IQr 440/ 800 , renovering

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Hallå!

Startar en tråd för att de kan vara rolig att få lite respons på det man gör =)

Har alltså en Polaris IQr 440 med en liberty 800cc nerstoppat i denn !

Har hafft en jävla massa problem och förbrukat 2st motorer förra sesången...

nu senast köpte jag en ny motor liberty 800cc portad av frank huss , denn hadde nyrenoverad vev (fick kvitto på det) och inte gått många mil efter de, monterade motorn i mitt chassie och körde ett antal problemfria mil skotern gick som satan men helt plötsligt utan förvarning så bara slog motorn stumt...

Här är anledningen till de , företaget som renoverat vevaxeln har glömt (?!) att montera en "spacer/ bricka" som ska sitta mellan Pto lagrena.... JÄVLA KLANT...

Så veven har alltså delat sej vid vevstaken vilket har resulterat i att ena lagret har förskutit sej så ena vevaxel halvan slog stopp mot blocket...


den andra vevaxlen med spacer´n ! , så ska de vara...


Men en ny vevaxel är införskaffad och ska monteras samt tänkte jag att skotern skulle få sej en genomgång ! exakt vad som ska göras vet jag inte änn men de kommer väll efterssom !

Bild på skotern

 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har haft likadan skoter rolig skoter dedär :)
Ett tipps är att byta PTO lagret på veven till ett bredare.SMT umeå gör det bra och billigt!
Är oljepumpen borttagen?
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Har haft likadan skoter rolig skoter dedär :)
Ett tipps är att byta PTO lagret på veven till ett bredare.SMT umeå gör det bra och billigt!
Är oljepumpen borttagen?
Synd att jag inte visste om de lagret när jag hadde motorn isär , men är i princip nya lager på veven så kanske håller ihop i vinter iaf =) , ja oljepumpen är borttagen !

Lite uppdatering !

har stått still pga jobb å sjukdommar ! , men nu är jag igång igen !


Motorn är ihopskruvad men väntar just nu på några bussningar till styrningen som ska monteras inan jag kan sätta tillbaka motorn !

och jag har borrat nya hål till främre boggie fästet ca 1,9cm lägre än org hålen , få se om "glappet" i boggien minskar nu , sen bör de ju bli bättre axx / rulle åkning nu när jag får mer matta i backen :)





För dom somm vill göra samma "modd" så finn det förborrade hål på insidan tunneln så är ganska enkelt att göra ! :)
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Då var ny matta på plats! , blev en camoplast backcountry 44 , verkar rätt ok ! =)

har bara tryck och stått på skotern men boggien uppför sej bra mycket bättre nu efter jag monterat i dom nya lägre hålen ! Men får väll se hur den uppför sej till vintern ! :)

Vände på hjulen åxå så dom blev helsvarta tycker de blev bra mycket bättre ! =)

är på jakt efter en huv + låg ruta , gärna org röd ! nån som har ?






Nu får de komma lite snö tyck ja !!
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nice! det är inte din som är på blocket? vad är det för årsmodell?
IQ blir såå mycket trevligare att friåka med när de har mindre skidtryck! hoppade över till en standard RR då jag ägde en 06r med kortade spindlar och det var ju som natt och dag.
ett tips om du har tid över är ju att korta spindlarna också om det inte är gjort, svårt att se på bilderna
06 å framåt har längre främre boggiedämpare så det blir liknande höjd som på äldre med nerflyttad boggi. Märkte det när min luftdämpare gick sönder och jag fick tag på en 05as, fick flytta ner boggien då för att inte få mer skidtryck. Ett tips är ju att skaffa en nyare dämpare så får man längre fjädringsväg med samma skidtryck motför nedflyttad boggi

Saknar faktiskt IQn lite, riktigt roliga friåkningsmaskiner! sorry för svamlet haha
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Nej min ligger inte på blocket just nu iaf :p , det är en 06a men lurar på att boggin är från 05 eller iaf dämparen ! gillar IQn faktiskt men det är boggin jag inte tycker om , slår ju igenom så fort man hoppa lite och skidorna är ju som klistrade till marken! men hoppas den ska bli roligare nu med boggi modd å ny matta =)

Jadu jag vet faktiskt inte om spindlarna är kortade , ser inte ut så om jag jämför med din bild ! hur gör man för att korta dom ?

