isrivare

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Ser lite olika ut (finns flera typer), fästes antingen i skidorna eller under/sidan av buken beroende på modell.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det finns en typ som bultas i boggiskenan och hakas upp över skenan när man inte behöver den verkar riktigt genomtänkt faktiskt, jag kommer beställa såna iaf.
Bilder finns här SLP har samma typ.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Nackdelen med dem där MrGreen visar är att man lätt glömmer kvar dem "nere", lugnt så länge man inte backar..
Finns en modell som fästes vid buksidorna, den är flexibel och den går fint att backa med. Har synts i någon Snowmobiletidning vill jag minnas. Tyvärr kommer jag inte ihåg vars man hittar dem, de kostade runt en 500:ing och är av svensk tillverkning.
Hade tänkt köpa sådana.. men det blev ingen mountain så jag kommer nog klara mig utan : )
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
PolePosition skrev:
Nackdelen med dem där MrGreen visar är att man lätt glömmer kvar dem "nere", lugnt så länge man inte backar..
Finns en modell som fästes vid buksidorna, den är flexibel och den går fint att backa med. Har synts i någon Snowmobiletidning vill jag minnas. Tyvärr kommer jag inte ihåg vars man hittar dem, de kostade runt en 500:ing och är av svensk tillverkning.
Hade tänkt köpa sådana.. men det blev ingen mountain så jag kommer nog klara mig utan : )
Då måste vara dom här du menar, jag har funderat på dom också men vet inte hur pass effektiva dom är när det verkligen behövs exemelvis på skarföre eller stenhårt pistade leder.
Nån som har eller har haft sånna här som kan kommentera funktionen.


www.isrivare.se
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag brände upp mina slides på 40 mil på min Vector, och jag har inte hk matta körde inte på speciellt hårt underlag!
Monterade extra hjul i boggien och isrivare i krängningshämmarstagen.
Bränner inga slides längre och mattan glider så lätt på extrahjulen så man kan knuffa runt skotern, tror nog att den drar lite mindre bensin också.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Min morfar har sånna på båda sina Lynx 5900 och det är ju inte direkt hk mattor på dom äldre modellerna! :) Det är väl främst om man ska köra långa sträckor på blank is och hårda leder!
Helt klart en bra uppfinning.
 

wirex

Medlem
20 jul 2005
24
0
1
36
Arvidsjaur
MrGreen skrev:
Då måste vara dom här du menar, jag har funderat på dom också men vet inte hur pass effektiva dom är när det verkligen behövs exemelvis på skarföre eller stenhårt pistade leder.
Nån som har eller har haft sånna här som kan kommentera funktionen.


www.isrivare.se
Har ungefär sådana på skotern.. Fast de är hemmabyggda..
sitter snett framför mattan å boggin å de.. funkar rätt bra.. speciellt när man har en rmk 600 som blir överhettad så fort de är varmare än 5 minus :p
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
wirex skrev:
Har ungefär sådana på skotern.. Fast de är hemmabyggda..
sitter snett framför mattan å boggin å de.. funkar rätt bra.. speciellt när man har en rmk 600 som blir överhettad så fort de är varmare än 5 minus :p

Vad har det med temperaturen att göra? Det är först och främst underlaget = snön som kyler slidesen. Temperaturen gör inte mycket nytta.
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Öööh?

Kanske beror på att om man har isrif´vare så kyler man även skotern ju. Kylarna sitter ju oftast under fotstegen om den är vätskekyld. Visst har det med temperaturen att göra, skoterns temp såklart. Intelligent inlägg
 

wirex

Medlem
20 jul 2005
24
0
1
36
Arvidsjaur
Oj.. Nu blev det visst lite fel =) Men det jag menar är då de är hårt underlag så de inte riktigt sprutar upp snö på boggien osv å kyler ner det..
Förlåt =)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
windrosso skrev:
Kanske beror på att om man har isrif´vare så kyler man även skotern ju. Kylarna sitter ju oftast under fotstegen om den är vätskekyld. Visst har det med temperaturen att göra, skoterns temp såklart. Intelligent inlägg



Oj.. Nu blev det visst lite fel =) Men det jag menar är då de är hårt underlag så de inte riktigt sprutar upp snö på boggien osv å kyler ner det..
Förlåt =)

Okej....tänkte inte på det :p vissa är juh inte van vätskekylt serru;)