IQrr varvar inte mer än 7000

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Höjt..
Nu har jag fått nå haveri på maskinen.

Han vill inte varva mer än 7000 efter att man kört i nån minut, å kör man utanför leden är den helt orkeslös å låter helt trött å känns allmänt helt slut, ja de gör den på leden också för den delen.

Det jag har gjort i min felsökning är detta.

Plockade bort förgasarna å kolla igenom dom men kunde inte se nå fel på dom.
Ett insugsgummi va lite halvkasst, så jag köpte två nya å slängde dit.
Kompen har jag också kollat å den va bra.
Kollat så alla kontakter sitter ihop.

De e vad jag har kollat. Någon som vet var man ska börja leta eller haft något liknade problem?

mvh Warniee
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Kolla tempgivaren, min hade samma symptom för två år sen och då hade tempgivaren gett upp..
Jaha kan de va den rackaren som spökar..
Hur kollar man den då, går det att mäta om multimeter om den funkar? eller hur gör man?

Tack för snabbt svar :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vet inte hur din motor ser ut men , antar att du har ventiler på den , öppna upp och se om allt är helt och rengör. Har liknande fel på min skoter och det är ett membran som har gått hål i , min ville inte heller varva mer än 7000 och kändes som att man saknade ½ av alla hästar.
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Vet inte hur din motor ser ut men , antar att du har ventiler på den , öppna upp och se om allt är helt och rengör. Har liknande fel på min skoter och det är ett membran som har gått hål i , min ville inte heller varva mer än 7000 och kändes som att man saknade ½ av alla hästar.
E de avgasventilerna du menar när du säger ventiler?
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Avgasportarna va de inte, hade ur dom å rengjorde innan sesongen så dom såg fina ut. kollade membranen vilket jag inte gjorde förr, å dom va hela.

Beställer en tempgivare idag, å hoppas på att få hem den innan helgen...
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jaha kan de va den rackaren som spökar..
Hur kollar man den då, går det att mäta om multimeter om den funkar? eller hur gör man?

Tack för snabbt svar :)
det borde gå att mäta upp den, men jag köpte en ny. kostade bara 270 spänn om jag int minns fel.
 

pette_mm

Aktiv medlem
25 mar 2008
56
0
6
Lånar tråden lite, har haft liknande problem, den fungerar bra i några sekunder sen möö-ar den ner sig och går inte alls. Har kollat mina membran också dom var hela och fina, fick även tips om det kan vara sekundärfjädern som hade blivit slapp, bytte den och även samma fel där. Tåg då och beställde nya förgasare från USA och ser nu att det är inte exakt samma som jag har, det är ifrån en XC SP Egde 600, den har ingen luftmunstycken. Tror ni dessa förgasare fungerar ändå?
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
det borde gå att mäta upp den, men jag köpte en ny. kostade bara 270 spänn om jag int minns fel.
Ja de skulle tydligen gå. Ringde motorhuset å beställde en när dom öppnade idag, då de inte är några stora summor det rör sig om. Han trodde jag skulle ha den till i morgon, hoppas man får hem den å att de e den som spökar:)
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Nu har jag bytt tempgivaren, å provkört men de va ingen skillnad på maskinen går lika kasst fortfarande..
När man stänger av den å låter den stå i 10minuter så motorn får svalka sig lite, när man drar igång den igen så går den riktigt i ca en minut.. Sen går den kasst igen å är helt orkeslös..
Nån som har några fler tips på vad jag ska kolla upp???

mvh Warniee
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Har termostaten gått? Ta ur och lägg den i en kastrull, kolla om den öppnar sig innan vattnet kokar.
har du cirkelation i kylarsystemet? kanske propellern till vattenpumpen har nött ner sig och gett upp?
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Kokade nyss termostaten å den öppnar som den ska Angående cirkulationen så blir kylaren bak varm, det måste ju betyda att jag har cirkulation i kylsystemet?? eller är jag ute å cyklar..

Stiften ser bra ut även fast den går kasst..

Såg nu när jag skulle köra in i garaget när det var mörk ute att lyset bara glöder när man gasar över 4500 varav .. Å när man släpper gasen lyser det normalt igen..

Tack för tipsen :)

mvh warniee
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Kokade nyss termostaten å den öppnar som den ska Angående cirkulationen så blir kylaren bak varm, det måste ju betyda att jag har cirkulation i kylsystemet?? eller är jag ute å cyklar..

Stiften ser bra ut även fast den går kasst..

Såg nu när jag skulle köra in i garaget när det var mörk ute att lyset bara glöder när man gasar över 4500 varav .. Å när man släpper gasen lyser det normalt igen..

Tack för tipsen :)

mvh warniee
Svarade på din fråga i den andra tråden du skapat men som du beskriver här så är antingen spänningsregulatorn paj eller så har du ett jordfel någonstans.
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Svarade på din fråga i den andra tråden du skapat men som du beskriver här så är antingen spänningsregulatorn paj eller så har du ett jordfel någonstans.
Nä inte har jag då gjort nån mer tråd heller, det är nån annan de. Får väl mäta lite som du tipsade han om :)