• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Jämför inte motor vs motor om du inte tänker.

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Sådär ja. Jag blir ofta irriterad när folk kommenterar sin uppfattning av motorer i div. forumtrådar. Jag menar; hur kan du säga till mig att en motor än bättre/snabbare/whatever än den andra, när det är olika maskiner... vilket medför olik variatorsetup, utväxling, ev matta osv..
Det är fullständigt omöjligt att leta upp korrekt information om en motors prestanda genom att gå på folks uppfattningar. xtrim vs summit är en jävla skillnad trots samma motor.

Framförallt något som fått min uppmärksamhet är 600 etec vs sdi debatten. "Nya 600 etec är ju så slö" då frågar jag; "Jaha du menar väl MXZ 600 etec?"

Nu må det ju vara så att de bänkningar man hittar på nätet verkar tyda på att sdi ligger runt 6-10 hk högre än etec. Dock verkar jag bara hitta resultat från 2009, någon som har sett några OBEROENDE resultat från 12/13 etec?Dessutom snackas det lite om att etec ska ha ett jämnare powerband, har någon en bänkning med torquen också?

Jaja;

08 Mxz x 600 sdi:

sekundärfj: 417127039 : 157/303 lbs
primärfjäder: 414817900 : 160/320
helix: 417127106 : 42/40 gr
ramp: 417222546 = 414
25/45 drev med 8 kugg drivhjul.

09 Mxz x 600 etec:

sekundärfj: 417127137 : 180/303
primärfj: 414689400 bl/bl : 130/290
helix: 417127038 : 48 gr
ramp: 417222515 = 412
25/45 drev med 8 kugg drivhjul

13 Mxz x 600 etec:

sekundär 417127137 : 180/303
primär 414817700 bl/gr : 130/260
helix 417127038 : 48 gr
ramp 17222515 , 412
25/45 drev med 8 kugg drivhjul


Sdi har betydligt flackare helix samt primärfjäder med högre start och sluttryck. Ramp 414 är också lite aggressivare. Kan jag dra slutsatsen att
sdi har högre varv vid tillslag, drar hårt med ramp 414 och en flackare helix som tillåter bättre backshift, samt att vid acceleration hålla en lägre utväxling längre (lite grann som att dreva ner).??

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL

Ett faktum som är säkert är iaf att 48 graders helix är för mycket,
bara ett helixbyte gör guld.

--------------------------------------------------------

Att tänka på; många tycker att 600 rs är bra råare än en std 800.
RS = ~130 HK. 800 =~150/160 HK.

Dreva en std 600 som en rs (19/49) + variatorkit så snackar vi "lite" bättre prestanda. Det är 10 kuggs nerdrevning...

VISST? ELLER?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Mulle har program vara som släpper lösdom sista hästarna i e-tec 600 och lämnar pengarna tillbaka om du inte är nöjd så viss verkar det finnas lite effekt i dom som är stryp i alla fall
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Visst är det så. Två Renegade 600sdi nerdrevade 44mm kammhöjd och snäppet hårdare primärfjädrar. Gick jämnt på sjön, testat flera gånger.
Den ena hade kvar sin maskin den andra bytte till e-tec -09, nerdrevad 44mm kammhöjd och snäppet hårdare fjäder i primären, de gick jämnt på sjön...

Hade en -09 Rave e-tec och den gick nå helt brutalt för att vara en 600.
Dock har -08sdi mycket krispigare motorkaraktär än e-tec.

Håller med omalley om att 48graders helix inte är helt rätt.