Justera boggie ZR 580

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Jag Har lite funderingar över boggien på min ZR -97.
Vad påverkas om man flyttar den bakre saxen fram eller bakåt?
Blir fjädringen hårdare mjukare?

Finns det kankse en bra sida på internet med info om de här skotrarna?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag testade lite vid höstservicen (dvs. bara torrkörning).
Maskin blir betydligt mkt lägre när du flyttar saxen bakåt, men jag tyckte inte det blev direkt nå hårdare.
Jag har nu saxen längst fram och har beställt nya boggiefjädrar samt "fjäderspännarblock" som ökar förspänningen med 30%.
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Ok, då åker saxen mot främsta läget.
Fjädrar och block vars köper du det? arctic-cat original?

Såg även på din bild att du har bukskydd, vars har du hittat det? Jag har letat ett par dar och hittar ingen tillverkare till en -97?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Fjädrar beställde jag från Duells.
Block har både Black Magic och Arctic orginal.

Bukskyddet satt på när jag skaffade skotern...kanske är AC-orginal?

Har även renoverat och schimsat upp boggiedämparna...gjorde mycket.
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
justera saxen

Nu har jag provat att justera saxen, skotern blev mycket mjukare med saxen i de främre lägena.
Nu kör jag med den i näst bakersta läget, stor skillnad mot de främre lägena.
Och inte mer än 5mm i höjdskillnad i obelastat läge.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Aha!

Intressant, intressant!
Jag har också funderat på det där, vi är mycket tacksamma för att du meddelade resultatet här.
Få se om man flyttar fästet lite framåt då kanske...

Du kände inte av nån annan skillnad?
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
henkew skrev:
Intressant, intressant!
Jag har också funderat på det där, vi är mycket tacksamma för att du meddelade resultatet här.
Få se om man flyttar fästet lite framåt då kanske...

Du kände inte av nån annan skillnad?

Den enda skillnaden jag kände av var att den blev hopplöst mjuk i näst första läget, nu kör jag den i näst sista, mest för att jag tyckte att den tappade mycket i höjd till det sista läget. Men det kan ju vara jag som svamlar om höjden.Tänkte prova det läget med så småningom.
Tilläggas bör väl att jag väger 110kg med utrustning :) så det med hopplöst mjuk kanske inte gäller för alla...
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
framfjädrar?

Ungefär hur har ni era framfjädrar inställda?
Tycker min känns mjuk fram , nu är fjädertallriken ca 1/3 spänd så det finns ju mer att ta av.


Är inte van så här mycket justeringar, min förra maskin var ju en XLT :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
LillDan skrev:
Nu har jag provat att justera saxen, skotern blev mycket mjukare med saxen i de främre lägena.
Nu kör jag med den i näst bakersta läget, stor skillnad mot de främre lägena.
Och inte mer än 5mm i höjdskillnad i obelastat läge.
Måste ju betyda att mina boggiefjädrar är slappa då...då får vi hoppas att de nya jag beställde i novemeber nångång behagar dyka upp snart!!
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Hopplöst mjuk!

Har nu studerat bakfjädringen på olika skotrar och sett att de nyare cat'erna har kopplingsblock bak.

Är det nån som har provat att montera kopplingsblock som sitter standard från -02?
Som jag förstår det ska det göra att viktförskjutningen blir mindre och att den bakre och främre dämparen hjälper varandra.

Det ska väl även minska skidlyften lite vilket kan vara positivt :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nya boggiefjädrar monterade, har även byggt egna "heavy duty" fjäderspännarblock då BM behagar att inte leverera...
Den blev klart styvare, en liten aning till skulle inte skada.
Får kanske flytta saxen till andra läget framifrån ändå...

Har dock en fundering, se bild. Vad händer om jag flyttar stagen på markerat vis?

 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
keihin skrev:
Nya boggiefjädrar monterade, har även byggt egna "heavy duty" fjäderspännarblock då BM behagar att inte leverera...
Den blev klart styvare, en liten aning till skulle inte skada.
Får kanske flytta saxen till andra läget framifrån ändå...

Har dock en fundering, se bild. Vad händer om jag flyttar stagen på markerat vis?


Har själv tittat lite på det där staget. Det sitter där för att stötdämparkolven inte ska ta i fästet och förstöras.

Jag kör nu saxen i bakersta läget och visst jag förlorade kanske 2cm i teoretisk fjädringshöjd, men jag vann otroligt mycket fjädringsfunktion.

