IQ 440 -05 spikar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jodå..motorn går då som den ska.ska bestycka ner den något imorn..en eller två enheter blir nog optimalt..
sen måste ja lösa de med variatorn.den vill inte varva ut riktigt...varvar bara 7500varv.men ska testa med 440drevningen innan ja börjar med variatorerna då förra ägarn på variatorn har kört med pipor och 440 drevning...

har inte kört allt för långt.kanske 1-2mil totalt då de inte är så mkt snö.men ska ut på söndag en längre tur så får man se..
har inte vart med om nå värre problem....enda är de här med att den inte varvar ur riktigt.

jag har 440variatorn.men med annan fjäder och vikter.vet dock inte vad de är för grejer..har inte haft intresset för att kolla vad de är.men efter drevbytet så ser ja ju om de blir bättre.isf får ja ta å vikta om kanske..
elsystemet är 440ins. har dubbla SLP rör på den.men ska inte vara några problem att köra med 440pipan heller..men rekommenderar dig iaf att sätta en RR pipa..440pipan stryper några hk:)..

har själv aldrig testa Atacc men de sägs att de funkar klockrent:).
 

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Nice. Vad har du för tillslagsvarv nudå ?

Men det betyder alltså att det enda man behöver handla är cylindrar, kolvar och gasare. Sen måste man kunna använda det mesta från 440:n.

Finns det nå cylindrar att få tag på och vad kan man räkna med för pris på dom ?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min ligger på 5000..tkr de är ganska lagomt:)

cylindrar-Avgasportar-kolvar-gasare.. men hade nog satt dubbelrör eller enkelrör från en RR..440pipan är inte optimal...

finns ett par cylindrar nu på blocket...
de är så olika.en ny cylinder från usa kostar kring 3500 + moms..kommer ligga på typ 4200 när de klart om man har tur..och en beggad cylinder utan ventiler betalar ja då inte över 2500kr för iaf..

de som är fint är att du kan ju sälja alla dina 440 delar sen och få tebax en del pengar
jag gick i princip +-0 på motorn.bara piporna som har kostat för mig...
 

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Okej.

Sitter och letar efter delar från USA nu men har inte hittat nåt bra än. Ska dit i februari så då kanske man kan göra nåt klipp.

Vad är det för cylindrar jag ska ha ? Passar alla Polaris 600cc VES från 01-> eller ?
Är det någon skillnad på cylindrar från en HO ?

Läste om nån som hade problem att få dit luftburken eller hur det nu va när han hade byggt om. Och den behöver jag ju ha dit om man ska köra med Atacc.

PMa gärna pris på din polares gasare.

Finns en komplett 440/600 motor på blocket för 12500:- annars som jag är lite sugen på. Men på den lär det bytas vevlager. Har sökt pris på det men inte hittat.
Nu ska väl inte två vevlager kunna kosta så jäkla mycket heller men man vet aldrig med Polaris :) Fan en rem går ju på nästan 3 papp.

Blir väl kanske 440 pipan till och börja med, kostar ju en slant att köpa en singelpipa.

Tack för hjälpen förresten ! Grymt bra att bolla lite med nån som har lite kött på benen så slipper man prova sig fram mer än nödvändigt.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Okej.

Sitter och letar efter delar från USA nu men har inte hittat nåt bra än. Ska dit i februari så då kanske man kan göra nåt klipp.

Vad är det för cylindrar jag ska ha ? Passar alla Polaris 600cc VES från 01-> eller ?
Är det någon skillnad på cylindrar från en HO ?

Läste om nån som hade problem att få dit luftburken eller hur det nu va när han hade byggt om. Och den behöver jag ju ha dit om man ska köra med Atacc.

PMa gärna pris på din polares gasare.

Finns en komplett 440/600 motor på blocket för 12500:- annars som jag är lite sugen på. Men på den lär det bytas vevlager. Har sökt pris på det men inte hittat.
Nu ska väl inte två vevlager kunna kosta så jäkla mycket heller men man vet aldrig med Polaris :) Fan en rem går ju på nästan 3 papp.

Blir väl kanske 440 pipan till och börja med, kostar ju en slant att köpa en singelpipa.

Tack för hjälpen förresten ! Grymt bra att bolla lite med nån som har lite kött på benen så slipper man prova sig fram mer än nödvändigt.
Hör med bamsegrill här på forumet om den motorn,de är han som äger den :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Okej.
Finns en komplett 440/600 motor på blocket för 12500:- annars som jag är lite sugen på. Men på den lär det bytas vevlager. Har sökt pris på det men inte hittat.
Nu ska väl inte två vevlager kunna kosta så jäkla mycket heller men man vet aldrig med Polaris :) Fan en rem går ju på nästan 3 papp.
Jag som har byggt den motorn :) , är din vev till nuvarande 440 ok så kan du köra på den, för motorn är byggd på 440 veven. Sen sitter det 600 tändssystem på den så man slipper den aggressiva tändkurvan från 440 motor = driftsäkert.
 

