Iq 600 HO Cfi -07 Skurit / nypt

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hejsan. Köpte en Cfi för att jag ville slippa sånt här.
Startade skotern och körde rätt lugnt, kom bara ca 1 km innan den började böööa så jag släppte och bromsade. Motorn var då stum.

Kylvätsketempen var +52 då den nöp
Olja fanns det.
Vänster stift något ljusare än normalt. Båda stiften hade dock avlagringar.
Gått bra annars, bluddrat några gånger bara.
Då den kallnat gick den runt.
Ingen komp på vänster cylinder

Någon som vet var jag ska börja leta? Känns invecklat med insprutning..
Sparar den några uppgifter, typ vilken blandning den fick senast?
Vad kan Polaris se om jag lämnar in den?

Befinner mig 16 mil hemifrån i svärföräldrarnas stuga (utan verktyg) och dricker öl så jag har inte rivit den ännu.
Varför gör den såhär mot mig?
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
jo på veven.. vilken cylinder är det den är vitare på ?... är det variator sidan kan du ju sprejja startgas bakom variatorn och se om varven höjs
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vänstersidan, alltså variatorsidan. Den går inte på den cylindern nu eftersom jag saknar komp.
Det käns som att det inte är så bra att starta skotern faktiskt.
Hoppas vevaxeln har klarat sig..

edit: Heter motorn Liberty? Finns det isåfall flera varianter av den?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Kom på att jag har sprängt två remmar med den, har för mig att jag har läst att den packboxen kan gå då. Iaf på Rotax 800..
Ska börja riva imorgon så får vi se.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vet fortfarande inte varför. Veven är numera kollad och rak. Nästa vecka ska skotern ihop. Något speciellt man ska tänka på? T.ex hur luftar man oljepumpen?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har inte den där modellen haft för snålt ställd oljepump original ? Men då borde den ha skurit på båda antar jag.. Men tjuvluft via insugsgummin eller vexalelstefa kan det ju vara, men kolven ser för lite spikad ut på toppen för det :S Något tjall med spridare ? Är inte 100% insatt i cfi modellerna.. Smorde du ett tunt lager vaselin/2-t olja på ytan av dom nya packpoxarna som glider mot veven vid ihopmontering ? Hoppas den inte gör detta mot dig igen.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Gott om olja i vevhuset i alla fall.
Insugsgummina såg bra ut. Har inte satt ihop den ännu, det blir Fredag och Lördag. Tack för tipset !
Något mer?
 

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
Finns servicemedelade på denna modell, felsynkat spjällhus och feljusterad oljepump bla. Kan ju dock vara rätt eller åtgärdat på din maskin, men värt att kolla upp. Kolla även att TPS:en står rätt, kolla så du har rätt bränsletryck med
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Bara en liten rättning... om en packbox på veven är deffekt så får man inte mindre komp! Kompet byggs ju upp ovanför dem högsta kanalerna i cylindern.....
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Bara en liten rättning... om en packbox på veven är deffekt så får man inte mindre komp! Kompet byggs ju upp ovanför dem högsta kanalerna i cylindern.....
Vem rättar du?

Finns servicemedelade på denna modell, felsynkat spjällhus och feljusterad oljepump bla. Kan ju dock vara rätt eller åtgärdat på din maskin, men värt att kolla upp. Kolla även att TPS:en står rätt, kolla så du har rätt bränsletryck med
Jag hade in den för att fixa några uppdateringar, dock inte någon av dessa. Allt annat var gjort på den.
Hur kollar man bränsletrycket?