IQ 600 RR - Lysande templampa, skoter går skit men motor ej varm, tempgivarfel?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hej! Någon som haft problem med vattentemgivaren på IQ 600 RR? någon gång? Var ut på en bra sväng idag, och när man nästan var hemma började skotern gå skit och templampan tändes, trodde ju givetvis att skotern var het, men när ja började kolla var kylaren bara ljummen och motorn var det inga problem att ta på heller med händerna och inget onormalt tryck eller liknande i expantionskärlet.. så med andra ord var skotern inte varm, men fick höra att dessa maskiner går i nån form av safemode när dom blir varm och templampan tänds.

Så min tanke är ifall tempgivaren pajat så han tror skotern är het och på så vis ställer han om tändningen/går i typ safemode och därav går skit? Någon som varit med om detta eller kan rätta min teori?
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Trasig givare troligen, skaffa ett motstånd på 1kohm och ha med som reserv. Det är det optimala värdet tempgivaren ger.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu kan jag tillägga med 110% säkerhet att det INTE är varmgång, drog igång han nu efter att ha stått i två timmar och templampan lyser fortfarande.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Och till en som är något opåläst på elektronik, 1kohm är 1000ohm? Kanske inte har någon betydelse, men vill dubbelkolla.

Tänkte isåfall koppla in ett motstånd på kablarna till temgivaren och se ifall skotern går bra innan man köper en ny givare, för det kan ju bli dyrt att köpa delar hit och dit och köra uteslutningsmetoden när man felsöker =)
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
kan även vara kabelbrott som jag hade på min rr ... fick brott före kontakten så jag bytte givare men gick som skit ändå :p men efter de så hade jag ju 1 extra givare som alltid följde med i fickan :p
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Även jag hade kabelbrott på tempgivare, kablaget hade inga veck eller skador. Men likväl förbannat var den av ca 8cm från cdi boxen..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Det var tempgivaren, beställde en ny från våran nya lokala polaris åf och fick den samt monterade idag och skotern går som en pärla igen och lampan lyser inte =)