Jorm/blåsjön

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
När man ser vissa friåkningsvideos så blir man ju lite lätt irriterad ibland som skogsägare. Det är inte bara plant som tar skada. När barken skavs av eller kvistar bryts av för nära stammen så blir det skador på virket. Det är en jäkla prisskillnad på massaved eller sågtimmer (i värsta fall får du inget pga röta) så tänk gärna på det när ni kör i gammal skog. Det räcker ju med att några få gör bort sig så är det färdigåkt och det vill vi inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Aldrig förstått dom som har såg med sig heller... Vad tror ni dom ska använda den till?
Förstår inte dom som har med sig kniv heller...
Nä kniv och såg är väldigt bra att ha med sig, dock kan man tänka efter lite innan man använder verktygen om det verkligen är nödvändigt i situationen...

Är själv skogsägare uppe i blåsjön har en del skog strax under trädgränsen, men kan då säga att det inte är mycket till skog där... skulle man nu "kosta på" att averka skogen där så är det mest massaved, blir nog inte många stockar sågat av det virket man plockar ut där, det mesta är väldigt gammalt och tuktat av all snö.
Tyvärr är det en den inavel i bygden så det märks tyvärr på dom beslut som fattas ibland :) syskon ska inte skaffa barn tillsammans...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Förstår inte dom som har med sig kniv heller...
Nä kniv och såg är väldigt bra att ha med sig, dock kan man tänka efter lite innan man använder verktygen om det verkligen är nödvändigt i situationen...

Är själv skogsägare uppe i blåsjön har en del skog strax under trädgränsen, men kan då säga att det inte är mycket till skog där... skulle man nu "kosta på" att averka skogen där så är det mest massaved, blir nog inte många stockar sågat av det virket man plockar ut där, det mesta är väldigt gammalt och tuktat av all snö.
Tyvärr är det en den inavel i bygden så det märks tyvärr på dom beslut som fattas ibland :) syskon ska inte skaffa barn tillsammans...
Dagens höjdpunkt, helgen är räddat. Ett gott skratt efter en mindre hård arbetsvecka. Tack asker
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Aldrig förstått dom som har såg med sig heller... Vad tror ni dom ska använda den till?
Sågen har man i första hand till fjällbjörk, det är säkert inte tillåtet men jag anser det vara en välgärning att såga undan denna styggelse.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
I senaste exemplaret av tidningen Snöskoter så är det ett helt uppslag om Frostvikens regleringsområde.
Tidningen Snöskoter?
Jisses, jag är verkligen allätare av skotertidningar -men sedan Snow Rider gjorde entré har jag bojkottat Skoter (heter den Snöskoter eller Skoter förresten? Jag har förträngt det...) då jag bara blev irriterad över hur fullständigt totalt dom klarade att sabba alla artiklar med sakfel eller enbart svammel.
Dom gånger jag råkat ramla över något ströexemplar under dom efterföljande tolv-femton åren tex i väntrummet hos tandläkaren, har jag konstaterat att det i mina ögon fortfarande är överprisat skräp.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Tror inte det är något klart ännu.. kommer nog komma information när det finns något klart :)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
http://www.op.se/jamtland/stromsund/stopp-for-fri-snoskoterkorning-norr-om-gaddede-hanvisas-till-skoterled
http://www.stromsund.se/download/18.60e2e10e1572b72bf31878a3/1475052268445/8_9+Reglering+av+sn%C3%B6skotertrafiken+inom+omr%C3%A5de+Frostviken+V%C3%A4st.pdf
Verkar ganska så klubbat tycker jag. Undrar vad de menar med "mycket snö".

För att citera ÖP: "Kortfattat innebär det att man får bara åka snöskoter på skoterled i området norr om Gäddede och då bara om det är mycket snö."
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Dom skriver även i artikeln:
"Det finns möjlighet att friåka i området, men det gäller bara på speciellt utmärkta platser och om det finns mycket snö."
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Då får man gratulera de lokala skoteråkarna som kommer få ha allt i fred, samtidigt som samhället får vila i frid. Jävla dumheter.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tyvärr är det här en utveckling som kommer att komma på fler ställen, för att inte säga alla.

Tack vare åkare som kör med "trimpipor", över skogsplanteringar, utan hänsyn till andra i naturen osv.

Eftersom friåkare inte tagit ansvar blir det också konsekvenser. Trist för alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Tro inte på allt ni läser i tidningen..

