Iq rr variatorrem!!!

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Hej! Jag var och hämtade en begagnad 08 rr i fredags. Han nämnde att remmen var sliten och vägrade låta mig pruta en rem, jag som hade åkt från Östersund till Övik tänkte inte vända och åka hem utan så att neka mig att pruta var väl smart.

Hur som, remjäveln flög första dagen med körning och jag var på Motorhuset och frågade efter en rem till RR, fick någon som jag redan glömt vad den hette. Ultimax pro kan det ha varit. Jag frågade om de kunde spela någon roll att de var bytt variator på den men de skulle de inte ha varit. Kommer hem och sätter på remmen och märker att den är fruktansvärt slak. Så här ska den ju inte behöva se ut direkt?

Är de variatorerna som är felinställda eller vad är det?




Kan tilläggas att jag inte kan allt för mycket om motorer och skotrar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Köpe en likadan som satt där är väl det bästa. Om det inte går att utläsa vad det står så ringer du till föregående ägare.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Skulle tydligen vara någon svindyr titanium rem, enligt han då. Jag själv vet ingenting, borde kanske hållt mig ifrån skotrar från första början. Nä men man ska väl misslyckas lite också.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

En tabell från Laitis.se
---------------------------OE BELT----------Ultimax belt-------- Or Ultimax belt
2009 RR 600 (Euro) 600 --3211114-----------147-4524U3--------147-4524U4
Kan inte urskilja någon tillverkare för där har plasten åkt bort på remmen, Men den som satt på innan står det 3211114 på vilket då stämmer in på OE belts remmen, och den jag har nu är en av ultimax remmarna. Vilket borde betyda att båda passar. Oe belts remmen satt betydigt trängre och var svår att få av, till ultimaxen hade jag köpt ett sådant där verktyg så det gick enklare men sen känns den ju större också, kan de verkligen inte vara så att den går till sig lite i formen sedan och blir mer oval?
 
C

CROA

Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Du måste ju givetvis ställa in remspänningen för varje gång man byter till en ny rem.

Spänn den såpass att mattan med skotern upphöjd just snurrar runt.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Okej! Jag är ju somsagt helt okunnig så hur gör jag detta då? lär ju stå i instruktionsboken iof men jag är dålig på engelska.
 
C

CROA

Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Du har en insexbult med låsmutter på sekundärvariatorn (syns på din bild)

Lossa på låsmuttern och skruva in insexbulten så pass att remmens översta del ligger i jämnhöjd med skivorna och lås fast den där.
Provstarta sedan skotern och se om mattan snurrar i rimlig hastighet.
För fort = Lossa.
Står mattan stilla = Spänn.

Allt ska ske med motorn varmkörd och givetvis avslagen.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Okej, tack får prova. Köpte ju något verktyg som man använder för att sära på sekundären så de använde jag och trodde de räckte men ska kolla på de där!
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Men tror du verkligen att de du skrev kan göra så stor skillnad? för somsagt så där slak ska den väl inte vara.
 
C

CROA

Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Är det enligt art.nr korrekt rem så ska du kunna justera remmen så pass att mattan snurrar sakta på tomgången.

Om du inte kan justera den till det läget så har du fel rem.
Men samtidigt säger du ju att variatorn är bytt? Vilken variator då och till vad då?
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Enligt motorhuset skulle de inte spela någon roll att jag bytt. De är väl team original? Tror bara de står polaris på den som är nu så borde vara något original tillbehör. Vet inte varför de är gjort eller om de ens är till det bättre.

Men ska kolla om de går att spänna. Den rör sig inte nu vid tomgång i alla fall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.098
902
113
Stora Blåsjön
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Enligt bilderna så ser det ut som original variatorerna. På den på motorn ska det stå polaris på och sekundären står det bara Team på.
Syns även på bilderna att remmen ligger rätt lågt i sekundären, ultimaxremmarna vill ligga rätt högt i sekundären.
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Okej, om det är original då så har jag en extra team också. Fick med en variator.

Ska försöka justera remmen då, men det är alltså inget som ser skit fel ut? Måste bara mixtra lite alltså med hur den ligger?
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Nästa gång kan du prova köpa Arctic Cat 0627-036 då den ska rätt mått fast är bra mycke billigare
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Sv: Iq rr variatorrem!!! HJÄÄÄLP

Kostar allt från 699-1200:- håller fint sitter arctic M modeller
 

Pizzaaugust

Välkänd medlem
31 okt 2009
148
0
6
Östersund
Ja, men den jag har ska ju passa också. Synd att jag är sämst på att skruva haha. Dålig kombination med skoter och inte kunna skruva.

Phazer remmen ska jag prova också hade jag tänkt.