IQ 600R -> 800? vilka delar?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Vart lite nyfiken på hur stort ingrepp det är att bygga om en IQ 600R till 800.
Vilka delar behövs?
Samt finns det några original delar som passar bolt on? så det går att köpa på sig lite eftersom man hittar delar till bra pris.

Såg bikeman hade ett kitt för $2,195.00, men då skulle man skicka in CRANKCASE, EXHAUST VALVES AND STOCK PIPE. Sen vad jag läst på dootalk och något mer forum var dom rätt besvikna på kvaliten på sakerna.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
800an bygger man princip bara på original delar. Observera att du måste ha 70mm slag 600R motorn för att kunna bygga 800an...
Blocket blir det en del jobb på har för mig att det måste planas då stakarna är lite kortare på 600an. Spridarhålet i cylindern måste pluggas.

Men cylinder, topp och kolvar är väll en bra början att köpa. Cylinder brukar ligga på ca 500dollars.
Räkna att det kostar ca 10000-15000kr beroende på hur mycket du kan göra själv.. och vilka fynd du lyckas göra.

Men om valet är gamla 800ves motorn och du redan sitter med 600R motorn så skulle jag inte tveka att bygga 800an med förgasare så levererar den utlovad effekt också! Ny 800an är ju som gjord för chassiet vilket verkligen inte gamla 800an är...

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Inte enklare att ta en äldre 800 ves motor från nån edge och bara bulta in? plus minus noll affär.... fast mer att åka med :D

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kan du förklara mer vad du menar med detta?
Du måste kapa i chassit då pumpen sitter väldigt klumpigt på MAG-sidan, varierar dock hur som man kapar beroende på hur seriöst man gör det (hur högt man placerar motorn). Nya 800an har samma lilla pump som 600an så där är det inte alls samma ingrepp som krävs... Sen är det mycket småpill i övrigt men pumpen är väl den största boven...

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
om man skulle fått tag på en 800 ves motor från årsmod 04? (inte kung på polaris men men) vad ska man använda sig med för pipa? finns de pipor från crosskotrar tex iqar som gått pro mod för några år sen som kanske skulle ha passat?
såg bamsegrill har ju bultat in en 800 snurra...kapat ur chassiet vid primären sen svetsa lite..vad e de som skiljer där mot en 600?
pumpen från en 600rr funkar den till en 800 ves vet ej vad för årsmodeller man snackar om...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Problemet när man sätter i den gamla 800 motorn 01-05 så är det på mag sidan som det blir trångt och man måste kapa ur rätt mycket i chassit och bygga om där.
På gamla 800 motorn är vattenpumpen väldigt klumpig den sitter inte som på 600 och nya 800an direkt på motor blocket utan den sticker framåt vid magnapullen.

Ang pipor så kan man köpa färdiga crankshop. eller så får man anpassa själv. Att köpa ett par gamla pro 800 pipor är nog ingen höjdare då den motorn sitter 50mm högre än 440 motorn. Fördelen med +50mm är att man inte behöver kapa något? eller väldigt lite enkelt och snabbt. Men man mister ju iqr chassiet egenskaper då anser jag. Sen får man gör om pyramiden och lite annat om man gör så.
Behövs inte om man sätter den lågt då behöver man endast montera vesarna efter att motorn är på plats.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Lät ju inte som ett jätte problem...
Säger inte att det är något jätte problem, även om man givetvis bör ha utfört jobbet själv för att verkligen veta vad som krävs... För gör man det ordentligt så är det ändå hyfsat med jobb... Så just att säga Bolt on är att rätt kraftigt underskatta jobbet som krävs för ett riktigt bygge... Och det är fortfarande betydligt mer jämfört med nya 800an... Men jag tänker ju inte avråda folk från att göra det för det är ju mer prisvärt, jag själv har ju t.ex byggt på gamla 800an...

F.ö så måste jag dra en allmän fundering: Uttrycket "VES 800" är det bara nått som rotat sig hos oss åkare eller vart kommer det ifrån? Jag menar nya 800an är ju lika mycket "VES" den som gamla 800an :rolleyes: Är det att generationen före saknade det och sedan har uttrycket bara hängt kvar? Aja folk förstår ju vad man menar så vafan...

C

CROA

Bör även tilläggas att 600R motorn inte heller går bolt on i ett 440/600RR chassi om man väljer att bygga en 800 baserat på den motorn.