IQ RR - 09 låter illa

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Tjenare!

När jag lägger i backen på skotern så händer det ibland att det bara blir att låta väldigt illa när jag gasar, som att den slirar eller kuggar även.. låter väldigt illa och ibland smäller det till lite lätt..
lägger jag sedan ur backen och vill framåt igen så fortsätter det att låta så och den står bara stilla, ända tills jag lyfter upp den och gasar ur den! då funkar den helt plötsligt hur bra som helst igen. det händer aldrig så om jag ger fan i backen.

Sen kan det bli ibland att den fortsätter framåt fast den bara går på tomgången, ( variatorn som fortfarande är klämd? ) och då behöver jag bromsa till lite och gasa samtidigt så släpper det.

Vad kan det vara och varför? och vad ser vi på för reparationskostnader?

Väldigt tacksam för svar!!
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Låter som problem med primärvariator. Åtminstone det att den vill driva fast du släpper av, troligtvis är dina vikter mycket nötta. Du kan även ha dåliga bussningar och rullar. Sen att den har konstigt ljud när du backar förstår jag mig inte riktigt på, hur ser grejjerna i kedjehuset ditt ut ?

Vikter ca 60 $
Bussnningar till skivorna ca 30$
Rullarna 3st 72 $
Kanske du behöver tapparna till rullarna och skruvar till vikter också ? Samt dom där glid grejjerna (Buttons) Lägger du till allt det så är du upp i totalt 200-250$ kanske. Du kan kolla upp alla delar på polarispartshouse.com Spränskiss får du på alla delar där !
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Tips när du monterar lös primär variatorn från motor. Använd en polaris OEM avdragare, Pumpa hålet full med vaselin, sätt lite gängtejp på avdragarens gängor och skruva i den. Plopp säger det och du har variator i handen :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det med backen är troligtvis att den drar ner remmen djup i sekundären, och därmed blir väldigt svag.
Händer det alltid eller bara när du backar i snö så det går tungt?
När du sedan försöker åka framåt så ligger remmen kvar djupt ner och maskin orkar knappt iväg.
Det som händer när du lyfter upp den är att remmen lägger sig som det ska och allt fungerar igen...
Svårt att säga vad det beror på-
Fungerar skotern i övrigt, ligger den rätt i varv vid fullgas?

Med tanke på det andra du skrev om att den kan vilja driva hela tiden...
Precis som Danda säger, kolla upp primären så att allt löper fritt som det ska.
Har varit med om att bussningarna i yttre skivan kärvat så att den inte släpper remmen riktigt...
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
Knacket när du gasar till efter du lagt i backen/frammen har alla skotrar som vänder motorn! :) var inte orolig! de "ska" låta så men du får se till att gasa försiktigt så att de knacket inte slår så satans hårt så var försiktig på gasen efter du bytt växel :)
 

SEsnopro

Medlem
12 mar 2012
18
0
1
Blir exakt samma ljud på min crossfire 1000 när jag lägger i backen ibland och får lösa det på samma sätt som du och har inte en aning om vad de beror på, hjälper inte att gasa försiktigt för mig iaf.
 

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Det med backen är troligtvis att den drar ner remmen djup i sekundären, och därmed blir väldigt svag.
Händer det alltid eller bara när du backar i snö så det går tungt?
När du sedan försöker åka framåt så ligger remmen kvar djupt ner och maskin orkar knappt iväg.
Det som händer när du lyfter upp den är att remmen lägger sig som det ska och allt fungerar igen...
Svårt att säga vad det beror på-
Fungerar skotern i övrigt, ligger den rätt i varv vid fullgas?

Med tanke på det andra du skrev om att den kan vilja driva hela tiden...
Precis som Danda säger, kolla upp primären så att allt löper fritt som det ska.
Har varit med om att bussningarna i yttre skivan kärvat så att den inte släpper remmen riktigt...


Först och främst, tack så hemskt mycket för alla svar!

Det stämmer faktiskt, han blir att ligga djupt i sekundären och det har bara hänt när jag provade den på åkern hemma innan snön kom, samt när jag har kört fast och försöker krångla mig ur det, har aldrig vart med om det på tex en plogad väg eller liknande!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Först och främst, tack så hemskt mycket för alla svar!

Det stämmer faktiskt, han blir att ligga djupt i sekundären och det har bara hänt när jag provade den på åkern hemma innan snön kom, samt när jag har kört fast och försöker krångla mig ur det, har aldrig vart med om det på tex en plogad väg eller liknande!
Det är inte så ovanligt att det blir så, framförallt när det går tungt att backa.
Vet dock inte riktigt vad man ska göra åt det...
På vissa maskiner så ser helixen ut på ett sätt som gör att den inte kan växla ut när man backar.
Dock så verkar det som att det inte är så på din maskin...
Nån med mer Polaris-vana än mig kanske vet bättre...