John Deere

august

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Oct-03 kl 06:30 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Jag undrar om nån vet hur man kan bygga om en John-Deere Spitfire så man får på en vanlig matta ?
 

Forumchefen

Välkänd medlem
31 dec 1999
130
0
6
43x Cyberworld
www.snowmobile.se
RE: john deere

Du får byta drivhjul och svarva ner drivaxeln så drivhjulen passar i axeln. Sen passar det med en vanlig matta. (Vet) Kommer tyvärr inte ihåg vilka delar man ska ha men fråga nån mattförsäljare som varit med en stund..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
John deere

Hmmmm.....

Med tanke på alla Driv hjul som finns i alla upptänkliga storlekar och versioner så är det nog stor chans att det finns nån ( från något annat märke ) som passar rakt på !!


Mät din drivaxels diameter !

Är den 6 kantig eller 4 kantig ?

 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
brukar finnas alla möjliga drivhjul till sexkantsaxlar. bara att sitta vid datan och leta lite överallt så hittar man. gjorde då jag. se till så att du fixar så du har rätt delning altså standarddelning (2.52) då ska dom flesta skotermattorna passa. rekommenderar även om du ska byta drivhjul kan du även byta variatoraxellager samt drivaxel lager. byt till riktiga skf lager istället för orginal kineslager.
 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Oct-03 kl 06:30 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Jag undrar om nån vet hur man kan bygga om en John-Deere Spitfire så man får på en vanlig matta ?
Det är inte gjort i en handvändning....
Jag har byggt om en Spitfire -79:a
Drivaxeln var på den rund och med väldigt små drivhjul i orginal, de minsta jag hittade på marknaden var från Yammaha BR 250 vill jag minnas, dom var en bit större än orginalet och med 7 kugg på.
Fick pyssla lite för att få fast hjulen på drivaxeln, men en genomgående bult och förstärkning med en alu ring, svårt att förklara men bild går väl att ordna om intresse finns?

Boggien fick breddas för att passa en standard 38x307 matta, ta bort och förläng alla axlar och tvärstag.

Sekundären måste spännas maximalt, för att utväxlingen blir annorlunda iom de större drivhjulen.
Men satan vilka skidres det blir sedan...:rock:
/ Mooseater