intressekoll mesh huvar

är mesh huvar intressanta

  • ja

    Röster: 28 52,8%
  • kanske

    Röster: 8 15,1%
  • nej

    Röster: 17 32,1%

  • Totalt antal som röstat
    53

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
tjenare ser nu att det verkar bli mer och mer populärt med mesh huvar men kan inte förstå varför man ska frångå så mycket från skoterns orginal utseende .....

då jag och en polare råkar ligga på en massa formar till olika skotrar tänkte vi om det skulle vara intressant att få en mesh huv så lika original huv som möjligt

DVS... ett glasfiber skelett från en exact avgjutning av en original huv med lysbula samt mätarbula kvar då klätt i mesh tyg

ska posta lite bilder senare kommer att göra till iq rmk om en liten stund

de skotrar som jag nu har formar till är
artic cat

F5,6,7 samt snow pro 440 med scoop
snow pro 440 -04 med scoop
CROSSFIRE
THUNDER CAT 99-01 standad utförande

lynx

G-TYPE både med och utan lysbula
OCH 01-04 både med och utan lysbula

polaris

AGRESSIVE
EDGE-PROX
INDY
GEN 2
gen 2 special (med prox lysbula)
IQ 440-600 RR
iq rmk om en liten stund

skidoo

mxz 96-
mxz 00-racing utan lysbula
xp 08

yamaha

srx standard igenlagd lysbula
sx/sxr racing utan lysbula
 
Last edited:

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
visst priset styr en hel del
men nu undrade jag bara om det finns ett intresse av att få mesh huvar som ser ut som standard i formerna samt att kunna behålla alla mätare och lyse kanske formulerade mig lite dåligt dära :eek:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det här är ju en annons om jag inte har helt fel. Visserligen av privatpersoner men definitivt i näringsverksamhet.

Mig veterligen har det hänt förut att en privatperson annonserat i egenskap av näringsverksamhet. Det slutade med att han fick en varning och beslöt att lämna forumet, dock ryckte ledningen upp sig markant efter det så jag kan förstå hans beslut att komma tillbaka.

Så, om vi ska följa praxis från pilotfallet så är det just en varning som skulle ha delats ut i det här fallet. Men det tror jag inte att ni gör utan det blir någon slags halvlam förklaring om att på den tiden existerade inte köp och sälj och så flyttar ni bara på tråden. Konsekvens?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det här är ju en annons om jag inte har helt fel. Visserligen av privatpersoner men definitivt i näringsverksamhet.

Mig veterligen har det hänt förut att en privatperson annonserat i egenskap av näringsverksamhet. Det slutade med att han fick en varning och beslöt att lämna forumet, dock ryckte ledningen upp sig markant efter det så jag kan förstå hans beslut att komma tillbaka.

Så, om vi ska följa praxis från pilotfallet så är det just en varning som skulle ha delats ut i det här fallet. Men det tror jag inte att ni gör utan det blir någon slags halvlam förklaring om att på den tiden existerade inte köp och sälj och så flyttar ni bara på tråden. Konsekvens?
Jag håller inte med dig. Det är skillnad på annons och intressekoll... Om det går ett steg längre, där det faktiskt FINNS en produkt att sälja, eller ett PRIS för en kommande produkt, då är man inne i annonsmaskeraden. Men inte nu, tycker iaf jag.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag håller inte med dig. Det är skillnad på annons och intressekoll... Om det går ett steg längre, där det faktiskt FINNS en produkt att sälja, eller ett PRIS för en kommande produkt, då är man inne i annonsmaskeraden. Men inte nu, tycker iaf jag.
Jo, absolut.
Jag hade faktiskt mina dubier om huruvida det voro lämpligt att posta ovanstående. Detta är ett fall som man kan tolka på just två sätt. Antingen (1) en marknadsanalys eller (2) en förklädd annons. Det är ju förstås godtyckligt åt vilket håll man väljer att tolka trådstarten.
Men orden "de skotrar som det finns i lager till nu är" var de jag reagerade på och fick mig att tolka trådstarten som det sistnämnda.