Kommer finnas ett område som är minst lika stort som i dagens läge att friåka på i Jorm/Blåsjön. Sen att det kommer finnas möjlighet att reglera vart man får köra och inte beroende på en mängd olika faktorer som snömängd, belastning, djurvandring m.m är väl bara bra? Om jag inte missminner mig helt nu kommer det tas en avgift för dag/weekend/vecko/säsong men nivåerna är inte bestämda.

Så sitt lugnt i båten och spela inte på stora djungeltrumman varje gång en tidning skriver ngt :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att det skulle bli större friåkningsområde än tidigare är bara att glömma, då måste ju områden som det redan är förbud på öppnas upp. Det kommer inte ske.
Vi får vara jätteglada om det kommer bli lika stort som idag.
Tror inte dom rakt av kommer tillåta samma områden som idag, utan att nalla lite på några ställen.
Det finns önskemål från företagare i området som vill ha fler skoterfria områden.
Dessa brukar av nån konstig anledning få sin vilja igenom...

Upplägget med att öppna och stänga områden beroende på snömängd och djurliv köper jag, om de sker med logiska beslut.
Risken är dock att "nån" blir maktgalen och logiken uteblir...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Dra nu inte alla friåkare över en kam.
Det är ett fåtal som föddes utan hjärna som är roten till detta.
Allra största delen friåkare följer de regler som finns.


Självfallet, men konsekvenserna drabbar alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att det skulle bli större friåkningsområde än tidigare är bara att glömma, då måste ju områden som det redan är förbud på öppnas upp. Det kommer inte ske.
Vi får vara jätteglada om det kommer bli lika stort som idag.
Tror inte dom rakt av kommer tillåta samma områden som idag, utan att nalla lite på några ställen.
Det finns önskemål från företagare i området som vill ha fler skoterfria områden.
Dessa brukar av nån konstig anledning få sin vilja igenom...

Upplägget med att öppna och stänga områden beroende på snömängd och djurliv köper jag, om de sker med logiska beslut.
Risken är dock att "nån" blir maktgalen och logiken uteblir...


Japp, det finns starka krafter som vill ha lugn i fjällvärlden - framförallt från ljud. Väldigt få vill ha det som i Riksgränsen där man hör vrålande skotermotorer varenda ljus minut på dygnet.

Genom att ha tystare motorer får man bort en stor del av orsaken, hänsynsfullt beteende i övrigt löser också mycket. De som inte kan sköta sig skall inte få köra skoter alls.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Japp, det finns starka krafter som vill ha lugn i fjällvärlden - framförallt från ljud. Väldigt få vill ha det som i Riksgränsen där man hör vrålande skotermotorer varenda ljus minut på dygnet.
Jo jag förstår att många vill ha det tyst och lugnt.
Men.
Och jag säger men.
Det finns så otroligt stora områden i vår fjällvärld där det är förbjudet med friåkning.
Varför kan inte dessa som vill ha absolut tystnad vara i dessa områden?
I områden med skoteråkning är det helt naturligt inte helt tyst.
Men som sagt, det finns tysta områden, välj då dessa om man vill ha total tystnad.

Sen kan man kanske tänka sig att ha friåkningsförbud i närheten av skidanläggningar och liknande, där man kan störa andra.
Tror många skulle godta skoterförbud kring skidanläggningar och andra turisttäta områden, mot att man istället öppnar upp mer avlägsna områden för friåkning.


Genom att ha tystare motorer får man bort en stor del av orsaken, hänsynsfullt beteende i övrigt löser också mycket. De som inte kan sköta sig skall inte få köra skoter alls.
Håller helt med dig.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag är ju själv inte emot åkning överhuvudtaget men jag minns för några år sedan när vi satt ett gäng och hade det trevligt en påskafton. Då var det någon som hade en maskin med effektsystem som lät nåt så jävulskt och han höll på att platta till varenda kvadratmillimeter på en myr ganska långt bort från oss men ljudet blev nästan förmycket för en annan som då är ganska tolerant. Så jag kan förstå att det är ett problem. Sen räcker det med en idiot som förstör skog...sen är det kört...skog är stora värden för alla som äger skog. Att någon då kommer och förstör den gör en vansinnig. Skog är en långsiktig investering och skador upptäcks kanske inte förrän vid slutavverkning en sissådär 20-60 år senare eller kanske ännu längre om det gäller plant och långsamt växande skog i fjällvärlden.

Så sköter sig inte alla då blir vi kollektivt bestraffade. Trist men förståligt till viss del.

Jag hoppas det finns lite att åka på där uppe för jag, sambon och några kompisar ska dit i vinter och för mig blir det första gången. Jag har bara kört hemmavid tidigare så detta har jag sett fram emot sedan förra säsongen då vi bokade stugan.