IQ CFI går riktigt dåligt! Behöver snabb hjälp!

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Skotern det gäller är en IQ CFI HO 2007.
Har haft problem med denna skoter hela säsongen nu.. Får aldrig någon bukt på problemet!
Jag har ställt in och ställt om tpsen flera gånger, mätt upp var enda mätare utan att hitta något fel. Kollat tändspolar, CDI, bytt voltregulator, kopplat bort TPS, Hastighetsgivare en i taget men fortfarande samma fel..

Mitt problem är att när jag kör på mellanregistret så så bluddrar skotern..
Sen har jag upptäckt ett konstigt fel.. Jag kör från stillastående till 6000 varv.. när jag kommer på 6000 varv så blir det som att skotern hoppar ner till 5000 varv, bara sådär! På fulla varv går den väldigt bra! Då märker man inget konstigt..

Efter att man kört ett tag så blir skotern helt väck, den går ner i varv, startar om trippdatorn, fyrtaktar och går riktigt skit.


Någon kunnig inom ämnet som kan ge mig tips! Jag börjar bli rätt trött på att bara skruva. Och ska på skoterträff i Långviksmon nu på lördag.. börjar få smått panik!

Vars ska jag börja söka? Någon som har haft samma fel?
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Börjar fundera om det kan ha något med bränslet att göra? Han verkar ha druckit duktigt med sås! 30 liter på 3-4mil? Hur beter sig skotern om tempmätaren är paj?
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Vet ej om du ha nån mek-manual till den,annars kan du titta på nätet.
Det e ju mycke som kan jävlas så felsök med hjälp av den manualen till o börja med.Ha sj nyss skaffat
liknande maskin o mest stått i garaget med huven öppen :(
Ha du bytt d där bränslefiltret?
Hur mäter du när du ställer tps?
Kollat injektorerna?
Reedsen?
Avgasportarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja tempmätaren måste funka annars kan den tro att den behöver choka.

Men det kan fortfarande vara TPS givaren för den ger dessa fenomen om den har en ytterst liten bugg någonstanns i glidbanan.

Om du inte hittar lilla minsta volthicka vid voltmätning så kan det synas med ohm mätning med helt urdragen kontakt.

Jag har hittat otalig felande TPS genom att ohm mäta givaren och stegvist öka gaspådragen. Lilla minsta bortfall i ohm mätningen är felande TPS.
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Alla givare är uppmätt. Statorn är upmätt och triggergivarna är mätade. Reedsen är ok och avgasportarna är rengjorda. Tps,en är inställd med 5.0v in och sen justerad till 0.7 eller vad det första värdet ska vara nu. Sen är tomgångskruven skruvad in till tps mäter 0.94V.

Skickat från min PadFone 2 via Tapatalk 2
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Injektorerna då?vad vet du om dom?
Har själv inte satt mej in i hur dom kan kollas o ev servas....
Inga fler ideer ha jag nu,för lite erfarenhet av maskin än tyvärr

jordfel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Stator och TPS är svårmätta rackare. Både statorn och TPS kan visa helt riktiga värden men vara felande ändå.

Som jag redan sagt måste man mäta TPS givaren med OHM mätning om man inte hittar några fel på den med voltmätning som är vanligast. Det är bara rycka ur kontakten och sätta dit multimetern, öka sedan gasen uppöver till full gas. Man kan få öka o sänka gasen (sakta) i flera omg för att hitta buggen som visas genom bortfall av siffror eller onormal ökning sänkning helt plötsligt. Men bäst är såklart att låna en TPS.

Statorn söker man felet på med varmluftspistol och ohm mätning. Om man har tur visar sig felet vid en viss värme. Men inte ens det hjälper ibland så man kan få byta stator på vinst o förlust.
 

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Hmm, Map sensorn sitter väll i databoxen? Kolla slangen till den, alternativt byten den.
Tps:en ska vara linjär från tomgång till fullgas.
I värsta fall är databoxen till insprutningen trasig.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Map sensorn sitter i luftburken,är en bosch,sällan problem med deras map sensorer(i bilvärlden)är samma som nån honda bil(har jag som för mig)
Tps är bäst att mäta med oscilloskop,då ser man om det blir hack/bortfal i kurvan,men såklart gör det mkt.om den är felinställd,bäst är att fara till en bra åf,samt du får vara med å kolla att det blir rätt,i deras dator kan man se kurvan.
 

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
Har exakt samma problem.

Det är nog 1 eller båda insprutarna,

Testa använd spridarrengörning så kanske skit från ventilerna far bort.

Annars måste du köpa helt ny insprutning = 5000:-
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Jag har den inne hos Skoterservice i övik nu. Dom hittade inget fel på tpsen. Dom felsöker för fullt.
Lät som dom var inne på ecu då allt verkar vara i sin ordning. Men man vill ju inte chansa och köpa en ny ecu.
Dom skulle tydligen söka vidare.

Den drar ju så fruktansvärt mycket soppa. Verkar ha dragit 10l/milen nu när jag bara varit och provat den. Har gått nästan en hel tank på 3-4 mil, max
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Fick tillbaka skotern ifrån verkstaden och dom hittade felet!
Felet var att en plåt bakom magneterna inne i svänghjulet hade lossnat och dom hade nött på några kablar som låg och jordade.
Enda jävla stället jag inte var inne i pga att jag inte hade någon avdragare :(
Men nu går den igen!