Måste fixa röd huv till min också ser jag ! mycket snyggare än svart =)
 

zuunk

Medlem
9 jan 2012
36
1
1
Vansbro
Enligt mig så är det snyggare med svart huv! Sen om du vill ha lite svart/rött tema så kan du tona lamporna röda och huvgallren röda så blir det nog fint som snus!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
ja, det är bara att kapa och svetsa :) finns säkert någon som gjort det och dokumenterar på nätet om man söker, hur mkt man ska ta osv
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Enligt mig så är det snyggare med svart huv! Sen om du vill ha lite svart/rött tema så kan du tona lamporna röda och huvgallren röda så blir det nog fint som snus!
Ser ju fräschare ut med rött tycker jag =) , sitter redan röda huvgaller men funderar på tona lysena röda som du sa men får se , antingen de eller röd huv med svarta lysen , galler och ruta ,eller svart huv å crhomade galler + ruta! de vore nice =)



ja, det är bara att kapa och svetsa :) finns säkert någon som gjort det och dokumenterar på nätet om man söker, hur mkt man ska ta osv
just de! ska kolla runt lite på intrewebben få se om jag hittar nått :bigsmile:
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Den lever !! :bigsmile:

men dock inte så länge... stog på tomgång en stund senn gasa jag lite mera då så flyger ena bulten till toppen lös så blev en fontän av glykol från motorn... Men asså va fan hur kan bulten bara flyga lös ?!

Sååå blir väll lös med allt IGEN och sätta insats gänga där då...

Men den gick jävligt fint tills de där hände =)

och jag hadde lite tur i oturen , när jag tog lös ves ventilerna för rengöring så lossnade ena giljotinen när jag tog bort den från cylindern!! vill inte ens tänka på vad som kunde hänt om den lossnat när motorn vare igång... men va enkelt fixat var bara å gänga tillbaka den ! men med gänglåsning den hära gången :p

Har tage massa bilder men efterssom jag har en skit dålig kamera på telefon så postar jag bara en då dom andra inte är nått att se !
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Ja nu rullar den ! =)

Gjorde en egen ruta åxå men är inte riktigt klar med den!

Är eventuellt till salu ifall någon är intresserad , PMa bud isåfall !




 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Tog å bytte Ledlager i Nedre A-armen idag !

GJorde en "how to " på hur jag gjorde då det är många som undrar hur man gör ! =)

Det här är alltså en guide på hur man byter ledlager på en IQr med användande av gamla bussningarna! , DU bör inspektera dina bussningar så dom är i okej skick inan bytet! annars måste nya orginal lager köpas , då jag har letat med ljus å lykta efter nya bussningar med rätt dimensioner men utan resultat !

Saker som behövs,

1st ledlager

1st Insexnyckel sats i mm och Tum storlek Eller en Hemma gjort 10mm (läs guiden)

1st hammare

1st stämmjärn

1st skruvstycke

1st Vinkelslip / Rondel

2st 14mm ring nyckel

1st locktite

1st låsringstång

Tidåtgång , 1 timme

Steg 1

Gå in på www.ledlager.se och sök på " GEG35ES-2RS " , det är de lagret du ska ha ! , Tänk på att MOMS tilkommer i priset , 2st lager med frakt kostar ca 640kr , orignal lagret kostar ca 1200kr för ett så det är lite prisskillnad !

Steg 2

Demonterna framdämparen och ta lös insexskruven till spindeln , OBS den är i tum storlek ! Och så klart hadde jag ingen insexnyckel i tum storlek så jag tog en 10mm insexhylsa och slipade ner tills den passade !



Steg 3

Ta ett stämmjärn och gör ett litet märke i styrspindeln för att underlätta montering !



Steg 4

Lossa på insexskruven och slå lös styrspindeln , och ta lös spindeln med skidan från nedre a-armen



Steg 5

Ta lös Nedre A-armen (Glömde ta bild på de) Sitter i 2st bultar i chassit , 14mm nyckel !

Steg 6

Peta lös Låsringen som håller fast lagret , sen är det bara å pressa ut lagret !



Steg 7

Slö lös "kulan" från lager banan , lägg lagret med kanterna av lager banan ovan på ett skruvstäd och slå i mitten av kulan med en hammare , försök att inte skada bussningnarna då vi ska använda dom senare !



Steg 8

Dax att ta lös bussningarna !

Genom att "späcka lagret" som jag vill kalla de =)

Sätt kulan i ett skruvstycke och kapa med rondell tvärs över lagret , OBS kapa ej för djupt för då kommer du att skada bussningarna! de gör inget om du kapar lite i kragen på bussningarna , kapa tills du har ca 0.8mm kvar sen tar du ett stämmjärn och sätter i spåret och slå till några gånger med hammare , då bör lagret(kulan) spräckas och du kan plocka ut dom gamla bussningarna , om lagret ej spräcks så måste du kapa mer !







Steg 9

Ta fram de nya lagret , Sätt bussningen rakt i lagret , sen pressar du in de med hjälp av ett skruvstycke, Går det riktigt tungt då sitter bussningen snett !





Steg 10

Pressa / Slå dit de nya lagret i a-armen , viktigt här åxå är att lagret sitter rakt inan du börjar pressa! , Man kan använda den gamla lager banan att slå på ! va noga med att lagret verkeligen är i botten !




Steg 11

Sätt tillbaka låsringen och då är lagerbytet klart !



Steg 12

Montera tillbaka allting , följ steg 5 till 2 ! , va noga med att sätt locktite på alla gängorna!

//Pontus :)
 
Last edited: