John Deere Spitfire bra eller mindre bra köp?

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Tjena! Ska åka och kolla på en gammal John Deere Spitfire årsm. 81 imorgon eftermiddag och tänkte höra med er lite om nån har koll på den maskinen?

- Hållbarhet och hur det är med reservdelar?
- luftkyld, är det nåt att ha eller innebär det bara problem?
- topphastighet? Hehe, alltid kul o veta! :eyebrows:

Den är Genomgången, går kanon. Nya drivaxellager, ny rem. Såld ny i Jämtland, gått lite över 300 mil. Extra motor med nybalanserad vevaxel, boggi, samt diverse smågrejer medföljer.

5000:- är det ett bra köp som en första skoter för en nyinflyttad sörlänning i norr? Vill bara ha den som fiskeskoter och för lite turer :D
Hoppas nån har lite svar :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du kan ju gå in på JDSLEDS och kolla runt http://www.jdsleds.com/community/portal.php

Dels på den tekniska infon om Spitfire
http://www.jdsleds.com/models/spitfire/spitfire.html

Men de har även ett forum där du kan kolla upp vad folk "over there" tycker.

Men det jag vet är att det är bland de lättaste skotrarna som gjorts. En totalvikt på 125kg (det är typ 20kg lättare än en ET250) och den har en 340cc FARTVINDKYLD Kawasaki.
Den är direktdriven med sekundärvariatorn direkt på mattans drivaxel, så inga transmissionsförluster via kedjehus.

Den är ruskigt pigg, men såklart är den lite studsig för att den är så kort.

Det viktigaste är att mattan är bra, för de är i stort sett omöjliga att få tag på och det är ett projekt större än mödan värt att försöka konvertera till någon modernare matta p.g.a de små drivhjulen. Drivhjulens storlek är det som gör utväxlingen istället för kedjehuset, så det är inte bara att svarva till ett par egna drivhjul för en matta med delning t.ex 2,52".
För en modern matta är för kraftig i sin uppbyggnad, så den vill inte böja sig så hårt runt ett litet drivhjul som är nödvändigt.

Så om är mattan fräsch och packboxarna på motorn bytta och om skotern i övrigt låter och går bra då är det ett riktigt bra köp.

Lycka till.
 

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Du kan ju gå in på JDSLEDS och kolla runt http://www.jdsleds.com/community/portal.php

Dels på den tekniska infon om Spitfire
http://www.jdsleds.com/models/spitfire/spitfire.html

Men de har även ett forum där du kan kolla upp vad folk "over there" tycker.

Men det jag vet är att det är bland de lättaste skotrarna som gjorts. En totalvikt på 125kg (det är typ 20kg lättare än en ET250) och den har en 340cc FARTVINDKYLD Kawasaki.
Den är direktdriven med sekundärvariatorn direkt på mattans drivaxel, så inga transmissionsförluster via kedjehus.

Den är ruskigt pigg, men såklart är den lite studsig för att den är så kort.

Det viktigaste är att mattan är bra, för de är i stort sett omöjliga att få tag på och det är ett projekt större än mödan värt att försöka konvertera till någon modernare matta p.g.a de små drivhjulen. Drivhjulens storlek är det som gör utväxlingen istället för kedjehuset, så det är inte bara att svarva till ett par egna drivhjul för en matta med delning t.ex 2,52".
För en modern matta är för kraftig i sin uppbyggnad, så den vill inte böja sig så hårt runt ett litet drivhjul som är nödvändigt.

Så om är mattan fräsch och packboxarna på motorn bytta och om skotern i övrigt låter och går bra då är det ett riktigt bra köp.

Lycka till.
Tack så hemskt mycket för svar! Ska kolla på forumet du länkade! Han sa att mattan var i bra skick så det ser just ut! :bigsmile: