jag hörde ett rykte om Nos gas på skoter?!

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
jag hörde ett rykte om att en kille hade satt Nos gas på sin skoter.

skulle det vara möjligt?? jag vet inte skulle chasit hålla???
är det nån som vet?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Swedish Mountain Blaster

Om det är lustgas du menar så stämmer det på många skotrar, närmaste exempel är väl SMB:n.
Patrik Löfdahl som äger den (skoterledens förra projektskoter) har ett Boondockers-system ("Boondockers" = företagsnamnet, precis som "NOS") monterat och nog verkar den hålla.
Han får väl berätta mer själv...

Sedan har ju inte lustgasen nån större inverkan på chassits hållbarhet, det ska vara att du har möjlighet att göra värre krascher med 50 hästar till under huven men annars är det, om man är oförsiktig, motorn som kan påverkas.
 

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
ok så det är sant.!!!!

va coolt, men jag trode att det skulle bli för stor påfrästning psjälva skotern då.
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
nos börjar faktist bli rätt vanligt på skotrar nu för tiden.
det blir inte mycket mer på frästning på motorn än vanligt
nya snowrider skrivet en liten artikel om nos
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
Tänkte ta å vara lite gnällig nu, Det heter inte NOS, det är bara ett företags namn, precis som NX, Boondocker och ZEX m.f. blir så less när alla ska kalla det NOS, Lustgas heter det eller dikväveoxid (betecknas N2O) om man ska vara teknisk.

som svar på frågan kan jag bara säga som andra redan svarat, att det redan är ganska vanligt. varför chassiet inte skulle palla med finns det ju ingen anledning, 50+ hästar från lustgas är ingen sklillnad än 50+ hästar från annat trimm, och dessutom så är chassiet inte det första som ger med sig när man trimmar.
 

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
ok ne det var bara så att jag inte viste det men nu vet jag.
+ att jag bara hört NOS på bil filmer viste inte riktiga namnet
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Va' skönt att du drog det där ockelbo8k, så slapp man låta som nån besserwisser den här gången!
(Ojdå, nu gjorde jag ju det ändå... :D )

Sedan ska väl rätt vara rätt, det är ju i SNOWMOBILE Mr. SMB himself skrivit några rader om pys-trimmet.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Om du vill se nå skotrar med Lustgas så kan du ju ladda ner Mountain Mod Mania 2... Där har dom rätt feta skotrar, en bland annaten 1800 kubik "Arctic" med Lustgas, så nog finns det värstingar alltid!
 
E

ejwbegysv

Errrnst skrev:
Om du vill se nå skotrar med Lustgas så kan du ju ladda ner Mountain Mod Mania 2... Där har dom rätt feta skotrar, en bland annaten 1800 kubik "Arctic" med Lustgas, så nog finns det värstingar alltid!

Jag rekommenderar er att KÖPA filmen som för övrigt är helt ok..

Ni vet det här med Copyrightlagen och sånt :)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
mikael.s skrev:
jag hörde ett rykte om att en kille hade satt Nos gas på sin skoter.

skulle det vara möjligt?? jag vet inte skulle chasit hålla???
är det nån som vet?
Räknas buken till chassiet?
Mats Tikka hade lustgas på en Wildcat för tiotalet år sen (drygt kanske?) Och när han skickade på gasen blev effektökningen så häftig så variatorn slapp (!) och for rakt genom bukplasten!
Snacka om power!! :D
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Håkan K. skrev:
Räknas buken till chassiet?
Mats Tikka hade lustgas på en Wildcat för tiotalet år sen (drygt kanske?) Och när han skickade på gasen blev effektökningen så häftig så variatorn slapp (!) och for rakt genom bukplasten!
Snacka om power!! :D
Tror nog den egentliga orsaken till att variatorn lossnade inte egentligen berodde på lustgasens enorma effekttillskott, utan på att någontin med variatorns fastsättning var fel, exempelvis en skruv som inte var riktigt festad, eller rent av skruvar med tillverkningsfel, ofta så håller såna hyfsat tills det blir en stor ökning på belastningen.

För att en riktigt fastsatt variator skall lossna av enbart effektökningen vid lustgaskörning krävs nog en gaseffekt på minst ett par hundra hästar, vilket inte m,otorn tål mer än nån enstaka sekund.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Antar att NOS är en förkortning för nåt? Nån som vet vad?
I bilvärlden brukar det ju betyda New Old Stock, men knappast här va...? ;)
 

Mxz_F

Medlem
15 dec 2004
18
0
1
Rättvik
har för mig att det står för "Nitrous oxide systems" och mycket riktigt som flera skriver, det är ett företag som inriktar sig på just lustgassystem.