Jag lovar...

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
...härmed att aldrig mer köpa en tvåtaktare. Detta efter 80 mil med min Yamaha Rage. 1,3 l per mil, ingen oljestank och inga vibrationer. Dessutom älskar jag 345-mattan, har enbart kört 307 (MXZ 670 och 700) förut. Det är konstigt så snabbt man vänjer sig vid fyrtakt. Det är först då man testar en "vanlig" tvåtaktsskoter man inser hur otroligt många fördelar fyrtakt har.
"Jaha, men tyngden då?" är ett vanligt argument mot fyrtaktarna. Sanningen är att jag tycker Ragens är lättkörd. Vad spelar en siffra på pappret för roll, huvudsaken är väl att vikten är väl balanserad. Och det är den på Ragen. Jag har inte kört fast ännu, i det fallet kan det förstås vara en nackdel - men den dagen den sorgen. Jag påstår inte alls att Yamaha är "the one and only forever" men jag hoppas verkligen att alla andra märken hakar på framtiden med fyrtakt.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Har nu kört strax över 60mil med min Rage. Håller med... Aldrig mer 2t... Gillar skotern mer och mer ju fler mil det blir på mätaren. Har dock kört fast en enda gång hitils... I Snö upp till midjan... Fick loss skoter hyfsat lätt iaf... Tycker Yamaha kunde kommit med nya boggin på en gång istället för att vänta ett år... men men...

4-t for ever! :D

//Jesper
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Jag tycker 05-boggien på Ragen är bra. Mycket bättre än min förra MXZ700. Däremot är det krångligt att ställa in den. Monoshock-systemet är en fullträff på det sättet. Men vem vet om den nya verkligen är bättre körmässigt? Färgsättningen på dämpare/stag fram är snyggare på 05:an. Har du kollat soppan på din? Som minst 1,2 l per mil, som mest 1,6 för mig. Verkar ta mindre ju längre man kör, dessutom känns det som om motorn blivit vassare. Toppade den idag, 173 km/h på mätaren med sol i ryggen, lätt medvind och led som ett salsgolv. Har inte alls upplevt någoin slides-nötning som vissa klagar över.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Jodå... 05 boggin funkar bra för mig oxå, men den har ju hängt med ett tag... Har bara räknat på soppan när vi var i Lofsdalen och då drog den 1,4 l/mil vid hyfsat hård ledkörning och 2 personer på skotern... Dessutom lite lek på sidan av leden... I helgen körde jag halv tank på 11-12 mil och polarna som har en viper och en Sxr 600 körde nästan tomt... Bara d e skönt!

Var upp i helgen på runt 150 strecket men min varavar fortfarnade bara 8000 som max växlingsvarv... Borde ligga på runt 8500 rpm tycker jag...

Har inte haft problem med slidesen heller... Är väl bara dem med längre boggi som har haft problem... Eller har jag fel??? Inget på min iaf...

jaja... Är hur som helst helnöjd med skotern och den känns bara bättre och bättre hela tiden...

//Jesper
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Har kört ca 75mil med min nu och är fruktansvärt nöjd med motorn och 4t konceptet.
För min del blir det nog aldrig en 2t igen som det ser ut idag .
Däremot så är man ju lite lack på slidesnötningen samt på Mtn maskinerna sitter det ju tyvärr endast enklare icke renoveringsbara dämpare i boggien som är för mjuk i högfarts dämpningen då man kör i en puckel lite hårdare dämpar den alltså lite för dåligt så tyvärr om man har kvar maskinen nästa år så blir det nog öhlinare i boggien.

Nåja .. man får se vad som händer till nästa sässong men lite sugen på den nya Attak (Rx-1 Warrior) är man ju faktiskt, men det blir väl ett hyffsat högt pris på den skulle jag tro, får väl börja spara nu redan :rolleyes: .
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Ljudnivån är mycket låg. På tomgång är det läckra, dova toner. Vid farter över ca 50-60 km i timmen är det mest vindbrus, man hör bara avgasljudet diffust eftersom rören sitter längst bak på skotern.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Jag tycker då inte att ljudet från dem är särskilt högt... Nog är de tystare än en 2t i alla fall... Tystast går nog venturen av de nya RS modellerna... Tycker dem har lite mer doft ljud...
En 2t ylar ju mycket mer än vad en 4t gör...

//Jesper
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
<Hornymountain> skrev:
Hur är fyrtaktarna rent bullermässigt?

Har tinnitusproblem och jag är duktigt less på tvåtaktare, kör aldrig utan hörselproppar.
Hmm jag skulle vilja säga att det är ju inte motorljudet man hör utan mera mattljudet .. dvs i högre farter samt i vissa speciella farter så överröstar mattljudet motorn framför allt om man liksom ligger och marshar på en lämplig fart typ 50-70km/timmen.

Blev förvånad häromdagen då jag va uta och körde så hörde jag mobiltelefonen ringa där den ligger i jackfickan fast jag låg och körde halv hyffsat tempo på led, Det har jag alldrig varit med om tidigare med 2t maskinerna man har ägt .. inte ens med headset har jag hört om det har ringt ... "jaja ok jag har kört med pipor då" :rolleyes:
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Har kört just över 130mil nu och är så nöjd med maskinen. :D Nu börja man lära sig hur maskinen efter några fastkörningar:eek:
 

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Okej! Jag skulle då sakna det sköna vrålet från min 700 Trippel med slutburk! :D