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Jag som har byggt den motorn :) , är din vev till nuvarande 440 ok så kan du köra på den, för motorn är byggd på 440 veven. Sen sitter det 600 tändssystem på den så man slipper den aggressiva tändkurvan från 440 motor = driftsäkert.
Hehe okej då var det kanske dig jag mailat med :)

På vilket sätt är pipan moddad ?

Jo klart jag kan göra så men kanske lättare att sälja min motor komplett och bara byta vevlager på den ist. Annars om man ska byta hela veven så känns det ju som att man kan passa på byta ramlager på en gång också och då är det samma visa ändå :)
Gillar inte att använda gamla lager. Blir bara med jobb i slutändan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Hehe okej då var det kanske dig jag mailat med :)

På vilket sätt är pipan moddad ?

Jo klart jag kan göra så men kanske lättare att sälja min motor komplett och bara byta vevlager på den ist. Annars om man ska byta hela veven så känns det ju som att man kan passa på byta ramlager på en gång också och då är det samma visa ändå :)
Gillar inte att använda gamla lager. Blir bara med jobb i slutändan.
Inte jag som äger/brukat motorn utan det är bamsegrill/alex. Det som är gjort på pipan är större stinger. Ja det beror ju mycket på skicket på din nuvarande vev. Men har den inte gått något mycket så hade jag tagit den. Och sålt 440in i delar, tror nästan att det är lättare att få iväg den då också. Fast det är klart en helrenovering med ramlagersbyte och så är ju så klart det bästa.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Okej.

Sitter och letar efter delar från USA nu men har inte hittat nåt bra än. Ska dit i februari så då kanske man kan göra nåt klipp.

Vad är det för cylindrar jag ska ha ? Passar alla Polaris 600cc VES från 01-> eller ?
Är det någon skillnad på cylindrar från en HO ?

Läste om nån som hade problem att få dit luftburken eller hur det nu va när han hade byggt om. Och den behöver jag ju ha dit om man ska köra med Atacc.

PMa gärna pris på din polares gasare.

Finns en komplett 440/600 motor på blocket för 12500:- annars som jag är lite sugen på. Men på den lär det bytas vevlager. Har sökt pris på det men inte hittat.
Nu ska väl inte två vevlager kunna kosta så jäkla mycket heller men man vet aldrig med Polaris :) Fan en rem går ju på nästan 3 papp.

Blir väl kanske 440 pipan till och börja med, kostar ju en slant att köpa en singelpipa.

Tack för hjälpen förresten ! Grymt bra att bolla lite med nån som har lite kött på benen så slipper man prova sig fram mer än nödvändigt.

har ingen aning om dom cyllarna passar..tänker du på 600cyllarna som sitter i fusion så tror ja de blir lite mod på dom då de är clearfire injection på den motorn.vilket skiljer en del..
mjaa luftburken har inget med cyllarna å göra..kör du med 440blocket och reeds och gummin..sen smackar du på ett par 40 förgasare (går precis på gummina.sitter som gjutet=) så måste du bara tabort dom där gummina eller modda dom då dom inte passar på gasarna..annars är de inga problem att köra med burken.min åker typ lättare dit än den gjorde med 440motorn=)..

nee men att de är ju i princips samma motor du kör med..tror inte storleket på cylindrarna skilljer spec mkt heller..har inte för mig de iaf..tror dom är lika stora utvändigt..
enda som blir lite större är förgasarna men de passar..

jag hade nog kört på din gamla vev om jag var du..om den är fräsch alltså.för om ja inte kommer ihåg de fel så är de inte överdrivet kul/ billigt att byta dom där lagrena...visst nytt är nytt.men gammalt är inte dåligt:).

kan även tillägga nu att jag bestyckade ner maskinen idag något.både lågfart å mainjet..nu går den som satan:becky:

om du nu ska smacka på 600cyllar och även satsa på atacc så hade jag vart dig hade ja nog inhandlat ett par dubbelrör..inte lika burkit ljud som singelröret med slutburk..sen ser de fett ut;)



edit: oj glömde svara på en fråga.... du ska ha en standard cylinder från en polaris 600motor..med VES. sen om HO passar vet ja inte.borde göra de om de är ffrån en förgasarmotor.
 

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Hallå, som han säger asker så är det mig du mailat med, men motorn byggdes hos asker förra sommaren :)
Ok:)

Jag funderar fortfarande på det. Har precis beställt en resa till USA också så ska kika över ekonomin lite.

Ska åka hem till Sverige imorgon och då kommer en kille som ska kolla på min gamla MXZ och köper han den så ser det genast lite bättre ut :)