iq 440 med pro x2 600 motor varvar inte mer än 6000-6500

sebbe_sxr 700

Välkänd medlem
9 dec 2012
170
0
6
Har en pro x2 600 -04 motor i iq 440 chassiet. Den går som den ska. När man ger full gas så vi 6000-6500 så bara tvärt där så motar den/ blödrar lite så sjunker varvet till 6000 och ökar lite sen blödrar den till och sjunker till 6000 igen. Vad är det för FEL??! Huvudmunstycket är 400 den kan inte få för mycket bränsle. Luft/bränsle skruven 1 1/2 varv ut. HJÄLP MEJ!!
 

sebbe_sxr 700

Välkänd medlem
9 dec 2012
170
0
6
Tikka mildsound burk sitter monterad. 58g vikter 165/310 fjäder. Sekundären vet jag inte men rapp och allt till just 6000/6500
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Provat med annan slutburk (orginal) ??
Kollat färg på stiften efter legat på fullt ett tag??
Kör du med luftburk eller öppna filter??
 

sebbe_sxr 700

Välkänd medlem
9 dec 2012
170
0
6
Provat med original burk. Sitter luftburk på den. Gjort rent förgasarna. Stiften är mellan bruna
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Varvar han riktigt om du ej belastar den ? Stryper den sig eller slutar den bara att varva ?

Om den varvar som vanligt utan belastning , avgasportar är hela å membranet sluter tätt , orginal burk på och motorn går rent och problemet bara kommer vid belastning när du kör?
Då får du kolla bussningarna i primärvariatorn , hade likande fel på en skoter jag hade förut och då var det den stora bussningen som slitits ut helt och hållet , så när jag körde skotern så varvade den endast 6-7000varv hur jag än gjorde .då det blev en brytning i yttre variatorskivan när remmen växlade upp då bröt den fast skivan på själva axeln med varvtalsförlust som följd
 
Last edited:

sebbe_sxr 700

Välkänd medlem
9 dec 2012
170
0
6
Har pallat upp den och varvar inge mer då. När ja kommer till 6500 så börjaren fyrtakta lite och orkar in mer.
 

sebbe_sxr 700

Välkänd medlem
9 dec 2012
170
0
6
Tog isär och kollade redventilerna och på ena cylinder var membranen dåliga/låg inte emot så dom hållde tätt. Kan de vara felet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det är inte så noga med helt tätslutande reeds ,1mm öppen är ok och ger bara marginella förluster. vänd dem o skruva fast igen om de bara är uppimot 1mm otät. Även helt nya reeds kan glipa en aning.

Däremot sluta reeds som inte har spänst kvar ger lite sämmre skutvarv men så sluta så de bara ger 6000v är omöjligt.

Som sagt statorn är misstänkt.
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Jag hade tappat alla 8 yttre hörn på reedsen när jag körde i somras med min iq 440/600. Den gick ändå klockrent.
 

sebbe_sxr 700

Välkänd medlem
9 dec 2012
170
0
6
Köpte nu under sommaren så har inte kört den så mycket. Provat lite på gräs bara. Men är mycket pigg och rapp upp till just 6500. Satt och läste lite här på forumet och märkte många som har haft liknande problem så hängde upp den bak för skojs skull och varvade och den varva bara 6500 sen börjar den fyrtakta/mota. Mätkte även att dömansgreppet inte funka när jag drog ur det. Kanske el fel?
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
De känns som de kan vara nå elfel!, kan vara så att vatten temp givaren är trasig så den ger utslag fasten skotern ej går varm å då går motorn i felsäkert läge (Limp mode) så den ej varvar fullt ! , du kan åxå kolla över tändkablar å tändstift så dom är i ok skick !

eller så kan de vara så att den går skit pga gammalt bränsle , fel oktanhalt eller att de va för varmt ute ! men de känns mer långsökt tycker jag !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Om du nu köper nya reeds så köp lösa boyesenblad från USA /ebay för dem är billigast och väldigt bra. men som sagt det är inga fel på dina reeds! jag tappade ett helt blad och ett annat gick av på mitten men manskinen gick nästan fulla varv ändå fast men sur tomgång. Dåliga reeds brukar i färsta hand ge sur haltande tomgång.

Felet låter exakt som när jag sökte fel på en IQ600 som man sopat i en 800a i. Den gick bra upp till ca 6500v för att sedan bara sluta varva. Det var en kontakt som hade glömts att stoppa ihop som har med dödare att göra.

Så elfel lär det vara och statorn är mycket misstänkt men kolla alla kontakter också. Dödarna kan du tjuvkoppla bort för att utesluta själva kontakten.

Men mät upp statorn