IQ600RR drar 6-7 liter/mil.

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Hej.
Idag avverkades första turen med nyinköpt Polaris IQ600 RR 2009. Jag tankade fullt upp i locket. Körde till skotern dog pga soppatorsk och då stod tripmätaren på 5,2mil!!! Jag har läst att tanken är 32 eller 34 liter men det ger 6-7 liter/mil. Detta var 100% ledkörning dessutom.

Jag har bytt till 380 i huvudmunstycke (det satt 420 i när jag köpte den) och nålarna sitter i läge 3. Jag vågar inte bestycka ned mer utan överväger att köra den till Mora för bestyckning i bromsbänk.

Är detta normal förbrukning så får jag nog ha 2x10liter i rack bakom dynan.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Bluddra skotern? Om inte så fick den exakt det den behöver, du kommer aldrig.kunna bestycka bort nån liter precis. Är enbart marginellt som du kommer se skillnad på.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag tycker den går kanon med riktigt rappt gassvar. 100% rent och inget bludder när man ligger på efter leden. Skotern har bara gått 65mil och allt är fräscht. Enda anmärkningen jag har är att den liksom tvekar lite om man åker med jämn gas halvgas eller mindre och liksom finåker en stund. Då känns det som den "vill" bli urgasad ;-) Jag kan dock för lite för att bedöma om den går fett eller magert i mellanregistret.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Är det inte ganska normalt att iq'n brukar dra ungefär så mycket som du beskrev? Vad jag har hört från en kompis som har en sådan, så drar hans ganska så mycket...
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Jag grinar väl egentligen inte, den bjuder på rejält med underhållning för slantarna men räckvidden blir något begränsad. Det får bli ett rack så jag kan ha med 2x10l extra vid behov.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hadde en -08a.rr, & den drog långt ifrån såna horribla mängder vid led körning, måste vara nått galet... min var ner drevad & tror jag hadde 410 i mj.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Min IQ 600 rr -09 tog efter beräkning i helgen 3,1 liter/milen vid hyffsat hård körning och en del lössnö (eller ja, så mycket lössnö har vi inte än, men utanför leden iallafall)

Tankade fullt, körde strax över 5 mil och passade då på att tanka igen när vi endå passerade en mack och fick då i 16 liter ganska precis :)

Och jag upplever endå att den går lite fett så jag skulle vilja bestycka ner lite till.


Så med en förbrukning på 6-7 liter milen så är det nog dags att bestycka om.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag har kört iq rr sedan 2010 "köpte den ny" 21/41 drevning, variatorkittad, noslip, 44matta. Bestyckning: 410 huvudmunstycke, 0,9paj, bränsleskruv 1,15v ut, resten originalt ! Förbrukning ligger runt 30L/100km LEDKÖRNING. Mesta jag vill minnas den har dragit är runt 45-50L/100km BLÖTSNÖ & ospårat. Så 60-70L på 100km låter SJUKLIGT.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Uppsök närmsta bromsbänk så kommer den gå ner flera liter milen. De går såklart bestycka om själv mot en avgastempmätare också. Min maskin drar 4-5lm vid ledåka om jag har den lilla minsta fet i best men den drar bara 2,5-3lm när den är på gränsen till snålbestyckad. Den går helt rent även med fet bestyckning.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
98546
35Kolla så bränsleskruvarna inte är utskruvade eller har rallat upp, sen kolla vad du har för bestyckning . min 08 drog 5-7l före jag bestycka om den och ställde in allt för att få gyllenbruna stift . jag körde 1.0 luft mj410 om jag inte minns fel , och lågfarts har jag glömt :p gjorde ifs allt för att få den att gå bättre (hårdare) men som ett plus så slutade de med ca 2.5-5l milen beroende på körsätt och underlag :) hur ser dina stift ut nu ?

Jag körde ungefär samma förbrukning med 305s matta som 365s matta efter jag förlängde. jag hade även non-slip, 20-41 drevning, v-kit och slp system :)
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Tack för input, det finns hopp. Stiften är svarta men det är samma stift som satt i med mj420 så jag har inte dragit så stora slutsatser av dem. Jag har dock haft ur dem några gånger mest för att kolla så inte min sänkning till mj380 orsakade vita stift. Mitt val av dessa baserades helt på vad jag läst mig till på internet. Min magkänsla säger att det är i lågfartsområdet det finns en (hel) del att hämta, mina bränsleskruvar står 1,5 varv öppna. När jag körde 5,2 mil på en tank var det inte mycket fullgas utan mycket pumpande med gasen efter leden.

Nästa steg blir ett samtal till M-performance i Mora och jag hoppas på en win-win, dvs både rappare maskin och lägra förbrukning.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Just det, förutom mj380 är alla munstycken original, det kollade jjag upp men nu för stunden minns jag inte storleken på dessa.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Skotern sitter i bromsbänken hos Mulle i Mora nu. 117hk so far och en del insatser återstod med lågfarten.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Nu är den hämtad. 119,4 hk @ 8100rpm. Jag frågade om det krävts stora justeringar och Mulles kommentar blev att "den bara bluddrade innan justeringarna". Det skall bli jäkligt spännande att testa den nu eftersom jag tyckte den var rapp redan tidigare. 1800 pickadoller fattigare är jag nu men det tjänar jag snabbt in om jag kommer ned i typ 4 liter/mil nu.