Jaha, nu förstår man..... ( xrs 800 -07)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
att den stannar kring 300 varv brukar dom göra, är nå med förgasarna som jag förstått det. bara att pilla till på gasen så går den ner till det vanliga varvet. är inget farligt
 
W

Wettainen

Jag har då kört en likadan maskin som min och den gjorde då aldrig så, det är också grym irriterande när den gör så. Men det kommer förmodligen försvinna när vi fixar förgasarna.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom gör så (håller varven uppe) då dom är lite snålt bestyckade på lågfarten. Och det var ALLA Rotax 800 med årsmodellerna runt din från början... Men det kan mycket väl gå till sig med en grundlig rengöring av förgasarna. Annars får du gå upp ett steg på lågfartsmunstyckena.
 
W

Wettainen

Nån som vet vad det är för original munstycken i den? Mest troligt på måndag så får jag magnapullen och då ska vi rengöra förgasarna och titta vad det är för munstycke i den osv, tänkte bara så man vet då om den är om bestyckad eller inte.
 
W

Wettainen

Kolla spränskisserna, där finns orginalbestyckningar.
Man tackar!

Edit: Om nån skulle undra vad det är för munstycken så är det, 17,5 lågfart 440 högfart.

Sen lite annan info :)


MANUFACTURER : Ski-Doo
MODEL YEAR : 2007
MODEL : MX Z X-RS 2-TEC 800 H.O.ENGINE : Rotax 800 H.O.
Power T.E.K.
liquid-cooled
eR.A.V.E. 2 cylindersDISPLACEMENT : 799.5 cc (48.8 ci)
BORE X STROKE : 82 mm x 75.7 mm (3.2 in. x 3 in.)
CARBURETION : 2X TM 40SUSPENSION : Front: Double A arm with swaybar C 36 Racing Clicker shocks 10 in.
travel (254 mm)

Rear: SC 4 C 36 Racing Clicker shocks 15 in travel (381 mm)BRAKES Hydraulic : RT type brake lever racing disc
EXHAUST : Single tuned pipe, baffle muffler
SKIS : Pilot 5.7
LENGTH : 113.6 in. (2,885 mm)
WIDTH : 47.9 in. (1,217 mm)
HEIGHT : 40.2 in. (1,022 mm)
TRACK LXWXH : 121 x 15 x 1.25 in. (3,072 x 381 x 31.8 mm)
SKI STANCE : 47 in. (1,195 mm)
Ski Length: 42 in. (1,066 mm)
Ski Width: 5.7 in. (145 mm)
DRY WEIGHT : 479 lbs. (217 kg)
OIL CAPACITY : 3.7 qts. (3.5 l)
FUEL CAPACITY : 10.6 gal. (40 l)
 
Last edited:

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Man tackar!

Edit: Om nån skulle undra vad det är för munstycken så är det, 17,5 lågfart 440 högfart.

Sen lite annan info :)


MANUFACTURER : Ski-Doo
MODEL YEAR : 2007
MODEL : MX Z X-RS 2-TEC 800 H.O.ENGINE : Rotax 800 H.O.
Power T.E.K.
liquid-cooled
eR.A.V.E. 2 cylindersDISPLACEMENT : 799.5 cc (48.8 ci)
BORE X STROKE : 82 mm x 75.7 mm (3.2 in. x 3 in.)
CARBURETION : 2X TM 40SUSPENSION : Front: Double A arm with swaybar C 36 Racing Clicker shocks 10 in.
travel (254 mm)

Rear: SC 4 C 36 Racing Clicker shocks 15 in travel (381 mm)BRAKES Hydraulic : RT type brake lever racing disc
EXHAUST : Single tuned pipe, baffle muffler
SKIS : Pilot 5.7
LENGTH : 113.6 in. (2,885 mm)
WIDTH : 47.9 in. (1,217 mm)
HEIGHT : 40.2 in. (1,022 mm)
TRACK LXWXH : 121 x 15 x 1.25 in. (3,072 x 381 x 31.8 mm)
SKI STANCE : 47 in. (1,195 mm)
Ski Length: 42 in. (1,066 mm)
Ski Width: 5.7 in. (145 mm)
DRY WEIGHT : 479 lbs. (217 kg)
OIL CAPACITY : 3.7 qts. (3.5 l)
FUEL CAPACITY : 10.6 gal. (40 l)
Fast enligt dom specarna är det ju en 800R motor...
799,5cc och eRave
 
W

Wettainen

Problemet blev fixat, vi tog lös förgasarna och rengjorde dom. Var hur mycket skräp som helst i nålventilerna så man tänkte bara hur i h-vete det hade kommit så långt utan att stanna nåstans.
Sen tänkte vi att det var problemet så då tog vi och satte tillbaka det efter att vi hade rengjort men problemet var ändå kvar, tänkte vad i helvete är det som är felet? då började vi misstänka bränsle pumpen och då tog vi lös igen och tog och tittade i bränsle pumpen och där var problemet! en 10mm ( bred ) slag hade gått sönder inuti och täppt igen hålet så den har inte fått någon bensin alls när man tröck på fullt.

Så nu funkade den hur bra som helst men då när jag for ut så sprängdes en ny rem i små bitar efter 1,7mil så nu har vi ett variator problem, fast detta ska bli fixat till helgen då vi ska fara förbi hos Iamfredrik här på forumet! :)

Just nu blir det att rengöra den av allt j-vla rem damm som ligger runt om överallt i motor utrymmet! : )
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Ta lös variatorn och kolla så att du inte har trådar lindade runt veven och så att packboxen är hel.
Passa även på att mäta veven när variator är lös.
 
W

Wettainen

Det är det vi ska göra hos han, vet redan att det är trådar där osv men tänker inte köra nånting med den så vi tar lös det hos han. Sen massa annat :)