Jämnförelse Cobra vs. G-Type.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Nån som har koll på vad det är för rejäla skillnader på dessa två chassien mer än utseendet? Är lur på en Racing eller Enduro.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Även om G-Type chassierna brukar ha lite veka fotsteg så är det ändå ett stabilare chassi än Cobra (vad jag upplevt vid provkörning iaf). Lynx körde ju med G-Type åren 97-00, så det kan ju omöjligt va sämre än Cobra...
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
2 olika generationer

Cobra är ett stålchassie (rätta mig om jag har fel!) med en helt annan framvagn och boggie än vad G-typen har.

G-typen är en modernare konstruktion som också visat sig vara slitstark. Att fotstegen idag upplevs som veka av många beror nog på att man inte misshandlade skotrarna på samma sätt på nittiotalet som man gör idag. Det fanns helt enkelt inget behov av att ha starkare fotsteg.

Har du ekonomi, så köp hellre än G-type, du får en modernare och bättre skoter än en Cobra.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
kom inte cobra med alu chassi -94. eller är det JAG som har fel? har hört att dom hade "lättviktschassi".

Men jag är inte säker.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Cobra's utveckling...

:)

Cobra 92 --> 96 ( Grand-touring tom. -97 )

I grova drag....

1992 :
När det sk. "Cobra" chassiet kom till 1992 års modell så hade det stål chassie och Easy Ride boggie och vanlig "IFS" ( på LYNX språk "ITS" ) framvagn med 95 cm spårvidd..
Matta 40 * 332 cm

1993 :
Serien utvecklas en smula
Fortfarande stål chassie, den så välbekanta "Pippola" ( på LYNX språk "Racing" ) boggien infördes på Racing modellen. ( samt på vissa Enduro maskiner. !!! )
Spårvidden ökar till 98,5 cm på Enduro & Racing, samt att de modeller som har "Pippola" boggie får 38 * 320 cm Matta

1994 :
3 ventilations hål på höger sida på huven införs.
Aluminium chassie införes på alla COBRA modeller.
"Pippola" boggien införes på RAVE samt alla Enduro
Framvagnen göres om lite på de modeller med "Pippola" boggie och byter namn till LFS samt får 103 cm spårvidd, övriga får spårvidden ökad till 98,5 cm.

1995 :
Inte mycket händer....

1996 :
Framvagnen får sig en översyn igen vilket leder till ökad fjädringsväg samt att krängningshämmare införes på de modeller med "Pippola" boggie.
Kunden kan välja mellan 4 olika färger på maskinen på RAVE / Enduro !!!


- - - - - - - - - -
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
2stroke skrev:
Kunden kan välja mellan 4 olika färger på maskinen på RAVE / Enduro !!!
Va? Vilka?
Har du bilder?

Själv har jag då bara sett röda Rave'ar å svarta Enduro's (583 dvs.) från -96?