Justera fjädringen ??? Boondocker 800 E-Tec

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Tja tänkte höra lite med er som kan det här med fjädring /dämpare. Har ju en Boondocker men tycker att den har lite för mycke skidtryck svår att få upp på rullen även när man kör i slänter får ju skid res på max 1m.Men det kan ju bero lite på underlaget väldigt dålig botten bara puder just nu.sen så väger jag tungt 110 + med kläder på och har haft några genomslag på led.Några tipps på injustering helt novis på skoter fjädring.:hmmmm:
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Spänn främre boggiefjädern då minskar skidtrycket, vill du ha mera skidres kan du släppa lite på den bakre fjädern men som du säger är det ju lite beroende på före och så är det väl 44 ripsaw matta på den, matar ju inte direkt bra i puder.
Slår den igenom så får du klicka upp nåt steg på clickersen, men prova dig fram det blir hastigt stor skillnad.
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
ok får testa lite till helgen i Gördalen. Är ute på jobb och skotern ska få sin första service under veckan.52 mil så snart är den väl inkörd oxå
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag ska göra samma såfort jag får tummen ur o tar in skotern i värme , inte för resets skull men skidtrycket blev olidligt med PP , tror mer det är boggien än mattan som hindrar res då den reser lika mycket oavsett vilken hastighet man gasar i o håller skidorna uppe.
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Har du oxå en väldigt spårkänslig skoter jobbig som fan å hålla i styr på led förvisso är ju spårvidden smalare

Jag ska göra samma såfort jag får tummen ur o tar in skotern i värme , inte för resets skull men skidtrycket blev olidligt med PP , tror mer det är boggien än mattan som hindrar res då den reser lika mycket oavsett vilken hastighet man gasar i o håller skidorna uppe.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Original upplevde jag inte den som speciellt spårkänslig , däremot med slp PP blev den riktigt hopplös .
om allt är original kanske du har fel toe på skidorna?

Alternativt så skulle jag testa med att spänna främre boggiedämparen iom du är tyngre än mig (80kg)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
En lite krökning kan ge felaktig toe .
jag brukar använda mig av 0-6mm toe-out som är en siffra jag läst mig till , alltså inte laborerat fram och det brukar vara bra.