IQ 600 ho bestyckning?

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Vet någon vad det ska sitta för munstycken på min maskin, den börjar "fyrtakta" när man krypkör. Har hört att dom kan få lite väl mycke bränsle.

Jacob
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Gå in på Motorhuset östersund... ner till vänster står LÄNKAR och där hittar du sprängskisser Klicka där...
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Gå in på Motorhuset östersund... ner till vänster står LÄNKAR och där hittar du sprängskisser Klicka där...
observera att sprängskisserna är ju standard munstycken och polaris brukar oftast få lite för mkt bensin med standard men det är ju individuellt var du kör.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
observera att sprängskisserna är ju standard munstycken och polaris brukar oftast få lite för mkt bensin med standard men det är ju individuellt var du kör.
Vad har du på din maskin? är väll samma motor i min som i rr:en?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Vad har du på din maskin? är väll samma motor i min som i rr:en?
borde ju vara det jag kör mest skoter ca 3,5mil från skellefteå å där har jag 420, 145, 35 om jag inte minns fel. sitter 450 i högfartsmunstycke standard och det är för stort.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Enligt sprängskisserna så sitter 420, 145, 50 (visst är det det minsta munstycket som är lågfart). Som det är nu så måste jag nästan hålla full gas för att få igång den när den är varm och har kört lungt innan jag stängde av den. Någon som har samma motor och vet vad man bör ha för munstycken?, kör mest kring luleå.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Enligt sprängskisserna så sitter 420, 145, 50 (visst är det det minsta munstycket som är lågfart). Som det är nu så måste jag nästan hålla full gas för att få igång den när den är varm och har kört lungt innan jag stängde av den. Någon som har samma motor och vet vad man bör ha för munstycken?, kör mest kring luleå.
ta reda på bestyckningstabell till din modell (ska följa med vid köp av skotern) läs av den ordentligt.. och bestycka sedan efter dina körförhållanden. Börja inte och chansa hit och dit som många gör
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Enligt sprängskisserna så sitter 420, 145, 50 (visst är det det minsta munstycket som är lågfart). Som det är nu så måste jag nästan hålla full gas för att få igång den när den är varm och har kört lungt innan jag stängde av den. Någon som har samma motor och vet vad man bör ha för munstycken?, kör mest kring luleå.
Ja detta är standard munstyckena. Och att man måste ha fullgas när man varmstartar är allmänt känt på dessa motorer utan cleanfire insprutning.

Du har även luftskruvar i form av vita plast-rattar som även justerar bränsletillförseln lite vid tomgång och viss del lågfart. Jag fick min motor att gå bäst genom att vrida tillbaks dessa rattar en aning och sen prova. Har inget bekymmer med fyrtakt längre.
Däremot kom jag inte undan varmstartsproblemet.

I övrigt har jag bytt h-munstycket från 420 till 400 och lågfarten till 45.
Kör mestadels på havsnivå. Funkar bra med den bestyckningen och stiften visar fin ljusbrun färg ner motl -15 grader i alla fall.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Ja detta är standard munstyckena. Och att man måste ha fullgas när man varmstartar är allmänt känt på dessa motorer utan cleanfire insprutning.

Du har även luftskruvar i form av vita plast-rattar som även justerar bränsletillförseln lite vid tomgång och viss del lågfart. Jag fick min motor att gå bäst genom att vrida tillbaks dessa rattar en aning och sen prova. Har inget bekymmer med fyrtakt längre.
Däremot kom jag inte undan varmstartsproblemet.

I övrigt har jag bytt h-munstycket från 420 till 400 och lågfarten till 45.
Kör mestadels på havsnivå. Funkar bra med den bestyckningen och stiften visar fin ljusbrun färg ner motl -15 grader i alla fall.
Så man kommer inte undan varmstarts problemet fast man bestyckar ner (för min verkar som att problemet är att den går för fett)? Ska försöka kolla om det sitter orginal munstycken i min nu i helgen!
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Har sett nu att den drar ju f*n lika mycket olja som bensin nästan, någon som har koll på vars man kan ställa oljeflödet?:hmmmm:
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Tänk på att det är en väldigt liten oljetank i RR så man kan tycka att det går kort tid mellan påfyllningarna.

Oljepumpens linjeras vid noll läget med en markering på armen och pumphuset.
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Tänk på att det är en väldigt liten oljetank i RR så man kan tycka att det går kort tid mellan påfyllningarna.

Oljepumpens linjeras vid noll läget med en markering på armen och pumphuset.
Jag har en iq 600 ho, men det kanske är samma oljetank?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Aha, åhå, läste lite dåligt sorry. Vet ej vilken tank som sitter i HO'n.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kolla så inte din förgasarwire har skadats i motorrummet. En polare till mig fick
sin vajer kläckt på grund av anliggning mot pipan. Den smälte i förgreningen
med följden att oljevajern hängde sig i fullt öppnat läge. Drog kopiöst med
olja. Ska visst vara ett problem på din årsmodell.
/Jörgen
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Kolla så inte din förgasarwire har skadats i motorrummet. En polare till mig fick
sin vajer kläckt på grund av anliggning mot pipan. Den smälte i förgreningen
med följden att oljevajern hängde sig i fullt öppnat läge. Drog kopiöst med
olja. Ska visst vara ett problem på din årsmodell.
/Jörgen
Ska kika på det när jag får in den i garaget!
 

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Ska sätta dit 390 och 40 nu, är det någon som vet om det blir bra eller blir det för snålt?
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Jag har 400 , 45 samt bytt luft från 0,6 till 1,0.
Och kör med SLP singelpipa.
Funkar fint !

/Robert