Vad har du tillverkat fjäderblocket av?
Kan du ta en närmare bild?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Dom där stagen funkar ju som hävarm för dämparen eller vad man ska säga, vad skillnaden blir om man flyttar dom är en svårare fråga.
Man kan tänka så att i det nedre fästet får dämparen längre hävarm och borde därför bli mjukare, men samtidigt borde det också betyda att dämparen trycks ihop längre vid samma hopfjädring av boggin vilket borde göra dämpningen hårdare...
Själv tror jag inte att skillnaden blir så stor att den märks, oavsett vad skillnaden är, nån som har andra gissningar? :rolleyes:

Helt klart är i.a.f. att fjädringen blir grymt mycket mjukare om man flyttar fram bakre saxen, själv har jag den näst längst fram. Har inte kört så mycket med den inställningen men jag tror det kommer att funka tack vare att jag sitter så långt fram på dynan när jag kör...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
LillDan skrev:
Vad har du tillverkat fjäderblocket av?
Kan du ta en närmare bild?
Tjockt "plattjärn"...mätte aldrig hur tjockt det var men nog är det minst 10 mm iaf...rören är 3/8" om jag minns rätt.

Kan försöka ta lite närmare bild men...som ni ser är min kamera inte så duktig på det, blir mest bara suddigt...
 

JcN1

Rookie sledder
3 feb 2005
7
0
0
keihin skrev:
Nya boggiefjädrar monterade, har även byggt egna "heavy duty" fjäderspännarblock då BM behagar att inte leverera...
Den blev klart styvare, en liten aning till skulle inte skada.
Får kanske flytta saxen till andra läget framifrån ändå...

Har dock en fundering, se bild. Vad händer om jag flyttar stagen på markerat vis?

Med att ändra stagen begränsar du endast utfjädringen av boggien. Det nedre hålet drar ihop den lite medan det övre får din skoter att se ut som en zr utan ETT boggi.
Har själv haft en -97 580 och provat det övre hålet på ett drag race, fördelen är att du lättare får vikten bakåt med mera grepp men på ojämn bana förlorar du kontakten med banan då boggin inte fjädrar ut som den ska. Vad det beträffar styvhet är boggin lika styv som den skulle vara med stagena i det läge som dom nu är när boggin har fjädrat ihop till det läge som stagena hade dragit ihop den till. Skit i saxen, den ändrar geometrin i boggin. Shimma om dämparen istället!!!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hmm, jag kanske är trög på något sätt men jag hänger inte riktigt med på föregående inlägg... :(

Justerar man hur mycket boggin ska fjädra ut med dom olika hålen (det där stagen sitter och det med pilen)?
Vart ska stagen sitta för max fjädringsväg och vilka nackdelar innebär det?

Det finns ju ett par hål till också, man skymtar dom till höger om pilens övre ände, men där har jag för mig att det är smalare mellan plåtarna så att man inte kan sätta stagen där...
Vad kan dom vara till för?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Dämparen har jag redan schimsat upp...men skulle kanske behöva ännu mer...
Satte saxen i mitten igår, var ut på en snabb provtur, känns lite hårdare å viktförskjutning har jag då kvar ännu...ska bli roligt att se om den går lika vackert i lössnön nu då...
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
shimsa upp dämparna!

Jag förstår inte heller inlägget om vilket hål man skulle använda för staget till dämparen?Men jag har min i det nedre hålet, ska prova med det övre hålet nån dag, om ingen kan ge ett bra svar.

Har haft mina dämpare på renovering och uppshimsning hos en kille i Luleå.
Vilken skillnad!!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har haft dämparna inne på schimsning igen...har nu samma som ZR 440 -00 å nu börjar det fungera rätt bra.
Provade även med stagen i nedre hålen (enl. bilden ovan) men det var ingen hit, om den fjädrade ihop mot genomslagsgummina så ville den fastna lite där! Jag tror dock det beror på att mitt dämparfäste är en aning framflyttat pga. förstärkning av boggieskenorna...flyttade tillbak dem till det övre å det fungerar bra nu. Kände ingen direkt skillnad heller, förutom att den fastnade nere ibland...kör med saxen i mitten nu.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Vad är det egentligen som gör att boggin fastnar i hopfjädrat läge då?
Jag har ju stagen där och har inte märkt nått sånt...

Sedan blir man ju lite nyfiken på hur du lyckas få boggin att fjädra mot genomslagsgummina, jag har själv gjort några försök i helgen men 15 meters hopp räcker inte i.a.f., är det sån skillnad mellan 440:n och 580:n eller testade du med fjädrarna borta?