IQ 440 - inte lika rapp som vanligt?

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Edit på inlägget efter att jag var ut och kollade igen:
Var ut en vända med IQ:n (-07:a). Men upplevde den inte lika rapp som vanligt.
Den gick dåligt under 3000, sen gick den helt ok upp till 6000, efter det var det mer eller mindre stopp.
Varvar inte mer än 6500 :(
Skotern har f.ö. stått ute en vecka om det spelar någon roll.
Bara börja felsöka. Vad ska man börja kolla?
Vad kan det vara som är fel?
 
Last edited:

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Garanterat avgasventilerna..
rengör dom så ska du se på fan.. =)
Det är inte bra att ha skotern ståendes på annan ort.
Man vill ju bara köra när man är där...

Tänkte försöka fixa det nästa helg.
Men undrar lite hur lång tid det tar, för en som aldrig gjort det tidigare?
Hur många timmar?
Är det några "förbrukningsdelar" jag bör se till att ha hemma, som jag kan tänkas behöva byta i samma veva?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
4 skruvar per cylinder.. ta lös torka rent stoppa tillbaka.. köp nya avgaspackningar och rengöringsmedel typ bräkleen eller något liknande så löser sig det..

annars kan du doppa dem i ren bensin och skrubba av dem med en diskborste..

viktigt att notera är att det enbart går att stoppa tillbaka avgasventilen på ett sätt så var noga när du drar upp dem att veta vilken sida som de var på så att du inte vänder på dem och stoppar tillbaka dem.. annars så kan det gå åt helvete om de är fel väg :)
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Använd svinto (stålull) det fungerar utmärkt!! Sedan tvättar du av dem med bromsrengöring och trasa, sen är det bara att montera (rätt)..
Den fasade kanten nedåt!
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Tackar. Då vet jag vad som ska göras iaf, fredagskvällen räddad.
Ska man vara riktigt safe, får man väl ta en i taget.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
4 skruvar per cylinder..
Då jag vill ha allt klart för mig innan jag ska skruva imorgon... så fortsätter jag att fråga, även om det är lite övertydligt kanske...



Måste man skruva bort 31 och sen 25, och slutligen 22?
Då blir det ju 10 skruvar ;)

Eller kan man endast ta bort 22?

Kommer bli att stå ute och mecka, så vill ha bort minsta möjliga antal delar...
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Då tar du bort dom två av skruvarna (31) dom dom sitter till höger och vänster.
Då lossnar hela ventilen.
 
C

CROA

Det syns tydligt vilka 2 det där du ska lossa i och med att det bara finns 2st som går in i cylindern, de 2 horisontella bultarna.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Gick bra att rengöra ventilerna. Tackar för hjälpen med det.
Och resultatet blev att den vart mer eller mindre lika rapp som vanligt, under 6500.
Men den orkar fortfarande inte riktigt varva 7000-9000...
Dock gick den iaf upp till 7000. 7500 när jag lyfte upp skotern och lät mattan hänga fritt.

Men det är som att den inte orkar mer än det.

Något annat som jag kan kolla?