IQ RR som blåryker?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Tog premiären för vintern idag, en kortare sväng på kanske 4-5km. Varmkörde maskin i ca 4-5 min, och sen drog jag iväg utan större gaspådrag. Men upplevde ändå att den blåryker mer än vad den bör göra. Har visserligen bytt kolvar nyligen, och har 2-3dl olja i tanken blandat med 38L bensin, så de kanske har med det att göra?
Någon som kan ge idéer på vad fan de kan va för nå?
Skulle de vara så att oljepumpen är för fett ställd? Är ju ett jäkla stök för att få till det, då den sitter längst ner på blocket och under förgasarna.
Men när jag bytte kolvar kikade på jag på den, och den verkar linjera som den ska enligt sträcken på pumpen så att säga...
 
Last edited:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Så fort man är och mixtrar i extra olja i bränslet så brukar det ju ryka hejvilt. Vänta tills du har kört upp tanken och den när du har rent bränsle kan du börja fundera.
Sen kan du behöva ett par extra stift då extra olja brukar äta stift.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har du kollat vilken förgasar bestyckning du har?
många RR går väldigt fett&tar mkt.bensin, lär ju ryka isåfall extra mkt.med olja blandat i bensinen.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jo, enligt tidigare ägare ska den vara nerbestyckad.
Däremot märkte jag idag ett nytt fenomen.
Den ligger på ca 3000rpm efter att man kört en sväng, och duttar man choken går den ner till 12-1500rpm.
Är det dags att börja kika reeds & insugsgummin ifall den drar tjyvluft någonstans?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla gummina, vanligt att dom blir dåliga efter några år, ser du misstänkta sprickor i dom, så testa med lite startgas mot sprickan(startgas burk med lång pip är att föredra, så du kan styra gasen dit du vill)