IQ 600RR Hastighetsmätare - Har ni Mph eller Kmh?

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Frågan lyder som rubrik, ni som har 600RR fick ju vid leverans även en hastighetsmätare med installationskitt i påse utifall att man önskar byta till den istället för varvräknare.

Är eran mätare en Mph (Miles per hour) eller kmh (Kilometer i timmen)?

Den amerikansk mätare har Mph i den större mätarskalan med vit text och kmh i den mindre mätarskalan med blå text. Svenska mätaren är tvärt om.

Anledningen till att jag frågar är pga att min mätare visar mhp och mäter sådels sträckan i miles istället för km vilket är lite smått irriterande, men ÅF menar på att RR och Shift endast levererades med amerikanska MPH mätare.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
De jag känner med ett IQ har Mph. ;)

Till detta ämne så har/hade Motorhuset i Östersund en IQ till salu där det stod på annonslappen ute i butiken "xxx MIL" fast att mätaren mätte Miles.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Ja se där, då kanske det stämmer det som ÅF hävdar.

Inte nu för att jag heller har dessto större användning utav en km/h mätare då jag monterat min mätare innanför huven. Detta då jag anser att det är viktigare att se varvtalet men ändå vill kunna ha koll på mil/bränsleförbrukning. Och för att räkna ut bränsleförbrukningen så måste jag ju ändå lik förbannat fram med miniräknaren, på så sätt spelar det ju ingen roll.

Men samtidigt tycker man ju att det inte ska vara allt för svårt att byta ut mätaren mot en "svensk" vid leverans, vi bor ju faktist i ett land med metriskt system.