Jaha, nu förstår man..... ( xrs 800 -07)

W

Wettainen

....varför man fick skotern billigt. När den blir varm så går den bara på 1 cylinder. Stiften ser man inget fel på och inte tändhattarna heller.Och när den är kall så går den hur bra som helst.
Det konstiga är att när den kommer upp i varv(när den är varm), 4500+ så blir den pigg igen, det är direkt då man står på tomgång så går den på 1 cylinder, låter konstigt ( som en fyrtaktare ) men direkt den kommer upp i varv så går den bra igen.

Så satans less

Film kommer om 30min

Testade den nu igen, verkade som att den gick på 1 cylle hela tiden, på filmen så hör ni.

Edit igen: Farsans kompis som har jobbat på en skoter verkstad frågar om det är gammal bensin, det är ju det blandad med ny bensin, är kanske 10l gammal bensin och 2-3L ny bensin, blir att tömma tanken imorn och i med sprillans ny och får hoppas på det bästa.
 
Last edited:
E

eMe181

kollat kompen? tjuvluft?

hade en srv, var ungefär samma då. ( lite skillnad mellan maskinerna men ändå. )
Den gick på en cylinder när den vart varm, och när man fått upp den i varv så gick bägge igång. Och felet var att en kolv var helt slut.

Hoppas att du får igång den ;) vafan är ju vinter nu ^^
 
W

Wettainen

kollat kompen? tjuvluft?

hade en srv, var ungefär samma då. ( lite skillnad mellan maskinerna men ändå. )
Den gick på en cylinder när den vart varm, och när man fått upp den i varv så gick bägge igång. Och felet var att en kolv var helt slut.

Hoppas att du får igång den ;) vafan är ju vinter nu ^^
Har ingen kompmätare men detta ska testas till veckan/nästa helg
Edit: glömde svara på det andra:)
Det är ju så att den skar på ena förut och då bytte dom ut den som hade skurit, så det kanske är gamla kolven som är slut då..
 
W

Wettainen

[video=youtube;RjUtqiGv8Hs]http://www.youtube.com/watch?v=RjUtqiGv8Hs&feature=mfu_in_order&list=UL[/video]
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Är inte ett tändstift som gett upp? Kolla det. Tjuvlft kollas ju lättast genom att spraya startgas på kritiska ställen. Är bladen i Reedventilerna hela? Sånt kan ge konstga fel om dom är trasiga. Komp är väl oxå värt att kolla. Lycka till.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den verkar gå på en hela tiden. Kolla tändstiften, så att du vet vilken cylinder den verkar gå på. Du borde känna vilket stift som blir varmt, och vilket som är kallare om det inte syns med ögat.

Testa byta plats på tändkablarna och se om felet flyttar sig till andra cyl. Om felet flyttar sig, så har du nåt problem med tändning. Om felet kvarstår så är det bränsle/luft, reeds eller kompressionsrelaterat fel.
 
W

Wettainen

När vi tog lös tändstifterna så var båda varma. Dom såg hela ut, lite sotiga men inte så farligt.
Just nu har vi tagit lös tanken och tömt skiten och rensat lite, Hittade även ett förmål inne i tanken som låg löst. Tror att det är bränslefilter eller nått liknade, men vart ska det sitta?






Ska testa det ni sa oxå!
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
När vi tog lös tändstifterna så var båda varma. Dom såg hela ut, lite sotiga men inte så farligt.
Just nu har vi tagit lös tanken och tömt skiten och rensat lite, Hittade även ett förmål inne i tanken som låg löst. Tror att det är bränslefilter eller nått liknade, men vart ska det sitta?






Ska testa det ni sa oxå!
Enligt sprängskissen så är det filtret inne i tanken. Ser ut som om slangen det sitter på har gått av.http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=98a96916-4421-4865-a836-416885d15a36
 

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Byt stiften, billigt och bra att göra i vart fall. Man kan ju inte med blotta ögat se om ett stift är trasigt. Sedan om man drar runt motorn och kollar gnistan på stiften (och dom tänder) så är det ändå ingen garanti att dom är hela. Motorn kan gå skit vid olika varvtal. Så byt är mitt tips...
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kolla om det är skit i flottörhusen,typ färgflagor från jeepdunkar osv. Kanske bara stock i en förgasare om den sugit i sig skit.
 
W

Wettainen

Jaha okej! men vi har inget skit i tanken nå mer då vi har tömt och rengjort. Så filtret ligger på arbetsbänken och allt annat är monterat :)
Ska nu iväg till statiol och köpa 40l bensin och tanka i och se vad som händer.

Men det är ju oxå så att den går hur bra som helst när det är kalt ute och när den blir varm så händer detta. Återkommer med svar inom 1 timma.
 

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Japp håll oss updaterade. Så drygt när man köpt något och det börjar j****s.
 
W

Wettainen

Sitter nu här och firar med min loka och kina puffar och hoppas på det bästa :)

Var och hämta 40l å tanka i det. For ut och körde så den var riktigt varm och nu går den klockrent!
Får hoppas på att det var pga skit i bensinen + gammal bensin :)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Jaha okej! men vi har inget skit i tanken nå mer då vi har tömt och rengjort. Så filtret ligger på arbetsbänken och allt annat är monterat :)
Ska nu iväg till statiol och köpa 40l bensin och tanka i och se vad som händer.

Men det är ju oxå så att den går hur bra som helst när det är kalt ute och när den blir varm så händer detta. Återkommer med svar inom 1 timma.
Ta ut slangen ur tanken och sätt fast filtret med ett nytt vanligt slangklammer innan du tankar........
 
E

eMe181

Sitter nu här och firar med min loka och kina puffar och hoppas på det bästa :)

Var och hämta 40l å tanka i det. For ut och körde så den var riktigt varm och nu går den klockrent!
Får hoppas på att det var pga skit i bensinen + gammal bensin :)
Tur att det löste sig iaf =)
 
W

Wettainen

Ta ut slangen ur tanken och sätt fast filtret med ett nytt vanligt slangklammer innan du tankar........
Det fanns ingen slang inne i tanken, eller så sitter den fortfarande fast inne i den där " nippeln ".
Vi har då iallafall satt tbx allting och tankat. For sen och körde å det var då inga problem, bara att varje gång jag har kört och sen stannar så blir tomgången lite små konstig och så avgassmäller den och efter den gjort det så går den normalt.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Nä,ta loss insugningsgummina från cylindrarna och inspektera reedbladena. Dom är lövtunna och ska vara skadefria och sluta tätt mot korgen.