Iqr 800 blöddrar och går på en cylinder

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Hej har en iqr med en edge 800 motor i som blöddrar och vill gå på en cylinder ibland när man pressar den.
Den vill också ge avgasknallar när den är kall när man rör gasen, ibland dör den av det.

Nu i helg när jag körde så gick den hyffsat i början, kunde varva ut den max utan tvekningar, men någon minut senare började den tveka när jag trycker full gas den blöddrar, sen om jag trycker fullt i lössnö och den varvar ut sen släpper gasen och trycker fullt igen så tar det ett tag för den att komma upp i fullvarv.
Sen när jag satt fast och tryckte full gas för att försöka ta mig ur så bluddra den nå djävulskt och gick på en cylinder och gick upp och ner i varv fast jag höll full gas hela tiden...

Har rengjort förgasarna, bestyckat ner den, fixat tjuvluft, kollat gnista, bytt tändstift... Vad kan vara felet blir tokig!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Kolla att packboxen bakom variatorn är hel för de kan ge avgassmällar och den cylindern blir helknäpp i gången. Om du inte ser med blotta ögat att den är trasig så testa spruta startgas mot packboxen med motorn på tomgång. Om motorn reagerar på det så är den väck.

Du bör även rengöra och kolla att avgasportarna går lätt för de kan ge varierande varvtal om de inte rör sig fritt. Jag tror mest på detta fel.

Går den fint på tomgång? Jag frågar det för trasiga reedventiler ger dålig tomgång.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Har bara rengjort ena avgasporten, den högra, jag kommer inte åt att skruva loss den andra då ramen är ivägen enda sättet då är väl att skruva lös motorn och flytta den en bit så man kommer åt.
Reeds har jag kollat, sitter boyesen rage cage i och alla blad är ca 1mm glapp, alltså dom ligger inte helt emot korgen så att säga, men annars går skoter ganska bra på tomgång lite ojämnt ibland. Ska testa att spruta startgas i packboxen ikväll. Finns det något mer jag kan kolla samtidigt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Har bara rengjort ena avgasporten, den högra, jag kommer inte åt att skruva loss den andra då ramen är ivägen enda sättet då är väl att skruva lös motorn och flytta den en bit så man kommer åt.
Reeds har jag kollat, sitter boyesen rage cage i och alla blad är ca 1mm glapp, alltså dom ligger inte helt emot korgen så att säga, men annars går skoter ganska bra på tomgång lite ojämnt ibland. Ska testa att spruta startgas i packboxen ikväll. Finns det något mer jag kan kolla samtidigt?
Ok de lät jobbigt att komma åt avgasporten och de va synd för de lät ganska troligt som fel. Om ena avgasporten fastnar ibland i stängt läge brukar vissa motorer inte bara tappa varvtal, de kan även sura ihop på den cylindern.

1mm glipa på reedventiler gör inte så mycket men vänd dem om du är där o skruvar någon gång.

Ett fel som kan komma random är om flotörnålen inte tätar på en av förgasarna då flödar den över och går surt. Kolla flotörhöjden och rengör i nålsätet noga.
Annat bränslefel kan vara bränslepump som läcker in soppa i vevhuset via vacumslangen som driver pumpen. Men då bör den gå fett hela tiden på ena cylindern så de är långsökt. Du kan visserligen kolla det också genom at ta lös slngen från vevhuset och suga i den mot pump. De ska vara tvärtätt om membranen är ok i pumpen.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Har nu testat att spruta startgas på packboxen men den reagerar inte nånting på det, men jag testade starta skotern utan tps kontakten i och skotern fick en högre tomgång men avgasknallarna försvann när jag gasade, jag stängde av skotern och koppla in tps kontakten och drog igång skotern, pang avgasknall direkt jag rör gasen och skotern dör, testade flera gånger att koppla ur och in samma resultat, kan detta ha något med mitt problem att göra? Har inte testkört ännu då jag har skotern i en kompis garage i stan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ok om du har tur är gashängsbrytaren väck eller så är de is/vatten i brytaren vid tumgasen. Man kan få liv i dem genom att värma givaren och spruta in krypolja. TPS givarren du ryckt ur jobbar mot denna gashängsbrytare. Jag tror inte själva TPS givaren är väck men vem vet.
Jag vet heller inte om motorn funkar fullt ut när man ryckt ur tps ,,endera funkar de urryckt eller så måste man bygla kablarna.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Okej, jag har inte en gashängsbrytare iaf så det är.nog inte problemet.
Har en till förgasare liggandes som jag ska ta tps.en ifrån och stoppa på den förgasare jag har nu, ska ställa in den själv har beställt lite grejjer till det, har även beställt ny tempgivare för har hört att dom kan strula.

