IQ 600rr som startar dåligt varm.

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Nån som har ngt tips ? Kör vid havsnivå. 400main, 35låg, 0,6 och även testat 1,0airjet. Om skotern står stilla på tomgång 30sec och man ska iväg så tvekar den först å sen bär det iväg. stannar man och väntar 5-10sec så drar den iväg fint. Antar att den ska starta på ett drag utan gas intryckt när den är varm ? Ibland tare 3-4drag.
 
P

powq

bestyckningen verkar ju vara ungefär vad många andra kör med, men det är jag inte rätt person att bedöma egentligen.

vad kör du för stift? orginal luftburk?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
enligt bestyckningstabellen till 600rr finns en nålsänkning till läge 2# i vissa förhållanden.. vilket jag tror hade rensat upp det bluddring på låga varv.

Kolla bestycknings tabellen ps. den är mkt safe (tabellen)
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Min startar inte direkt utan gas fast den är varm..
Dra med en hand gasa med den andra
Kör "orginal" champion stift. Polarns skoter startar direkt och han har samma utförande under huven. Jag kör med orginalburken skotern är helt orginal förutom bestyckningen, 44mm matta och nerdrevning 21/41 tror jag det blev. Verkar vara olika endel startar direkt å endel får rycka med gas :( Vad händer om VES:arna kärnar ? eller att reedsen inte stänger typ ? antar att om reedsen inte funkar som dom ska bör den gå kasst hela tiden.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ställ upp tomgången till 1500varv så kommer den starta..tomgången är väldigt låg på dessa original..iaf vad jag har fått för mig..sen är dom riktigt högt bestyckade..även fast man kör på havsnivå så går dom otroligt fett..sänk ner bestyckningen något och höj tomgång så kommer den starta bra..
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
ställ upp tomgången till 1500varv så kommer den starta..tomgången är väldigt låg på dessa original..iaf vad jag har fått för mig..sen är dom riktigt högt bestyckade..även fast man kör på havsnivå så går dom otroligt fett..sänk ner bestyckningen något och höj tomgång så kommer den starta bra..
Tomgången ligger på 15-1700rpm nånstanns. Tycker den är rätt lågt bestyckad redan ? Vågar man ännu mer ? Tycker stiften redan nu börjar vara vita....
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Nån som har ngt tips ? Kör vid havsnivå. 400main, 35låg, 0,6 och även testat 1,0airjet. Om skotern står stilla på tomgång 30sec och man ska iväg så tvekar den först å sen bär det iväg. stannar man och väntar 5-10sec så drar den iväg fint. Antar att den ska starta på ett drag utan gas intryckt när den är varm ? Ibland tare 3-4drag.

Låter som att den kan vara för snål oxå, beror på hur den låter när den tvekar.. och utetemperaturen

Hade lagt tillbaka stock airjet (inte meningen att labba med den)

tvekar den när det var kallt ute?

400mainjet på havsnive och 10-15minus är nog lite snålt..
Sen beror nål läget oxå lågvarvs egenskaperna..
Vilken läge är den på?

Pröva 420 läge 2# på nålen och stock airjet.
Och när det är varmt ute typ på våren 400 och 2# nålen

Och är det kallt 15-20- minus 420 läge 3# på nålen

Och bränsle skruvar på stock läge
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
ja.. så att nålen sjunker längre ner i nålmunstycket.. men som sagt havsnivå och körning i kallt väder 15-20 grader kräver nog läge 3# mitten.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
ja.. så att nålen sjunker längre ner i nålmunstycket.. men som sagt havsnivå och körning i kallt väder 15-20 grader kräver nog läge 3# mitten.
har har testat med 420, 400, men det är som det inte blir nån skillnad. en kompis skoter går perfekt när den är inställd med 420, 35, 0,6airjet och bränsleskruv 1varv ut. tycker min borde göra det oxå har rengjort förgasarna och haft isär flera ggr men tycker inte det blir nån skillnad.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
okej.. tycker du ska börja om.. tillbaka med stock airjet..

Sen kolla:

att choklen inte ligger på släpp på vajern
Byt till ngk stift som är bättre ,champion tål inte lika bra att bli blöta som ngk

vilket läge är nålen på ?

pröva sen 420(400 när det är varmare), 2# på nålen, stock airjet, bränsleskruvar på stock 1-1/halv ut

ps. din compression är väl bra ??
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
jw1978.... jag har hört raka motsattsen angående stiften....
Att champion ska vara bättre på jusst det området
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Det har du säkert hört.. men har du själv prövat ?

men jag vet av erfarenhet .. har prövat bägge stiften och nkg är snäppet bättre än champion just när det gäller när stift blir lite blöta.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag har bestyckat om min skoter nu, Jäklar vad det var tight at få i och ur oljeslangarna till gasarna :shocked: Huvud 420 och nål clipset på läge 2 uppifrån ! Resten är orört, ifall jag inte rört bränsleskruvarna i misstag när jag bökade med oljeslangarna ? Det var -13,5 ute idag, hade 50/50 % 95/98 oct bränsle samt en liten skvätt 2t olja i tanken och kör på havsnivå ! Stiften var kolsvarta när jag drog igång den (originalbestyckning), efter 2 km körning såg dom ut såhär. Körde en fullgasrepa samt pendlade mellan 50-80 km/h på sjön och dödade den direkt när jag stannade o kolla stiften. Sedan tankade jag 14 liter 98 oct och tog 4 fullgasrepor på åkern och då såg stiften exact lika ut !
Vänster stift MAG sida (aningen ljusare nästan grönare) Höger sida PTO ser mina ögon bra ut.

Skotern kändes 10 hp rappare än före. Svarar bra på gas, men på sjön när jag körde ca 80km/h å drog fullt var den lite slö upp till 8200 rpm, Men det kan väl bero på mattspänningen kanske samt variatorer.? Tror den var även så med originalbestyckning ! Har kört 550 km med den hittils (varav 5km med ny bestyckning) Ni får gärna ha åsikter angående stiften, sj tycker jag dom borde vara safe till -17 grader celsius ?




 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
kolla så bägge bränsleskruvar är 1 varv utdragna på bägge förgasare.. skruva dom i botten sen 1varv ut, tänke på att det skiljer lite i färg (visserligen brukar det göra det)

Ser rätt bra ut i färg..
Men kallare 15minus måste nog nålen på 3#..


Du gör rätt i att åka på 98 okt komihåg en lite ispropp skydd bara.. isopropyl
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Bör kanske kolla bränsleskruvar då. Ja angående nålen så tror jag dig, isopropyl? Jag har aldrig använt något skyddsmedel så inte gasarna skall frysa, endast en skoter som har frusit av typ 12st man har haft :hmmmm:
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
98oktan fryser lättare pga att den inte innehåller nån ethanol (95oktan har 5%)

isopropyl tillstas finns hos polle åf.. men typ tripak funkar oxå..behöver bara en lite svätt.

sjuka med förgasare e att OM det fryser till någonstans (munstycke eller lufthål m.m) så kan det anting gå mega fett helt plötsligt blöddrar osv eller för snålt och poffar, blöddrar och värsta fall bränna sönder en kolv eller 2 :)

har för mig att det inte sitter varmare på 600rr på förgasarna.. dom är ju att föredra att använda.. men ispropp kan ju sätta sig i bränsle filtret oxå.. speciellt efter några säsonger..
Bästa är att tömma gasarna en gång per år för att få ut fukten..