Iq 440 05 boggie

__BA__

Aktiv medlem
28 jan 2008
62
0
6
Dalarna
Hej .
Jag undrar hur jag ska göra för att få min iq mer lätt styrd?
Den är sjukt trögstyrd och jag undrar om det bara är att släppa ner främre boggien ett snäpp? Och är det en svår åtgärd?
 

__BA__

Aktiv medlem
28 jan 2008
62
0
6
Dalarna
Styrspindlarna ser lite kortade ut dock inte mkt
I främre kanten på boggien finns det ju 3 infästningar, du menar att jag ska prova i det understa?
 

__BA__

Aktiv medlem
28 jan 2008
62
0
6
Dalarna
Boggien var fäst i hålet längst ner fram i boggien.
Men det finns två infästningar i boggien för främre dämparen, nu satt den i det bakre fästet,
Borde väl bli bättre om man tar det främre så dämparen står mer lodrätt?

Bak i saxen är allt inställt på short. Ska det vara så?

Finns det nåt mer man kan prova med?

Mvh Björn
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Frågan är om det går göra så jätte mycket mer i boggien. Går iockförsig att borra ett hål ca 25mm högre upp på bakre fästet.
Annars hur mycket är dina spindlar nerkortade? Jag har ett par som är 2 tum kortare om detta kan hjälpa.
 

__BA__

Aktiv medlem
28 jan 2008
62
0
6
Dalarna
Jag ska kolla närmare på det när jag kommer hem igen. Men det hjälper inte att ställa den främre dämparen mer lodrätt då? Tycker även boggien har så mkt häng men det är tydligen normalt?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
uppar lite här! nån måste väl vara lite införstådd i justeringarna i iq´n? hur får man mindre skidtryck samt får skotern att lyfta skidorna?
vet att det skiljer lite mellan 05- till -06 med paralellstagen mellan bakre dämparen.
 

__BA__

Aktiv medlem
28 jan 2008
62
0
6
Dalarna
det går inteatt flytta om saxen i boggien sför att få mindre skidtryck? bak står det long medium och short, vad ska man ha på där?