IQ Shift 08

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
När man kommer att kunna köpa begagnade sånna, när dom bytt till 32mm matta och värre dämpare så ska nog jag fundera på att byta bort min 2002 Edge X 600 eller köpa en till skoter ;)
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
De riktar ju sig till folk som ändå slänger dämpare och matta så fort de kommer hem i garaget och prånglar dit öhlins och 44 matta typ.

Det man kan tycka är att det är onödigt att slänga dit en 23 matta. Ingen kommer ju vilja ha den kvar iaf. Utan matta från fabrik och välja när man beställer vore väl något att tänka på tills nästa år.

Mycket kul initiativ av polaris iaf!!!:D
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
riktigt grymt pris på dom och snygg som fan e dom. och de är nog som du säger kefforockmackan att dom riktar ju sig till folk som ändå slänger dämpare och matta så fort de kommer hem i garaget och prånglar dit öhlins och 44 matta typ( typ ja själv)=)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Årets köp enligt de flesta. svårt att få billigare skoter med den motorn och ett fint chassie, den har väl RAW som alla andra maskiner. Ski-doo TNT:n går ej att jämföra då den saknar cirka 20 hk och blir därmed betydligt dyrare.

Engans dämpare 10600:- runt om och en 44 matta, en nerdrevning samt vita c&a skidor så blir den nog riktigt brutal och snygg. Kanske en lite fetare styrhöjare och pipor :) fast då är du redan uppe i över 90 blad.

Köper du den rent så får du den säkert för dryga 70 000:-
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Tycker tanken är rätt av Polaris att satsa på en prismässigt billigare variant med bra motor! Du har ju faktiskt råd att köpa en bättre matta typ 32 mm eller så och ändå fått en billig och bra maskin. Självklart kan man ju sätta dit bättre dämpare oxå på en gång, om man har pengar till det. Själv skulle jag - om jag vore tvungen att välja mellan antingen matta och dämpare direkt vid köp - satsa på mattan först, för bra grepp är viktigt för mig och min körstil, och sen köpa till dämpare efter ett tag. Men det beror ju på din körstil och din plånbok hur du gör. Prismässigt som sagt tycker jag den är ett vettigt köp.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
de kanske kommer till slut en maskin som bara är ett skal så får du plocka ihop det bästa av det de har att tillgå och sen köpa en maskin som du får exakt för din körstil. typ en iq 440 med 800 cfi motor, 144" matta 61 mm kammar och jävligt hårda dämpare. och lite annat smått och gott. :)

önska kan man ju alltid.. hade varit kul att se iaf.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
När vi ändå är inne på Polaris till bra pris så noterade jag att RMK 550 verkligen ligger i rätt kurs på sina 59900:-! Att den dessutom har väldigt snygg färgsättning o. dekaler både i år och i fjol gör ju inte saken sämre. Polaris 340 touring kostar ju i princip samma...
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
När vi ändå är inne på Polaris till bra pris så noterade jag att RMK 550 verkligen ligger i rätt kurs på sina 59900:-! Att den dessutom har väldigt snygg färgsättning o. dekaler både i år och i fjol gör ju inte saken sämre. Polaris 340 touring kostar ju i princip samma...
yes.. :) fast jag hade nog velat prova en freestyle backcountry 550. :) de verkar så sjukt lätta. håller säkerligen inte något speciellt eftersom den är så klent byggd. men testa hade man alltid velat göra. de ligger väl ungefär i samma prisklass va?
 

obeX

Medlem
15 okt 2007
6
0
1
Borlänge
Jag har vart å prata med min återförsäljare... han sa att det är Mattan, dämparna, dekaler och kanske skidorna dom dragit in på. men hur mycket sämre är dämparna då? är det 06ans dämpare? nån som vet... jag hade en MXZ 500 01a förut, dom dämparna dög åt mig... Shift måste ju ha bättre än dom allafall???? sen så fick jag pris på 07ans 600 iq ho... den kosta 99 för året.. fick den för 79900, och samma försäkring som i år. det är typ samma skoter som Shift, men med 32 matta och click dämpare och det där... vad tror ni?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Jag har vart å prata med min återförsäljare... han sa att det är Mattan, dämparna, dekaler och kanske skidorna dom dragit in på. men hur mycket sämre är dämparna då? är det 06ans dämpare? nån som vet... jag hade en MXZ 500 01a förut, dom dämparna dög åt mig... Shift måste ju ha bättre än dom allafall???? sen så fick jag pris på 07ans 600 iq ho... den kosta 99 för året.. fick den för 79900, och samma försäkring som i år. det är typ samma skoter som Shift, men med 32 matta och click dämpare och det där... vad tror ni?
bra pris på 07:an men den har inte nya chassiet (RAW) och är inte nerstrippad.