Ska testa vända på reeds imorgon och testa om det är tätt i bränsleslangen som du nämnde, sen rengöra gasarna ordentligt, hur mäter jag flotörhöjden?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ang ställa flotörhöjd på förgasarna så kollade jag reservdelslistan och då såg jag att de förmodligen inte går ställa flotörhöjden. Hållaren för flotören ser ut att vara av plast som på rotax tm bryggor därav går de nog inte. Men om de är ett litet plåtbleck mot flotörnålen kan man bryta i den plåten för att ställa flotörhöjd. Men kolla också den lilla oring som tätar runt flotörnålens säte för där brukar de läcka, oringen kan krympa med åren. Du kollar tätheten på flotörnålen/oringen genom att hålla förgasarna upp&ner samtidigt som du suger i bränsleslangen, de ska vara tvärtätt du ska kunna suga fast tungan i slangen.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
membranen i soppapumpen är hela det vart tvärstopp när jag sög i slangen, nålventilerna är täta också.

Vad mer kan jag kolla?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
membranen i soppapumpen är hela det vart tvärstopp när jag sög i slangen, nålventilerna är täta också.

Vad mer kan jag kolla?
Jadu de börjar bli svårt att hitta på fler orsaker till blöddrande gång på en cylinder. Går de verkligen inte att komma åt den besvärliga avgasporten på ena cylindern utan att ta lös motorn? Duger de inte att ta bort ev motorfästen och pyramidstag? De finns inte så mycket mer än avgasporten som kan sura ner ena cylindern oregelbundet. Du borde se på tändstiften vilken cylinder som surar, de stiftet bör vara kallare och blötare än den cylinder som funkar. Du kan även känna på grenrören ut från cylindrarna vilken som går kallast.
Om du har lösa tändhattar så ohm mät dem för de kan tappa kontakten invändigt. Tändhattarna är ok om du får ett liknade motstånd på bägge hattarna. Får du noll motstånd så byt hatt! Obs du kan ha fin gnista trots avbrott inne i tändhatt för gnistan orkar hoppa med tändstiftet ute ur cylinder!!
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Pyramiden är popnitad lite här och där och skruvad, samt sitter i framdämparen, jag kan ju såga bort så jag kommer åt men då är ju frågan hur jag får det att hålla sen...

Svårt att säga vilken cylinder det är då den i början kör på båda.
Har beställt tändspole och tändhattar även tempgivare, sen ska jag ställa in tps.en, har även bytt till nyare flottörer och rengjort gasarna ordentligt, jag återkommer när jag skruvat ihop skotern så får vi hoppas att den går för har ju planerat att köra ihelg
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Är det normalt att när man skruvar dit tändstiften att dom glappar väldigt mycket i sidled? Samt att när man skruvar ut tändstiften är det alltid massa svart klet runt hålet på toppen
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Nu har jag skruvat ihop skotern, och nu går den bra på höga varv inget blöddrande än så länge.
Jag har rengjort förgasarna ordentligt med tryckluft, vänt på reedsbladen, sett till att den inte kan ta tjuvluft och tätat så den inte suger in snö, ställt in tps.en, nya stift, stoppat riktiga slangklämmor på vakumslangen mellan pumpen och motorn då det satt sånadär skit man klämmer ihop. Nu går den iaf bra på fullvarv men den har en nå jävligt hög tomgång, på gränsen att han vill åka iväg. det går till sig när jag drar i choken, detta sker bara när jag kört alltså inte när jag startar han.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Den går lite för snålt på lågfart därav så rusar den när pipan blir het ju hårdare man kört innan man stannar desto högre tomg blir det ett tag tills pipan gått ner i temp.
Feta på den med/luftbränsleskruvarna tills den slutar rusa på tomg. Om de inte går justera bort med skruvarna så byt till större lågfartsmunstycke.

Om du kan länka till polaris partfinders vilka förgasare du har så kan jag avgöra åt vilket håll du ska skruva på justerskruvarna för att få den fetare.
 

Drugge_boy

Aktiv medlem
6 nov 2010
53
0
6
Norrbotten
Kollade på partfinder men finns två olika förgasare.. det är iaf till en pro x 800 2004. Mikuni flatslide. Är det annars skadligt att köra med rusande tomgång?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Här har du en länk till dina gasare.
De är nr 42 kallas adjuster som är en bränsleskruv du ska skruva utåt för att den ska få mer soppa. Prova att skruva ut bränsleskruvarna ett helt varv först och finjustera sedan. Du kan skruva ut dem så mycket att de riskerar lossna. Om du måste ha dem mycket utskruvad så de riskerar vibrera loss så säkra dem på något sätt. Man ska byta lågfart (pilot jet) om skruvarna måste vara ute mer än 2 varv men man kan dra ut skruvarna mer bara man säkrar dem, typ lägg på packnings silikon utvändigt eller trassla fast ett gummiband som håller spänn i sidled.
Om du inte får bort rusningen med bränsleskruvarna så måste du byta lågfart till större. De är nr 38 på länken storlek 55" org storlek. Om du måste byta till större gå upp 10%.

http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp

Jo just du frågade hur skadligt de är för motorn att köra snål lågfart. De är såklart inte bra men de är bet bättre än snål högfart. Du kan köra men håll lite gas efter en fullgasrepa släpp inte ner den på tomg direkt när du kört hårt. Men skruva ut bränsleskruvarna de första du gör innan nästa körning de är gjort på 3 min.