Jag 440 goes längre

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Tjenare byggnissar, jag har en AC Jag afs 440 -89 som matta har gått sönder på, därför ska den nu få ny boggie och ny matta.
Den hade ju innan 295cm matta, men det finns inte en enda sån matta till salu i sverige för under 6000:-
Så det blir till att modda den lite, det ska dit en 307 boggie och 307:as matta. Kanske ska sätta på en styrhöjjare om jag hittar nån billig, men det får vi se framöver.
Råd, tips och åsikter är mer än välkomna, är ju ingen höjdare på varken skruva eller bygga om.
Så det blir nog ett långdraget projekt, och inte bättre blir det av att vi (jag och farsan) bara kommer jobba på helgerna, eftersom jag har skola och han jobb, och dessutom inget varmgarage, endast carport.

Här kommer lite bilder från nuläget...

Jag 440.jpg
Den fina skotern



Jag 440 boggie.jpg
Mattan är som sagt bara 295


Matta trasig.jpg
Här ser vi den förödande sprickan.

Det kommer ju säkert ta ett tag innan vi kommer igång med det här, vi måste först ha en boggie som passar.

Matta har vi redan köpt och är snart på väg hit. 307x38x21
4629539145.jpg


 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vilken fin JAG, blir nostalgisk, avverkade mina första 1500 mil på egen skoter på en sån...
Ja att flytta boggien är nog fullt möjligt.
Men eftersom boggien saknar främre dämpare så är det nog inte så dummt att byta till en bättre boggie.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Ja det tänkte vi på först, men sen upptäckte vi att slidesbrädden är bara 19 cm och de 307 mattor som finns har bara 22 eller 26cm eller nåt sånt.

Tack! ja den är ganska fint skick bortsätt från mattan, bara lite skavanker som att rutan är sprucken, hastighetsmätarn trasig. och så har vi fått repa upp den lite efter förra ägaren.
Ja, det är ju min första halvt egna skoter, jag betalade hälften.
Eftersom jag bar är 15 år så är det ju ingen mening att ha nåt värre, vi köpte den hösten 2009
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Så det är annorlunda cc mellan slidesen? Då får du leta en vettig boggie, en indy 400/500 är klart bättre än original sen så finns det ju massor av nyare som man kan hitta billigt.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Ja, det var ju som ett ganska stort problem, men min kompis farsa hade fått tag i nån boggie, men det hördes vara från nån panther, vet inte mycket om den än, farsan visste inte så mycket:p
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Ändrade planer med mattan, vi ska hämta den nästa helg när vi far ner till umeå, så det kommer ta lite längre än väntat.
För övrigt så har jag fixat rutan, den råkade ju få en spricka förra vintern:p och silvertjpen hade lossnat, så jag gjorde det ordentligt med Karlssons klister och silvertejp.
Sen har jag mätat tjockleken på styret och det var ca. 22mm i diameter, vet nån vad det passar för höjare då? fatbar eller standard?
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Vi fick boggien idag, men det visade sig vara från en Panther lång, men eftersom den hade ledad förlängning så kunde man bara ta bort den, problemet var att det var samma slidesbredd som Jag boggien 19cm.
Jag håller på att kolla runt lite på blocket efter en billig 307 boggie, hoppas man kan göra sig ett kap.
 

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
Det ska nog inte vara allt för svårt att hitta till vettigt pris tror jag :D har 2st gamla jaggar hemma som ja hade isär förra sommarn :D
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Vi hämtade ju mattan i helgen, Men det var inte 21mm kammar, det var 25, men det är ju bara ett plus. Så nu saknas bara en boggie som passar, och lite mer:p

Jag har gjort en liten lista på vad vi ska göra:

*Byta(lr ändra) boggie
*Byta matta
*Byta rem
*Byta/läggatill drivhjul
*Kolla lager
*Kolla lite annat smått och gott:)
*styrhöjare(kanske)


Kommer inte på nåt mer, ni kan ju komma med förslag.

Bifogar bild på mattan
Matta 307x38x25.jpg
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Nu händer det grejer, vi har rivit isär kedjehuset, tagit lös drivaxeln och fått lös boggien och mattan.
Men jag kan ju säga det att det var på tiden att den fick sig en genomgång den här skotern, i kedjehuset fanns det i stort sett ingen olja, ungefär en halv deciliter.
Men som tur var så såg det inte allt för roskigt och bedrövligt ut.

Sedan var det lagren till drivaxeln, ja man kan inte säga så mycket om dom eftersom dom nästan inte existerade,det enda som fanns var lite metallkulor, annars kan man inte tro att den nånsin har funnits några kullager där.
Så var det på båda sidorna om axeln, så den hade hamnat snett!!
Fattar inte att det inte har blivit nå värre!
Så vi måste ha nya lager, och mer olja.
Vi märkte också att det var ett litet hål på avgasröret precis i överlappningen till röret som kommer ut från motorn:mmph: vi får se vad vi ska göra åt det.

Men sen var det bara att skruva lös axeln och boggien, så nu är dom grejorna avklarade.

Men det är ju inte bara å skruva lös allt och sen sätta tillbaka, man måste ju ha nåt att sätta tillbaka också:p
Boggien tänker jag på, vi har inte fått tag i nån som passar än, men jag har mejlat på wildcat boggien, och den är kvar, men efter att jag frågat om måtten så har han inte svarat än. Men han har sagt att han ska kolla det, så det är bara att vänta.

Det verkar som att det är många som läser det här men ingen som vågar kommentera, ni får ju gärna ge förslag och påpeka, eftersom jag är som bambi på hal is med modding och motorer:cheesy:
 
Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Tur att driaxeln har klarat sig.
Är det hål i själva konan som sitter mellan grenröret och pipan?

Innan du sätter tillbaka kednaj, kolla om det är några brustna länkar eller andra fel.

lycka till
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
nja nu vet jag ju inte riktigt vad du menar, men jag har inte sett nåt sånt, jag kan kolla imorn, och bra att du sa det med kedjan, annars hade jag nog glömt det:amuse:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
ta en bild på hålet i avgas röret så kan nog någon hjälpa dig och berätta hur man lagar ett sånt.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Ja ursäkta, jag är ju helt ute och cyklar märker jag. Jag trodde du menade i kedjehuset först, men när jag läser igenom mitt eget inlägg (#15) så fattar jag ju att du menade hålet i avgasröret:bigsmile:
Men ja jag kan ju ta en bild, för vi stog och funderade om man skulle våga svetsa rakt på hålet, eller om man skulle sätta på nån metallplatta över hålet så man kunde svetsa fast den där det var lite "stadigare".