Pilotfallet var också ett sådant fall. En trådstart som man kunde se på två olika sätt. Antingen (1) en förklädd annons eller (2) en offentlig kontaktförmedling angående lokal. Eftersom att moderatorteamet valde att tolka ett tveksamt fall som en annons så anser jag att praxis borde hållas och även här, i detta fall, tolka ett tveksamt fall som en annons.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jo det är helt klart intresant.

som det ser ut nu så finns det inga mesh-huvar som ser bra ut och det är väl ett av två problem med mesh som jag ser det. (det andra är att vara rädd för att riva sönder dom bland träd)
men jag vet inte riktigt vad man skulle kunna tänka sig att betala för en sån. ca 3000-4000 kr kanske? vet inte om det är lönt att tillverka för dom pengarna. eller?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
jag vet inte om jag skulle vilja ha en mesh huv i helt matreal av just de men säger vi att de hade vart en vanlig huv med uppskärningar för just mesh som sätts dit å de blir bra så skulle jag kunna köpt de men helt klart styr priset skulle aldrig betala 6-7000 men kanske 3000 eller nå sånt och de beroende på utseende med
 

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
editerade mitt inlägg för att inga missförstånd skulle uppstå
var absolut ingen annons utan en ren koll om man ids börja göra sådana (pga arbete och familj)
och om så är fallet hamnar de givetsvis i sälj tråden

en bild på hur jag menar här på en artic cat f huv med scoop


man tar bort allt det svarta sedan sätter man mesh tyg över hålen givetvis tar man bort det mesta som går
ursäkta för mina begåvade paint principer men jag hoppas ni förstår

har tyvär ingen bild på en färdig ännu men kommer snart
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Inte för och vara petig, men jobbar inte du med att gjuta glasfiberhuvar (RP Glasfiber).

Annars bara sammanträffande att du har samma utbud som honom? ;)

Åter till topic;
Tror mer på en mesh huv med alukropp.
Ev, om någon mjukare from av plast erbjöds. Dvs så man inte får att huven spricker o hela alltet rasar samman! :biggrin1:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
887
113
Stora Blåsjön
Svårt att svara om det är intressant när det inte finns ett pris och skulle det finnas så är det en annons?

Sen om det ska vara i glasfiber så tror jag det bara blir en skithuv efter en rullning. Annars känns det bättre att bara modda originalhuven. För vitsen är väll ändå att det ska bli bättre på flera punkter än original?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Svårt att svara om det är intressant när det inte finns ett pris och skulle det finnas så är det en annons?

Sen om det ska vara i glasfiber så tror jag det bara blir en skithuv efter en rullning. Annars känns det bättre att bara modda originalhuven. För vitsen är väll ändå att det ska bli bättre på flera punkter än original?

fast någonstans så kan de vara skönt å slippa kapa i orginal huven och köpa en som man kan ha till slit å släng som är just för att förbättra egenskaper men men annars så tror ja de skulle kunna bli bra de som tidigare oxå sagts å kanske talar emot är hur hållbarheten blir när mqan tar upp sådär mycket ?

kanske går å lösa med förstärkningar på något vis :hmmmm:

och viktigast av allt priset
 

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
Inte för och vara petig, men jobbar inte du med att gjuta glasfiberhuvar (RP Glasfiber).

Annars bara sammanträffande att du har samma utbud som honom? ;)

Åter till topic;
Tror mer på en mesh huv med alukropp.
Ev, om någon mjukare from av plast erbjöds. Dvs så man inte får att huven spricker o hela alltet rasar samman! :biggrin1:

näe jag JOBBAR inte med glasfiber jobbar som snickare på ett byggföretag här i kalix men har tidigare jobbat på bd plast industri där man fått tag på en massa olika skoter huvar genom tiderna varför det är just dem modellerna beror till stor del pga cross skotrar samt egna gammla maskiner
bättre kvadda en glasfiber huv än originalhuven.....:eyebrows:

angående hållbarhet på glasfiber/alu som stomme visst kan glasfiber spricka men men det beror oftast på tjocklek ju tunnare desto tåligare
inte då papperstunt givetsvis
alu borde tryckas in och sedan stanna kvar intryckt
efter nog många böjningar spricker ju det också
vilket medför att tiggen måste fram :mmph:
laga en spricka i glasfiber kan de flesta med lite grundläggande kunnande
lite plast glasfiber väv + en pensel är i princip det som behövs
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Joakim;

Sorry för jag trodde fel. "Passa" som bra in bara, glasfiberstomme, kalix, modellerna o bilden.
Va bara som taget från RP glasfiber. hehe

Men fortfarande, tror en huv med alu stomme är bättre!
Just pga som du säger de böjs bara = lätt o böja tillbaka, var iaf min huv.

Sen spricker alu't, är de bara fixa en ny "del" av huven (utgår från att man använder alu platt"järn" och är popnitad).
Borra ur niten, bort med den trasiga biten o nita dit en ny. :rolleyes: