isars hållbarhet

ume2

Aktiv medlem
4 nov 2009
66
0
6
Alfta
Är less på att chansa och hoppas så frågan är: Hur tjock ska isen va för att hålla för mig å skotern?
Räcker det att provborra nära land å en bit ut om man vet att det är lågt flöde i en sjö?
Kan man se på isen hur hållbar den är?
/skoter rookie
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är less på att chansa och hoppas så frågan är: Hur tjock ska isen va för att hålla för mig å skotern?
Räcker det att provborra nära land å en bit ut om man vet att det är lågt flöde i en sjö?
Kan man se på isen hur hållbar den är?
/skoter rookie
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=32580
I denna tråd finns et par litteraturhänvisningar kopplat till bland andra "IsGurun" vid Luleå Tekniska, Lennart Fransson som kan vara bra att skumma igenom, finns både hårda fakta, vilka observationer du bör göra osv för en säker överfart (på egen risk).

Nu behöver man ju inte göra något akademiskt av detta utan en stunds läsning kan ge ett bättre utgångsläge för den bedömning du gör och som du självironiskt nämnde "skoterrookie" så kan det vara bra med lite inläsing, sedan är det bara att skaffa sig erfarenhet.

Det man bör tänka på , insjö, älv eller hav spelar ingen roll är hur topografin ser ut, sommar och vinter då det t ex kan bli olika strömningar även vid extrem låg vattenföring vintertid, även tidigt på våren ökar tillflödet i en insjö och tunnar ut isen osv.

SOm du ser vill jag inte ge ett rakt svar, 10 cm räcker gott för en skoter men det gäller att ha en god uppfattning om hur det ser ut längs hela färdvägen på isen, vi har ju inte för vana att göra borrhålsprotokoll med borrningar var 25 eller 50:e meter direkt.