IQ 600R - elfel?

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
hallå..

Har ett litet problem med IQn som ja hoppas att nån här har nån aning om vad det kan vara för fel.

Skotern går tokbra tills motorn blir varm, då dör han och det tar en jävla tid innan han startar igen. Kollade och då hade jag ingen gnista ena gången och andra gången så hade jag gnista men han vägra starta ändå tills han får svalna lite. Då går han igång igen och det går bra och köra en bit.

Börjar fundera på om det är statorn som är dyngslut på i nån lindning eller om triggern har gjort sitt, eller om jag har sån jävla otur så att den nyp?
Men kompet är fint, ligger på 9.5kg på bägge cylindrarna när jag kollade.

Har testat bytt stift också.

Lägger upp en video på hur det ser ut som när han dör också (lägg märke till hur konstigt han går innan jag får upp varven, bååhar riktigt mycke, går på en cylinder ibland)

[video]https://vimeo.com/40455325[/video]
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Förutsatt att du startade motorn varm vid filmtillfället och att du har en korrekt bestyckning så ska du inte behöva dra sådär många drag för att den ska gå igång.
För mig låter det som att du tappar kompressionen snarare än att den slutar tända.
Har du provat mäta kompet just efter det händer?
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Förutsatt att du startade motorn varm vid filmtillfället och att du har en korrekt bestyckning så ska du inte behöva dra sådär många drag för att den ska gå igång.
För mig låter det som att du tappar kompressionen snarare än att den slutar tända.
Har du provat mäta kompet just efter det händer?

Ja den hade precis dött en gång innan där så valde att filma en gång för att kunna visa hur den beter sig! Har inte testat med kompmätare direkt när det händer men det känns likadant när jag drar som det har gjort resterande vinter när motorn är varm.
Bestyckningen ska vara ok, gyllenbrun på ena och lite mörkare på andra sidan. Har kört med samma bestyckning hela tiden, vare sig det ha vare -35 eller 30+ när ja ha härja på sjön!
Den brukar alltid starta på andra draget kall och första varm, varenda gång!

Så du tror inte att de är nå fel på tändningen?!
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
jag hade problem på min iqr 09:a att den blev slö då den var varm och tappa effekt då vare kolvarna som blivit dåliga pga fel bestyckning
kan tillägga att jag hade bra kompa då den var kall
jag bestycka upp den lite bytte kolvar och sen gick den gärnet hela denna vinter :)
mina stift är mot brun/svarta hållet
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
jag hade problem på min iqr 09:a att den blev slö då den var varm och tappa effekt då vare kolvarna som blivit dåliga pga fel bestyckning
kan tillägga att jag hade bra kompa då den var kall
jag bestycka upp den lite bytte kolvar och sen gick den gärnet hela denna vinter :)
mina stift är mot brun/svarta hållet

Jo men jag har inge problem med att den är slö, den bara dör när den blir varm! Går alltid som ett jävla skott för mig, så jag tror inte det är problemet! Känns mest som att det är nå problem med tändningen eller liknande..
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Det är extremt svårt att avgöra vad ditt fel beror på men testa att göra ett komptest direkt när maskinen lagt av, alltså så fort du kan.
Gämför sedan detta med när du kompmäter den med kall motor, det ska inte skillja allt för mycket.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Är cyllarna torra direkt efter den dött? Isf kan du tappa undertrycket i vevhuset när blocket blir varmt. Då funkar inte pumpen och skotern dör?!?!
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Är cyllarna torra direkt efter den dött? Isf kan du tappa undertrycket i vevhuset när blocket blir varmt. Då funkar inte pumpen och skotern dör?!?!

När jag har kollat stiften så har dom vare rätt blöt!
Men vad är det för pump du surrar om? Soppapumpen?

För det har nämligen hänt förut att skotern tvärdog för mig när jag plåga han riktigt hårt och avgastempen var hög, precis som att han nöp! Men då startade den efter och gick i flera månder.. Men nu händer det hela tiden så fort skotern blir varm.
Men kanske pumpen ha blive värre å värre?!
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Kanske du har dåligt komp, kanske du har en statorspole som är slut, kanske du har en bränslepump som är slut, kanske du har ett skitit filter i tanken, kanske du har kortslutning någonstans...

Ut och felsök skotern så får du svar på dina frågor!
Det är ingen ide att sitta framför datorn och oja sig över vad det kan vara och måla upp skräcksenarion i huvudet, det gör bara felsökningen svårare för dig själv.

Gör ett komptest när felet påträffas och ett när den är kall.
Mät även om tändspolarna när felet påträffas och när motorn är kall.
Mät upp statorspolen när felet påträffas och mät när motorn är kall.

När du gjort detta, återkom då med de värden du fick.
Innan dess är det svårt för någon att hjälpa dig annat än med kvalificerade gissningar..