Jaja, bara att börja renovera 583'an då...

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Var ute och körde lite och testade efter jag hade ställt om variatorn. Fått ner toppvarven från 9000 till ca 8000 så säger det "poff" så kom ett stort vitt rökmoln. Jag stängde av snabbt och såg vattnet försvinna ur expansionskärlet.
Tror att det kan vara cylinderfots packningen som gått.

Nån som har nåt bra tips på hur man får den att sitta på plats när man skruvar dit cylindrarna?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rv

Mxz583 skrev:
Nån som har nåt bra tips på hur man får cylinderfotspackningen att sitta på plats när man skruvar dit cylindrarna?
Jag gissar att det är en 583'a du har problem med......

I och med att detta är en "RV" motor så är detta ett ganska så välkännt fenomen.

Observera att det finns olika tjocka cylinderfotspackningar till den så att du kan variera både porttider och kompresion.

Ett bra sätt att få packningarna att sitta på plats är att limma dem med Sprayklister
( finns Sprayklister som tål bensin osv osv).
vill man göra den hela ännu lite bättre så tar man en körnare och lite lätt slår lite körnslag efter kanten på vevhuset och i botten av cyllarna, dock inte så att körnslagen är mitt för varandra.

Hoppas att din motor klarat sig ifrån övriga problem !!

Du måste helt klart ta ner varven rejält på den stackars 583'an 9000 är åt helskotta för mycket :eek:

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
2stroke skrev:
Jag gissar att det är en 583'a du har problem med...
Japp, det är en Mxz 583 -96, men den varvar ca 8000 nu, kanske 8200 men jag han ju inte klart med variatorjusteringarna innan detta hände.
2stroke skrev:
Observera att det finns olika tjocka cylinderfotspackningar till den så att du kan variera både porttider och kompresion.
Hur vet jag vilken jag ska ha då? Det finns ju packnings satser på rinab att köpa.

Och hur funkar det där med krönaren? Sitter packningen kvar bättre eller håller den bättre i längden?

Tack 2stroke för snabba och bra svar.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fixa 583'a !

Mxz583 skrev:
1. Hur vet jag vilken packning jag ska ha då ?
( Det finns ju packnings satser på tex RINAB att köpa. )

2. Och hur funkar det där med körnaren ?

3. Sitter packningen kvar bättre eller håller den bättre i längden ?

Tack, 2stroke för snabba och bra svar.
Har du tänkt behålla maskinen ?
( Varför jag frågar är för att du då kan göra lite pyssel som bättrar på prestandan på motorn.
Kostar visserligen en slant men väl värda pengar !!! ;) )

1 a. Om du INTE redan klyvt motorn :
( Förhoppnings vis så har du inte tagit bort cyllarna ifrån resten av motorn. )
Mät först det eventuella avståndet mellan kolvtopps kanten och nedre avgasportskanten då kolven är i sitt absoluta nedersta läge.
Skriv upp måttet !
Tag sedan lös cylindrarna och mät den gamla packningen med ett vanligt skjutmått.

1 b. Om du redan klyvt motorn :
( så blir det lite krångligare att göra de eventuella modifieringarna. )
Du tar helt enkelt ett skjutmått och mäter den gamla packningens tjocklek
Skriv upp måttet !

I de sk. universal packningssatserna som tex Rinab har så följer det bara med en tjocklek på cylinder packning som inte är bäst ur effekt synpunkt !
Därför rekomenderar jag att du åtminstone när det gäller cyllinderpackningen köper ROTAX original.

2. Fattar inte riktigt hur du menar....

3. Ja den sitter bergstadigt kvar och håller således i längden också !

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
2stroke skrev:
vill man göra den hela ännu lite bättre så tar man en körnare och lite lätt slår lite körnslag efter kanten på vevhuset och i botten av cyllarna, dock inte så att körnslagen är mitt för varandra.
Det var dethär med krönaren jag undrade hur den fungerade.

Och jag hade isär den i sommras utan att mäta. :eek:
Köpte då en packning från rinab och den såg ut att vara i samma tjocklek som den som satt på redan. (lite tjockare pappe ungefär)
Jag är tionde ägaren på skotern så jag vet inte vad som har gjorts med motorn men den har säkert varit isär fler gånger.

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Vart kan man få tag i orginalpackningar då?
Finns det nåt ställe där man kan lämna in skotern för optimering och service till en billig päng i västernorrland eller jämtland eller nåt i närheten?

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Det var nån som sa till mig att man skulle efterdra cyilndrarna, kan det stämma?
Då måste man ju tömma den på kylarvatten igen.

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Nu vet jag vad det var för fel iallafall, det var inte cylinderfoten.
Det var topp packningen, ringen runt ena kolven som hade gått sönder.
Så kollade jag hur långt kolven gick ner, den gick precis till nedersta kanten på avgasporten med en rinab packning, så en sån får det bli igen.