Iq 600 rr templampa

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hej. Jag har nyss plockat ihop min nyrenoverade RR, allt borde vara som det skall men det är det ej. Har hållit på luftat igår, lyftade upp den 50cm i framänden fyllde i vätska starta och luftade den.

Sedan idag så provade jag lufta lite till, och till min förvåning ser jag att den förbannade templampan lyser konstant ! Den lyste säkert från första början men såg det först idag.

Kan tillägga att renovering var i förebyggande syfte, allt var ok förra säsongen ! Alla sladdar är fast osv, även tänplattan är ställt som den var före.

Var börjar jag söka ?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Fungerar alla dina lampor, handtagsvärmare osv?

Min tempmätare började en gång lysa på höga varv när baklampan var borta.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hel halv funkar samt hand/tum värmare. Handvärmarna är förövrigt nya "RSI" Baklampan kollade jag ej på för jag hade fullt upp med luftandet. Enda som är sönder är bakgrundsbelysning till rpm mätare.

Jag har en ny tempgivare liggandes, men vill gärna vara på säkra sidan att det skulle vara den innan jag byter.

Jag tror även den har retarderat tändingen, för jag tycker den gick lite skumt när jag drog lite på gasen 5000-6000 rpm. Brölaktigt läte.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Konstaterade ikväll att enklast för mig är väl att plugga i nya givaren, lägg den i en kopp med kylarvätska och jorda den till motorn med en sladd. Ifall den behöv ligga metall mot metall ?

Och tack för all tips hittills, uppdaterar imorgon hur det har gått.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Update ! Och lampjäveln lyser fortfarande.
1:plugga i ny temp sensor och lag den mot cylindern = Templampa lyser.
2: Tog lös TPS sladd = Templampa lyser oberoende
3: Tog lös knacksensor sladd = Templampa lyser oberoende
4:Testat med handvärmare high low, lampa high low bromsljus etc = Templampa fortfarande på
5: Haft ur sladden till mätartavla samt juckat på med dom andra sladdarna = Templampa lyser

Vad göra nu, riva hela skotern igen ? Kabelbrott tvivlar jag på, samt att någon kabel är sönderskavd. Tror inte det finn en iq i norden med så mycket buntband, och skyddade sladdar å slangar som min.
 

ExiterII

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Gävle/Särna
Min hade gått av i snabbkontakten.. höljet på på kabeln höll ihop de.. megga kabeln mellan kontakten till styrboxen o kontakten som man ansluter tempgivaren..
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jo det blir nog att riva ner en del igen, föggar etc så man kommer åt. Tack igen för tips.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Rev och ohm mätte idag. Bilden jag länkar är kontaktdoasan (Kabelstammen)

Brun kabel från tempgivare till databox = ok
Den svarta får jag inget liv i ! Jag kom fram till att det är NR 5 eller 7 som måsta vara den..

 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ok tack för svar. Då vet jag iallfall med 100% säkerhet vilka som sitter var i kontaktdosan. Det är lite svårt att se med endast luftburk borttagen! Skall kontrollmäta den svarta imorgon igen. Blir att dra ur sladden ur kontaktgummit nära givaren och inspektera.