och skruva tillbaka det igen. Om det nu är samma dvs

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de är samma , bort med en bricka och kolla även upp skicket på rullarna och lagret på rörliga skivan dom är i princip alltid slut

zleeepy

Medlem
29 jan 2010
6
0
1
Okej, tack för snabba svar, det lät ju smidigt=)

Alla rullar är runda och snurrar men de är lite glapp, men lagret på rörliga skivan, hur kontrolleras det? måste variatorn plockas isär eller kan man se utifrån?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ok lät ovanligt men bra , det är rullarna på "uppväxlingssidan" som brukar vara rejält glapp och ha en kant på sig (pga av att dom rullar utanför helixen) de är rätt svårt att se , ta lös variatorn och kolla och bryt , ibalnd kan hela aluaxeln vara nött då lagret farit

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
hade missat det där med rullarna. ser att jag måste byta mina. Är det här ett svårt ingrepp eller kan man tänkas fixa det? Nån som kan beskriva lite snabbt hur det går till? Har tyvärr ingen instruktionsbok.. :(

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Tänkte återuppliva denna tråd!

Har samma problem på min F7a, men det sitter ju en plast grejj då man öppnar luckan vid sekundären, denna är vit och har en speciell nyckel till så man kan justera isär skivorna, någon som vet hur mycke man vågar skruva in denna? har tidigare bara skruvat ett kvarts varv för jag var osäker men då gick det så lätt, så nu har jag justerat ännu mer så nu börja de bli lite motstånd vilket det ska bli väll om det ska hända nått? Har dock inte kört så mycke sen utan kollade bara runt huset, men är det grönt att skruva in den där så inte remmen nu går för långt ner eller? Har hört nått om 1 mm eller gäms med.

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Japp! Det är del 21 som sitter längst ut som man skruvar på!

Min matta snurar på ganska bra när jag håller upp skotern, då bör jag väll våga skruva in den lite mer?

Det finns inget annat som kan ske om man skruvar in den för långt så länge man inte skruvar mer än att mattan just snurrar?

Tack för svar!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja då skruvar du in den mer så den trycker isär skivorna och remmen lägger sig djupare ner mellan skivorna , de som kan ske 'r att den slutar tjuta på remmen om den har gjort det ...

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Provade det ikväll men antar att jag dragit sönder plast skruven, fick den aldrig att riktigt sluta snurra runt mattan :-( är det bara skruva ut den å byta eller?

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Provade det ikväll men antar att jag dragit sönder plast skruven, fick den aldrig att riktigt sluta snurra runt mattan :-( är det bara skruva ut den å byta eller?
Menar givetvis den plast skruv man justerar sekundären med, brukar dessa
gå sönder eller har jag skruvat för hårt? men som sagt remmen har aldrig gått under kanten på variatorn..ligger ca 1,5 - 2mm ovan.

Eller kan det vara bytt fjäder så den inte går att justera? ja menar dom där plast skruvarna lär ju ha en begränsning...

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Ett alternativ hade väll varit att trycka isär skivorna och sedan skruva in den där plast skruven, fast tanken med den är väll att det ska räcka med att justera på den.. :(

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Tack, jo jag skruvar den med urs för att få isär skivorna så remmen går ner.

Den du länkar till verkar ju vara det som borde varit där!

Finns den hos arctic handlare i sverige?

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hallå! Jag körde häromdagen av remmen på min F7 -05 och när jag satte dit reservremmen så låter det när den står på tomgång men blir tyst så fort jag gasar lite. Troligtvis är det samma problem som ni också haft och inte något allvarligare. Blev lite orolig innan jag läste denna tråd. Ska köpa en ny rem och montera den innan jag justerar nånting.

niffe

Medlem
21 dec 2008
26
0
1
Finns ett update kit till sekundären,lika som sitter från 2007 ca 170 kr hos arctic försäljarna.Kittet heter 0637-291

niffe

Medlem
21 dec 2008
26
0
1
Den som du sätter shimsbrickorna är av metall och det är inga gängor på den,sätter fast variatorn med lång bult istället för den korta,mycket lättare att byta rem.