Fixa 583'a !
Mxz583 skrev:
1. Hur vet jag vilken packning jag ska ha då ?
( Det finns ju packnings satser på tex RINAB att köpa. )
2. Och hur funkar det där med körnaren ?
3. Sitter packningen kvar bättre eller håller den bättre i längden ?
Tack, 2stroke för snabba och bra svar.
Har du tänkt behålla maskinen ?
( Varför jag frågar är för att du då kan göra lite pyssel som bättrar på prestandan på motorn.
Kostar visserligen en slant men väl värda pengar !!!

)
1 a. Om du INTE redan klyvt motorn :
( Förhoppnings vis så har du inte tagit bort cyllarna ifrån resten av motorn. )
Mät först det eventuella avståndet mellan kolvtopps kanten och nedre avgasportskanten då kolven är i sitt absoluta nedersta läge.
Skriv upp måttet !
Tag sedan lös cylindrarna och mät den gamla packningen med ett vanligt skjutmått.
1 b. Om du redan klyvt motorn :
( så blir det lite krångligare att göra de eventuella modifieringarna. )
Du tar helt enkelt ett skjutmått och mäter den gamla packningens tjocklek
Skriv upp måttet !
I de sk. universal packningssatserna som tex Rinab har så följer det bara med
en tjocklek på cylinder packning som inte är bäst ur effekt synpunkt !
Därför rekomenderar jag att du åtminstone när det gäller cyllinderpackningen köper ROTAX original.
2. Fattar inte riktigt hur du menar....
3. Ja den sitter bergstadigt kvar och håller således i längden också !