:)
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag har vart å prata med min återförsäljare... han sa att det är Mattan, dämparna, dekaler och kanske skidorna dom dragit in på. men hur mycket sämre är dämparna då? är det 06ans dämpare? nån som vet... jag hade en MXZ 500 01a förut, dom dämparna dög åt mig... Shift måste ju ha bättre än dom allafall???? sen så fick jag pris på 07ans 600 iq ho... den kosta 99 för året.. fick den för 79900, och samma försäkring som i år. det är typ samma skoter som Shift, men med 32 matta och click dämpare och det där... vad tror ni?
Allt beror väl hur du kör, dämparna duger gott och väl till vanligt bruk,men har du minsta lilla Slednecksgener i dig så bör du väl byta. Det enklaste är väl om du köper skotern att köra med den först ett tag innan du vet om du behöver byta dämpare.
Mattan funkar bra till ledkörning men är det något som jag skulle tänka på först att byta så är det väl mattan.Detta beror väl lite på var du bor och var du kör.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vad tror ni skulle passa bra på Shiften. 38mm matta borde väl vara optimalt om man bara pratar byte och inte att dreva om maskinen, det har man ju blivit rekommenderad att byta till på Edgen när det blir mattbyte. Om man kikar på bilder (de få som man hittat) så verkar det bara sitta ett par boggiehjul och inga (vändhjul?) längst ut i bak heller så som på RMK, om den nu är tänkt som ledracer skulle det inte vara ide att sätta dit några till så man inte nöter slides?

Måste sluta tänka på den, för inte har jag råd att byta skoter nu =)
Men fan vad snygg den är gillar den där helsvarta utan märken (är den tom mattsvart?) En sak som slog en vad fult regskylten kommer att misspryda huven, rutan är väl förliten för att en skylt ska få plats innanför.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Vad tror ni skulle passa bra på Shiften. 38mm matta borde väl vara optimalt, det har man ju blivit rekommenderad att byta till på Edgen när det blir mattbyte. Om man kikar på bilder (de få som man hittat) så verkar det bara sitta ett par boggiehjul och inga längst ut i bak heller, om den nu är tänkt som ledracer skulle det inte vara ide att sätta dit några till så man inte nöter slides?

Måste sluta tänka på den, för inte har jag råd att byta skoter nu =)
Men fan vad snygg den är gillar den där helsvarta utan märken (är den tom mattsvart?) En sak som slog en vad fult regskylten kommer att misspryda huven, rutan är väl förliten för att en skylt ska få plats innanför.
den är blanksvart tror jag. jessbox, inre hjulen är till för att vända maskinen snabbare i mjuksnö tror jag och få den mer flexibel. men jag skulle nog föredra en längre axel med utanpåliggande vändhjul, de andra dragon versionerna har större vändhjul bak och shiften får tampas med de 6 3/8 hjulen de har. fast en lång axel och ett par vändhjul borde väl inte vara alldeles för dyrt om man nu inte pysslar med billet :)

38 mm är nog bäst för led. 44mm om du vill vara lite mer allsidig.

undra om det sitter noslip på den?
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Vad tror ni skulle passa bra på Shiften. 38mm matta borde väl vara optimalt om man bara pratar byte och inte att dreva om maskinen, det har man ju blivit rekommenderad att byta till på Edgen när det blir mattbyte. Om man kikar på bilder (de få som man hittat) så verkar det bara sitta ett par boggiehjul och inga (vändhjul?) längst ut i bak heller så som på RMK, om den nu är tänkt som ledracer skulle det inte vara ide att sätta dit några till så man inte nöter slides?

Måste sluta tänka på den, för inte har jag råd att byta skoter nu =)
Men fan vad snygg den är gillar den där helsvarta utan märken (är den tom mattsvart?) En sak som slog en vad fult regskylten kommer att misspryda huven, rutan är väl förliten för att en skylt ska få plats innanför.
Jag hade personligen valt en 38mm eller det vete tusan kanske en 44mm.Nu blev det svårt.

Regskylt :eek: en sådan har jag inte sett sedan 1991 då jag köpte en beggad 440. :D
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
rutan är väl förliten för att en skylt ska få plats innanför.
Har du skylten innanför rutan är det 1500 spänn i böter för att "den syns dåligt".

Några kompisar har åkt med ripsaw och dom säger att det är det mest värdelösaste matta dom haft. Den är säkert kanonbra på leden men ute i djupare snö funkar den visst inget vidare.. Tror mer på en matta med "hela" kammar, dock ej fullbock
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag hade personligen valt en 38mm eller det vete tusan kanske en 44mm.Nu blev det svårt.

Regskylt :eek: en sådan har jag inte sett sedan 1991 då jag köpte en beggad 440. :D

Med skylt så menade jag ju "klisterreglappen/skylten" Är väl i fjällen och på sånna mer trafikerade ställen dom brukar vara petig med hur sånna sitter. Här i Södra norrland så verkar det funka att ha den på bandtunneln eller bakom rutan, om den är genomskinlig. Så satt ju dom monterad orginal på Edge, iaf på min. Sen att rutan är bytt till en mörk/svart cobraruta på min är en annan femma.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag har för mig att skotrar tillverkade efter -96 måste ha skylten väl synligt (på huven), skotrar innan det får ha dom på tunneln. Är ej säker på årtal men något sånt är det